۲۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۱
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 83391962
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پژوهش باید در راستای نیازهای کشور انجام شود

۲۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۱
کد خبر: 83391962
پژوهش باید در راستای نیازهای کشور انجام شود

زنجان - ایرنا - پژوهش مقوله ای مهم است و باید در راستای نیازهای کشور انجام گیرد که تحقق این مهم چشم انداز بهتری برای حال و آینده جامعه فراهم می‌کند.

رئیس انستیتو پاستور ایران شامگاه پنجشنبه در نشست شورای پژوهشی و شورای کمیته علمی آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: راه گسترش دانشگاه از آموزش می‌گذرد و در این میان اگر آموزش در دانشگاه نیرومند باشد، پیشرفت روی می‌دهد و در کنار خود پژوهش و درمان را نیز ایجاد می‌کند.

دکتر علیرضا بیگلری افزود: سرمایه‌های زیادی در دانشگاه‌ها وجود دارد که مهمترین آنها نیروی انسانی است که در ارزشیابی حوزه تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که با ارزشیابی وزارتخانه این کار پیش نرود.

وی اظهار داشت: بر این بنیاد، منابع دانشگاه را منطبق با ارزشیابی وزارتخانه نباید پیش برد چرا که مفهوم گسترش متناقض با این ارزشیابی بوده و از طرفی در توسعه باید کاری کرد که فعالیت‌ها مبتنی بر کیفیت، سرعت و هزینه متناسب باشد.

این مسئول ادامه داد: دانشگاه در تصمیم‌گیری‌ها و نقشه آمایشی با وزنه آموزش سنجیده می‌شود که در علوم پایه هم همین‌طور است که در این خصوص تمام زیرساخت‌های پژوهش در اختیار تحصیلات تکمیلی قرار گرفت و زیرساخت‌ها، بیمارستان‌ها و دیگر مراکز بگونه ای تجهیز شدند که از نظر درمانی حرفی برای گفتن داریم.

وی اضافه کرد: تولیدات علمی کشور را نباید با‬ مقالات isi آی اس آی مورد سنجش قرار داد بلکه باید اجازه داد تا هیأت علمی کشورمان نیازهای حوزه سلامت کشور را تأمین کند و تحقیقاتی انجام نشود که خوراک پایه‌ای برای تحقیقات کشورهای دیگر باشد.

بیگلری خاطر نشان کرد: ‬ هم اکنون شمار رشته‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان به نزدیک ۶۷ رشته مقطع رسیده و طی توافق‌های مقرر شد تا همه امکانات دانشگاه در حوزه‌های پژوهش و آموزش عالی صرف گسترش تحصیلات تکمیلی شود که در این راستا هم ثابت شد که اقدامی صحیح بوده، زیرا زمان گزینش قطب‌ها توجه به رشته‌هایی که دانشگاه‌ها داشتند مدنظر قرار گرفت و زنجان به عنوان مرکز قطب ۶ گزینش شد.

وی اظهار داشت: با تقویت آموزش و راه اندازی رزیدنت‌های بالینی در این استان موجب شده که از همه سراسر کشور به مراکز درمانی زنجان مراجعه‌کننده وجود داشته باشد و این موفقیت‌ها از توجه به حوزه آموزش حاصل‌شده است.

رئیس انستیتو پاستور ایران خاطر نشان کرد: به این مهم توجه داشت که تمام پژوهشی که امتیاز آورده بوده، بطور دقیق آن نیست که از نظر وجدانی ارزش صرف منابع را داشته باشد و بر این مبنا به دلیل ایجاد زیرساخت‌های در استان زنجان مثل مهرانه، مرکز دیالیز و مرکز ژنتیک؛ انجام گرفته در چند سال آینده در استان یک جهش خوبی رخ خواهد داد.
۸۰۶۸/‌۹۶۴۶

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha