۲۴ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۱۲
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 83389561
T T
۰ نفر
لندن به دنبال کاهش تنش ها بر سر نفتکش تصرف شده است

تهران - ایرنا - وزیر امور خارجه انگلیس در آستانه عزیمت به بروکسل برای شرکت در اجلاس هفتگی وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا، ایران را در توییتی به بی ثبات کردن منطقه خاورمیانه متهم کرد و افزود: ما می خواهیم از منطقه هسته ای شده اجتناب کرده و تنش ها بر سر (نفتکش) گریس ۱ را کاهش دهیم، نه افزایش.

نامزد محافظه کار جانشینی ترزا می، نخست وزیر مستعفی انگلیس، توییت خود را با این جمله ناقص به پایان برد: توافق، توافق است و اگر یک طرف آن را نقض کند...

در اجلاس امروز وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا، علاوه بر موضوع ایران و برجام، تحولات عراق، جمهوری آفریقای مرکزی و اوضاع مهاجرت نیز مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس و فابیان پیکاردو، وزیر اعظم دولت محلی جبل‌الطارق روز شنبه (۲۲ تیر) در یک تماس تلفنی پیرامون اهمیت کاهش فوری تنش ها بر سر نفتکش توقیف شده گریس ۱ با در نظر گرفتن آنچه اجرای تحریم های اتحادیه اروپا علیه سوریه خوانده شد، توافق کردند.

به گزارش وزارت امور خارجه انگلیس، هانت گفت: پیکاردو برای آزادی اموال توقیف شده به مدعی قانونی، به این شرط که ضمانت‌های لازم را مبنی بر اینکه راهی سوریه نمی‌شود دریافت کند، اعلام آمادگی کرده است.

وی عنوان کرد که توقیف و تحقیق درباره نفتکش گریس ۱ توسط دولت جبل الطارق در راستای احترام به قوانین اتحادیه اروپا درباره سوریه صورت گرفته است.

مقام‌های ایرانی با تکذیب ادعای انگلیس، اعلام کردند که سوریه مقصد این نفتکش نبوده و بندر بنی یاس ظرفیت پهلوگیری این شناور عظیم را ندارد.

حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس نیز هشدار داده است: اگر نفتکش و محموله ایران آزاد نشود، اقدام انگلیس بی پاسخ نمی‌ماند. وی تصریح کرد که انگلیس با اشتباه محاسباتی در توقیف غیر قانونی نفتکش [ایران] نباید دوباره اشتباه خود را تکرار کند.

از سوی دیگر، سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس دیروز (۲۳ تیر) در بیانیه مشترکی بار دیگر بر تعهد خود به برجام، توقف تنش‌ها در خلیج فارس و از سرگیری گفت‌وگوها تاکید کردند.

سه کشور اروپایی در بیانیه خود اعلام کردند: با وجودی که ایران به تعهدات خود در توافق پایبند بوده و آژانس بین المللی انرژی اتمی تا ماه گذشته این پایبندی را همواره تایید کرده است، آمریکا تصمیم گرفت از برجام خارج شده و تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند. ما پس از آن در تاریخ هشتم ماه می ۲۰۱۸ تاسف و نگرانی خود را بدون هیچ ابهامی بیان کردیم.

ما به شدت بابت تصمیم ایران برای ذخیره کردن و غنی‌سازی اورانیوم بیش از حد مجاز، نگران هستیم. علاوه بر این، ما سه کشور نسبت به وخامت امنیت منطقه و حملاتی که در خلیج فارس و ورای آن شاهد بوده‌ایم، عمیقاً نگران هستیم.

جمهوری اسلامی ایران پس از یک سال صبر راهبردی، از اردیبهشت ماه ۹۸ و در پی انجام نشدن تعهدات دیگر امضا کنندگان این توافق و بازگشت تحریم های آمریکا و تشدید آنها، اقدام به کاهش برخی تعهدات خود از جمله سطح غنی سازی طبق توافق برجام کرد و با تاکید بر ادامه کاهش تعهدات برجامی خود اعلام کرده که این گام‌ها در چهارچوب برجام و طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ این توافق است و در صورتی که شرکای برجام گام‌های لازم برای ایفای تعهدات خود بردارند این اقدامات به سرعت قابل بازگشت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha