۲۸ تیر ۱۳۹۸، ۸:۲۹
کد خبر: 83399278
T T
۰ نفر
تحریم‌ها سبب سخت‌گیری بیشتر چاپ مقالات ایرانی شده است

تهران - ایرنا - قائم‌مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تحریم سبب شده در چاپ مقالات محققان ایرانی تا حدودی سخت‌گیری بیشتری صورت گیرد، به این معنی که در چاپ مقالات بین‌المللی برخوردها سیاسی‌تر از گذشته شده و این موضوع در روند چاپ مقالات تاثیرگذار خواهد بود.

دکتر شاهین آخوندزاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: تا حدودی تعاملات علمی بین‌المللی ما به دلیل برقراری تحریم با دنیا کاهش یافته است، محققان ایرانی کمتر می‌توانند در کنگره‌های بین‌المللی شرکت کنند و یا از فرصت‌های مطالعاتی بهره ببرند که این موضوع هم در تهیه تولیدات علمی ما تاثیرگذار است.

وی تاکید کرد: دولتمردان باید به این باور برسند که در دوره تحریم‌ها و فشار اقتصادی به اولین جایی که باید رسیدگی بیشتری شود، پژوهش است. در این دوره، پژوهش می‌تواند دانشگاه‌ها را شاداب نگه دارد، موجب اعتماد به نفس در جامعه شود و جامعه را از تگناها عبور دهد.

قائم‌مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، محدود کردن بودجه پژوهشی را اشتباهی بزرگ دانست و گفت: وقتی برای کشورهای پیشرفته دنیا مشکلی پیش می‌آید در آن دوره به پژوهش بیشتر توجه می‌کنند که این نشاندهنده اهمیت این موضوع برای عبور از تنگاها و مشکلات است.

وی افزود: ایران بعد از ۲۰ تا ۲۵ سال دوره درخشان رشد علمی، در سال ۲۰۱۳ در این زمینه تا حدودی افت داشت، این موضوع نتیجه تحریم اقتصادی و مشکلات مالی در آن زمان بود اکنون نیز این نگرانی وجود دارد اتفاقی که در سال ۲۰۱۳ رخ داد دوباره در ۲ سال آینده تکرار شود.

آخوندزاده به رشد مقالات پژوهشگران ایرانی در پایگاه‌های ISI و اسکوپوس در سال ۲۰۱۸ میلادی اشاره کرد و گفت: ایران یکی از سه کشور دنیا بود که در این سال بیشترین رشد مقالات را داشت، سال ۲۰۱۸ در پایگاه ISI حدود ۶۰ هزار مقاله و در پایگاه اسکوپوس ۶۴ هزار مقاله از ایران منتشر شد که نشان می‌دهد نسبت به سال قبل حدود ۲۰ درصد در مقالات رشد داشتیم هرچند برخوردهای سیاسی در چاپ مقالات محققان ایرانی در پایگاه‌های بین‌المللی تاثیر گذاشته است، اما همچنان نیز شاهد رشد بسیار خوبی در انتشار مقالات محققان کشورمان در این پایگاه‌ها هستیم.

رتبه اول تعداد مقالات و استنادات منطقه در علوم پزشکی را کسب کردیم

قائم‌مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد که برای اولین بار در منطقه در تعداد مقالات و استنادات علوم پزشکی نیز رتبه اول را کسب کردیم که افتخاری بزرگ برای کشور است.

وی به کسب رشد مناسب ایران در استنادات علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۱۷ در انتشار تمام مقالات در منطقه رتبه اول و در مقالات علوم پزشکی رتبه دوم را کسب کردیم اما در سال ۲۰۱۸ در مقالات پزشکی و استنادات در منطقه رتبه اول را به دست آوردیم.

آخوندزاده اعلام کرد: کسب این رتبه‌ها حاصل فعالیت چهار سال پیش بوده که اکنون به بار نشسته است، یعنی این فعالیت‌ها حاصل دور اول ریاست جمهوری آقای روحانی است، در واقع بذری که سه یا چهار سال قبل کاشته شده بود اکنون به نتیجه رسید و نشان می‌دهد که در دور اول ریاست جمهوری سرمایه‌گذاری خوبی در بخش پژوهش صورت گرفته است.

آخوندزاده گفت: اما از سال گذشته منابع اعتباری در حوزه پژوهش بسیار محدود شد و حتی اگر به اندازه سال قبل هم به ما بودجه اختصاص می‌دادند اما به دلیل کاهش ارزش پول، می بینیم که منابع اعتباری ما کاهش یافته است، اگر این روند ادامه یابد تاثیرش را در سال‌های بعد خواهیم داد و به احتمال زیاد شاهد کاهش رتبه‌های علمی در دنیا و منطقه خواهیم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha