۲۸ تیر ۱۳۹۸، ۸:۰۰
کد خبرنگار: 2256
کد خبر: 83401719
T T
۰ نفر
ساوت چاینا: توقیف نفتکش ایرانی آزمایشی برای صداقت غرب است

پکن- ایرنا- روزنامه "ساوت چاینا مورنینگ پست" هنگ کنگ نوشت توقیف نفتکش ایرانی از سوی انگلستان در جبل الطارق و چگونگی رفع این مساله به آزمایشی برای صداقت غرب تبدیل شده است.

این نشریه روز جمعه در مطلبی خاطر نشان کرد اقدامی که انگلستان در توقیف این کشتی انجام داده است در واقع نه فقط باعث نگرانی ایران بلکه موجب نگرانی بسیاری از کشورهای دیگر شده است و این احتمال از سوی آنها می رود که گروهی از کشورها بخواهند قوانین بین المللی را به چالش بکشند.

گزارش می افزاید یکی از اقداماتی که حالا ایران می تواند انجام دهد شکایت از انگلستان به دادگاه بین المللی لاهه است که در چنین صورتی باید منتظر رای این دادگاه بود.

روزنامه نوشته است در چنین شرایطی هر رای که این دادگاه صادر می کند می تواند نشانه ای از برخورد با مسایل مهم بین المللی باشد و همزمان آزمایشی برای شناخت صداقت غرب خواهد بود.

گزارش تاکید می کند شاید برخی از کشورهای دیگر، از این دادگاه بخواهند در صدور رای اعمال نظر کنند و نظام قانونی و حقوقی بین المللی و اقتدار سازمان ملل را به چالش بکشند.

روزنامه نوشت اگر دادگاه بخواهد به نفع انگلستان و اتحادیه اروپا رای دهد آن زمان مشخص می شود که نظام بین المللی در وضعیتی پر ابهام بسر می برد و معنایش این است که گروهی از کشورها می خواهند با اعمال نفوذ نظم تازه ای معرفی کنند.

مورنینگ پست تصریح کرد اینها کشورهایی هستند که همواره مدعی حمایت از قوانین بین المللی بوده اند و حالا توقیف این نفتکش به یک آزمایش برای صداقت این ادعاها تبدیل شده است و باید دید آنها تا کجا از نظم و عدالت بین المللی دفاع می کنند.

روزنامه اضافه کرد نهایتاً ایران و انگلستان در این مورد با یکدیگر رایزنی و گفت و گو خواهند کرد و راهی برای حل این واقعه پیدا خواهند کرد ولی باید دید که این کشورها تا چه جایی پای ادعاهای خود در پشتیبانی از نظام موجود بین المللی ایستاده اند.

رسانه‌های غربی ۱۳ تیرماه جاری خبر توقیف نفتکش «گریس یک»، را اعلام کرده و مدعی شدند؛ این کشتی به علت نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف شده است.

مقام‌های ایرانی با تکذیب ادعای انگلیس، اعلام کردند که سوریه مقصد این نفتکش نبوده و بندر بنی یاس ظرفیت پهلوگیری این شناور عظیم را ندارد.

«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با یادآوری مخالفت‌های اتحادیه اروپا با تحریم‌ها و قوانین فراسرزمینی، گفت: ادعاهای لندن درباره توقیف نفتکش حامل نفت ایران به لحاظ حقوقی قابل اعتنا نیست و از انگلیسی‌ها می‌خواهیم هر چه زودتر این نفتکش را رها کنند.

«حمید بعیدی نژاد» سفیر ایران در انگلیس هم هشدار داده است: اگر نفتکش و محموله ایران آزاد نشود، اقدام انگلیس بی پاسخ نمی‌ماند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha