۲۴ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۰۳
کد خبرنگار: 772
کد خبر: 83396088
T T
۰ نفر
دورنمای انرژی جهان ۲۰۱۶

تهران- ایرنا- آژانس بین‌المللی انرژی سال ۲۰۱۶ در مقاله‌ای تحت عنوان «دورنمای انرژی جهان ۲۰۱۶» (World Energy Outlook 2016) با در نظر گرفتن مسائل مربوط به دسترسی به منابع انرژی، قیمت مناسب انرژی، تغییرات اقلیمی و آلودگی هوای ناشی از فرآیندهای مربوط به تولید انرژی و نیز مسائل مربوط به پذیرش عمومی انواع مختلف طرح‌ها در بخش انرژی، به تلاش بر مشخص کردن نحوه برهم‌کنش موازنه‌ها، منافع متقابل و اولویت‌های متضاد پرشماری در بخش انرژی پرداخته است.

به گزارش تارنمای مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در مقدمه این مقاله آمده است:

موافقتنامه پاریس در زمینه تغییرات اقلیمی که اجرای آن از نوامبر ۲۰۱۶ آغاز شد، درواقع توافقی درباره انرژی است. تغییرات تحول‌آفرین در بخش انرژی به‌عنوان منبع حداقل دوسوم تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان برای رسیدن به اهداف مندرج در این توافق ضروری هستند؛ تغییراتی که هم‌اینک در بخش انرژی آغاز شده و ظرفیت بالقوه انرژی‌هایِ دارای کربن پایین را عیان ساخته‌اند، به‌نوبه خود باور به امکان انجام اقدامات معنادار در حوزه تغییرات اقلیمی را تقویت می‌کنند. رشد تولید دی‌اکسیدکربن در بخش تولید انرژی در سال ۲۰۱۵ به‌طور کامل متوقف شد. این امر عمدتاً ناشی از صرفه‌جویی ۱.۸ درصدی در مصرف انرژی در اقتصاد جهانی بود؛ روندی که افزایش کارایی در مصرف انرژی و گسترش استفاده از منابع انرژی پاک در سرتاسر جهان، آن هم عمدتاً از نوع منابع تجدیدپذیر به تقویت آن کمک کرده است. در دورانی که سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی مرتبط با حوزه نفت و گاز به شدت کاهش یافته است، بخش رو به افزایشی از حدود ۱.۸ تریلیون‌دلاری که هر ساله در بخش انرژی سرمایه‌گذاری می‌شود، به انرژی‌های پاک اختصاص یافته است. ارزش یارانه‌های پرداختی در حوزه مصرف سوخت‌های فسیلی در سال ۲۰۱۵ از حدود ۵۰۰ میلیارد دلار در سال پیش از آن، به ۳۲۵ میلیارد دلار کاهش یافته است که بازتاب‌دهنده کاهش قیمت سوخت‌های فسیلی و نیز تسریع فرآیند اصلاح یارانه‌ها در چندین کشور جهان است.

تحول در بخش تولید الکتریسیته با محوریت منابع تجدیدپذیر به طرح مبحث تازه‌ای پیرامون طراحی بازار برق و امنیت الکتریسیته منجر شده است، در حالی که نگرانی‌های رایج گذشته در حوزه امنیت انرژی نیز هنوز مرتفع نشده‌اند. اگر مسائل مربوط به دسترسی به منابع انرژی، قیمت مناسب انرژی، تغییرات اقلیمی و آلودگی هوای ناشی از فرآیندهای مربوط به تولید انرژی و نیز مسائل مربوط به پذیرش عمومی انواع مختلف طرح‌ها در بخش انرژی را در نظر بگیریم، موازنه‌ها، منافع متقابل و اولویت‌های متضاد پرشماری در بخش انرژی وجود دارند که نحوه برهم‌کنش میان آن‌ها باید مشخص شود. این همان رسالتی است که تدوین‌کنندگان گزارش دورنمای انرژی جهان (WEO) در سناریوها و مطالعات موردیِ مختلف انجام آن را بر عهده گرفته‌اند. همچنین در سال ۲۰۱۶ فرصت تازه‌ای برای ارائه نتایجِ نخستین بررسی جامع دوران نوینی که با امضای موافقتنامه پاریس آغاز شده، فراهم آمده است. تمامی تعهدات مندرج در موافقتنامه پاریس که از سوی حدود ۱۹۰ کشور داده شده‌اند به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته و در سناریوی اصلی ما گنجانده شده‌اند. از جمله گزینه‌های سخت‌گیرانه‌تر کربن‌زدایی که در گزارش دورنمای انرژی جهان در سال ۲۰۱۶ مورد بررسی قرار گرفته‌اند علاوه بر سناریوی موسوم به ۴۵۰ که بر مبنای احتمال ۵۰ درصدی میزان گرمایش کره زمین به دو درجه سانتیگراد تنظیم شده است، می‌توان به نخستین بررسی صورت گرفته پیرامون سایر راهکارهای کاهش هرچه بیشتر گرمایش کره زمین اشاره کرد.

ادامه مطلب به پیوست ضمیمه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha