۲۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۰۶
کد خبرنگار: 1102
کد خبر: 83394727
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رتبه یازدهم البرز در تعداد رسانه ها

۲۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۰۶
کد خبر: 83394727
رتبه یازدهم البرز در تعداد رسانه ها

کرج – ایرنا – بررسی تعداد رسانه های دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان می دهد که استان البرز با داشتن ۲۱۸ رسانه در رتبه یازدهم کشور قرار دارد.

البرز که به دلیل مهاجرپذیری و وجود اقوام مختلف توسط رهبر معظم انقلاب «ایران کوچک» لقب گرفته است، سال ۱۳۸۹ با مساحت پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر و جمعیتی حدود سه میلیون نفر به عنوان سی و یکمین استان کشور شناخته شد.

از مجموع ۲۱۸ رسانه‌ای که دفتر مرکزی آنها در این استان واقع شده، ۱۴۵ رسانه شامل هفت روزنامه، ۳۲ هفته نامه، ۱۹ دوهفته نامه، ۴۵ ماهنامه، هشت دوماهنامه، ۲۹ فصلنامه و پنج دوفصلنامه به صورت چاپی منتشر می‌شوند.

البرز دارای ۵۹ پایگاه خبری الکترونیک - برخط است و ۲ هفته نامه، پنج ماهنامه، ۶ فصلنامه و یک دوفصلنامه الکترونیک - غیربرخط نیز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند.

بر پایه اطلاعات سامانه جامع رسانه‌های کشور، استان‌های تهران با پنج هزار ۳۹۲ رسانه، آذربایجان شرقی با ۴۷۱، اصفهان با ۴۶۶، خراسان رضوی با ۴۳۷، گیلان با ۳۹۰، کرمان با ۳۸۹، مازندران با ۳۶۸، قم ۳۶۳، فارس با ۳۱۴ و خوزستان با ۳۰۱ رسانه از نظر تعداد رسانه‌ها دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ترتیب در رده‌های اول تا دهم کشور قرار دارند.

البته صرف داشتن مجوز رسانه دلیلی بر فعال بودن رسانه نیست و دلایلی از جمله گرانی وسایل و تجهیزات انتشار رسانه‌ها، مدیران آنها را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده، به طوری که بسیاری از رسانه‌های دارای مجوز غیرفعال یا نمیه فعال شده‌اند.

سیدعلاءالدین ظهوریان دبیر هیات نظارت بر مطبوعات ۱۳ آبان ۱۳۹۷ با اشاره به برخی مشکلات موجود در حوزه مطبوعات گفت: هیات نظارت بر مطبوعات فعلاً در خصوص ماده ۱۶ سخت گیری نمی‌کند چرا که عذر منتشر نکردن موجه است.

در ماده ۱۶ قانون مطبوعات آمده است: صاحب امتیاز موظف است ظرف ۶ ماه پس از صدور پروانه، نشریه مربوطه را منتشر کند و در غیر این صورت با یک بار اخطار کتبی و دادن فرصت ۱۵ روز دیگر در صورت عدم عذر موجه اعتبار پروانه از بین می‌رود، عدم انتشار منظم نشریه در یک سال نیز اگر بدون عذر موجه (‌به تشخیص هیأت نظارت) باشد، موجب لغو پروانه خواهد بود.

در تبصره همین ماده نیز ذکر شده است: نشریه‌ای که سالانه منتشر می‌شود (‌سالنامه) از ماده فوق مستثنی بوده و در صورت عدم نشر ظرف یک سال بدون عذر موجه پروانه صاحب امتیاز لغو خواهد شد.

نگاهی به فهرست رسانه‌های در نوبت بررسی هیات نظارت بر مطبوعات نشان می‌دهد که ۲۳ فقره درخواست مجوز رسانه شامل ۲ روزنامه، هشت هفته نامه، چهار دوهفته نامه، ۶ ماهنامه، یک فصلنامه و ۲ پایگاه خبری از البرز در سامانه جامع رسانه‌های کشور ثبت شده و در نوبت صدور مجوز است.

تنها مرجع رسمی رسانه‌های دارای مجوز سامانه جامع رسانه‌های کشور به آدرس http://www.e-rasaneh.ir است و استعلام رسانه‌های دارای مجوز و درخواست بررسی و صدور مجوز از این طریق صورت می‌گیرد.

۷۵۳۲/‏‬ ۶۱۵۵

برچسب‌ها

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha