۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۷:۳۹
کد خبرنگار: 1010
کد خبر: 83398697
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نابینایان و کم بینایان کاشان غربالگری می شوند

۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۷:۳۹
کد خبر: 83398697
نابینایان و کم بینایان کاشان غربالگری می شوند

کاشان– ایرنا– معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: تمام افراد نابینا و کم‌بینا در شهرستان کاشان غربالگری می شوند.

مجید رضازاده روز سه شنبه در نشست ستاد امور اجتماعی فرمانداری کاشان با اشاره به درصد بالای مبتلایان به بیماری "RP" (رتینیت پیگمانتوزا) در این شهرستان، این عارضه را نوعی بیماری ژنتیکی التهابات شبکیه چشم برشمرد و افزود: آمار این بیماری شاید در کاشان ده‌ها برابر بیش از استاندارد جهانی باشد.

وی یادآور شد: علائم ژنتیکی بیماری رتینیت پیگمانتوزا ممکن است در کودکی قابل مشاهده نباشد و در سنین بالاتر آشکار شود.

وی هشدار داد: پیشگیری نکردن از این بیماری به کم‌بینایی یا نابینایی منجر می شود.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی با بیان اینکه علت این بیماری به احتمال زیاد ازدواج فامیلی و درون قومیتی است، گفت: بررسی‌های بیشتری برای شناخت دلایل ایجاد این بیماری نیاز است تا از نتیجه نهایی اطمینان حاصل شود.

رضازاده یادآور شد: در پی غربالگری، افراد دارای این اختلال به مراکز مشاوره و آزمایشگاه‌های ژنتیک معرفی می شوند تا بتوان از این بیماری پیشگیری کرد.

وی گفت: این غربالگری امروز در شهرستان کاشان آغاز شده و قرار است در تمام کشور بخصوص در مناطقی که این نوع معلولیت شیوع بیشتری دارد، رصد، شناسایی و اجرا شود.

فرماندار ویژه کاشان نیز در این نشست بر ضرورت همکاری دستگاه های اجرایی برای برطرف کردن مشکلات توانجویان (معلولان) و سالمندان این شهرستان تاکید کرد و گفت: با هدف آشنایی مسوولان، نشست شورای اداری کاشان در آسایشگاه معلولان و سالمندان گلابچی برگزار می شود.

علی اکبر مرتضایی قهرودی، ایجاد شبکه آبیاری قطره‌ای و همچنین امکانات ورزشی خاص معلولان و سالمندان را از نیازهای ضروری این آسایشگاه برشمرد.

در آسایشگاه معلولان و سالمندان گلابچی کاشان با وسعت ۴۰ هکتار و زیربنای ۱۴ هزار مترمربع که دارای پنج خوابگاه است، ۳۳۰ نفر از سالمندان و معلولان کشور نگهداری می شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار کاشان نیز در این نشست آمار طلاق در این شهرستان را در سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ به ترتیب ۷۷۷، ۷۳۳ و ۷۷۱ فقره اعلام کرد و گفت: آمار ازدواج نیز در سال‌های یاد شده به ترتیب ۲ هزار و ۴۵۹، ۲ هزار و ۳۴۰ و ۲ هزار و ۸۳ فقره بوده است.

عباسعلی قپانی پور همچنین از اختصاص ۲۵ هزار مترمربع زمین برای ساخت مرکز جامع توانمندسازی و صیانت اجتماعی در این شهرستان خبر داد و گفت: این زمین با همکاری دستگاه های اجرایی در اختیار یک مرکز خیریه در کاشان قرار گرفته است.

وی افزود: این مرکز افزون بر ترک اعتیاد معتادان، با تولید کالا و خدمات، اشتغالزایی و درآمدزایی را برای این افراد فراهم می کند.

وی با توجه به تهیه نقشه‌های مرکز جامع توانمندسازی و صیانت اجتماعی کاشان، همکاری سازمان بهزیستی کاشان را برای ساخت و تجهیز این مرکز خواستار شد.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور به منظور بهره برداری از ۲ طرح بهزیستی و شرکت در نشست ستاد امور اجتماعی فرمانداری کاشان به این شهرستان سفر کرد.

افزون بر ۱۱ هزار نفر در شهرستان کاشان از خدمات بهزیستی استفاده می کنند که حدود ۷۰۰ نفر از آنها نابینا یا کم بینا هستند.

کاشان با جمعیت بیش از ۳۶۵ هزار نفر در حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

۶۱۳۶/‏۶۰۲۷

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha