۲۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۵۷
کد خبرنگار: 2285
کد خبر: 83394855
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پیام طالبان در حمله به بادغیس

۲۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۵۷
کد خبر: 83394855
* احمد جعفری چمازکتی
پیام طالبان در حمله به بادغیس

کابل- ایرنا- تنها چند روزی از صدور بیانیه «میان افغانان» در دوحه قطر نگذشته بود که حمله طالبان به بادغیس، تاییدی بر ارزش گذاری های «شیر محمد عباس استانکزی» بر این بیانیه شد.

همزمان با هفتمین دور مذاکرات صلح دوحه، سومین دور مذاکرات میان افغانان در قطر برگزار شد که پس از دو روز با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

انتشار این بیانیه بسیاری را در افغانستان خوشحال کرد چرا که در بخشی از آن، بر «صفر شدن تلفات غیرنظامیان» تاکید داشت. اما استانکزی نگذاشت این خوشحالی به درازا بکشد.

او بلافاصله پس از صدور بیانیه در جمع خبرنگاران گفت که این بیانیه برای طالبان الزام آور نیست.

حمله دیروز به نیروهای دولتی در شهر «قلعه نو» استان بادغیس که شماری از غیرنظامیان در آن کشته و زخمی شدند، بر این حقیقت صحه گذارده است که طالبان مصمم به ادامه جنگ تا دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده است.

اگرچه مقامات در ارگ ریاست جمهوری افغانستان بیانیه سومین نشست میان افغانان را مقدمه گفت و گوهای مستقیم طالبان با دولت ارزیابی کرده بودند، اما شماری از شرکت کنندگان در این نشست نیز، به برخوردهای پرخاشگرانه طالبان در مواجهه با برخی موضوعات، همچون آزادی رسانه‌ها و حقوق زنان اشاره داشتند.

طالبان که چند هفته قبل از برگزاری نشست دوحه، رسانه‌های را تهدید به برخورد نظامی کرده بود، اجازه گنجاندن موضوع مصونیت رسانه‌ها را حتی در بیانیه‌ای که از نظر او الزام آور نیست نداده است.

برخی سیاسیون در افغانستان معتقدند که تداوم گفت و گوی میان افغانان، می‌تواند فضای حاکم بر تفکرات طالبان را تغییر دهد، اما در واقع طالبان این نشست‌ها را فرصتی می‌داند تا نخبگان افغانستان را برای پذیرش حاکمیت این گروه آماده کند.

واقعیت این است که حمله دیروز به بادغیس، تداوم سیاست‌های طالبان در افغانستان است. اگر چندین مذاکرات دیگر هم انجام شود، این گروه تغییری در خط و مشی خود نخواهد داد. آنان نمی‌خواهند آینده افغانستان را با کسی شریک شوند و چنانچه موانع برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ششم مهر ماه سال جاری مرتفع شود، طالبان نتیجه آن را نمی‌پذیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha