۱۹ تیر ۱۳۹۸، ۹:۳۵
کد خبرنگار: 2256
کد خبر: 83389007
T T
۰ نفر

روبات ها، پاسخی به کمبود نیروی کار در ژاپن

۱۹ تیر ۱۳۹۸، ۹:۳۵
کد خبر: 83389007
روبات ها، پاسخی به کمبود نیروی کار در ژاپن

پکن- ایرنا- همزمان با کمبود جدی نیروی کار در ژاپن به دلیل پایین بودن نرخ زاد و ولد و سالخوردگی جامعه، بسیاری از شرکت های این کشور قصد دارند از روبات ها برای انجام فعالیت های خدماتی استفاده کنند.

نظرسنجی وزارت دارایی ژاپن نشان می دهد که ۳۷ درصد شرکت های ژاپنی با هدف جبران کمبود نیروی کار از روبات ها و کمی بیش از ۱۰ درصد هم از هوش مصنوعی بهره می برند.

آنطور که تلویزیون دولتی ژاپن روز چهارشنبه به نقل از کارشناسان صنعت روبات گزارش کرده است استفاده از روبات در صنایع خدماتی که بیشترین کسری نیروی کار را کار دارد کمتر از صنایع خودروسازی، ماشین آلات برقی و دیگر صنایع تولیدی است.

«چیهیرو میازاکی» مشاور موسسه تحقیقاتی نومورا در این مورد به "ان. اچ. کی" گفته است مخارج کمتر و کار موثرتر، کلید ترغیب شرکت ها به استفاده از روبات ها هستند.

آمار رسمی دولت ژاپن نشان می دهد جمعیت این کشور برای نهمین سال متوالی در پایان سال ۲۰۱۸ میلادی کاهش یافته و به حدود ۱۲۷ میلیون نفر رسیده است.

سازمان بهداشت جهانی نسبت به این روند هشدار داده و اعلام کرده است شمار سالمندان ۶۵ سال به بالا در ژاپن، اکنون ۲۷.۷ درصد از کل جمعیت کشور را شامل می شود که نشان از پیر شدن سریع جامعه دارد.

با این حساب اکنون ژاپن به نسبت کل جمعیت بیشترین شمار سالمندان را در سراسر دنیا دارد و یکی از پیرترین کشورهای دنیا محسوب می شود به همین دلیل استفاده از روبات ها یکی از گزینه های شرکت های ژاپنی برای کار است.

همچنین بر اساس این آمار برای اولین بار شمار خارجیان با عبور از مرز ۲ میلیون نفر در ژاپن به ۲ میلیون و ۶۰ هزار نفر رسیده است که نشان می دهد این کشور به نیروی کار بیشتری نیاز دارد.

اگرچه دولت ژاپن در سال های اخیر برای افزایش جمعیت، تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته است اما به باور کارشناسان اجتماعی این کشور، کاهش جمعیت ژاپن دلایل مختلفی دارد.

دولت ژاپن پس از ناکامی در رابطه با افزایش جمعیت این کشور، در سال ۲۰۱۵ دست به ابتکاری جدید زد و بودجه ای را به برگزاری مراسم ویژه همسریابی در کشورهای مختلف برای اتباع خود اختصاص داد تا کشور را از مشکلی که به آن دچار شده نجات دهد.

در این طرح که به «طرح تشویقی شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن مشهور بود، مبلغ سه میلیون ین (۲۹ هزار و ۵۲۷ دلار) از بودجه کشور به هر زوج به عنوان برنامه های تشویقی افزایش جمعیت اختصاص یافت.

هدف این برنامه، معکوس ساختن نرخ منفی افزایش جمعیت ژاپن اعلام شد که به سرعت در حال افزایش است.

حمایت از ازدواج، کانون خانواده و تشویق زوج های جوان به فرزندآوری یکی از مهمترین راهبردهای رهبران ژاپن برای افزایش نرخ زاد و ولد در این کشور است مقام های ژاپنی پیش بینی کرده اند اگر روند فعلی زاد و ولد همچنان ادامه یابد ژاپن حدود یک سوم از جمعیت خود را در ۵۰ سال آینده از دست خواهد داد.

با این حال دولت ژاپن با هدف جبران نیروی کار از ابتدای سال جاری اقدام به اجرای قانون جدید مهاجرت کرده است. بر اساس این طرح، توکیو به خارجیانی که مهارت های فنی آنها مشمول ۱۴ زمینه تعیین شده از جمله پرستاری، ساختمان سازی و کشاورزی است اجازه می دهد که تا پنج سال در ژاپن اقامت کنند.

دولت ژاپن تخمین می زند که تحت این گروه، تا آخر سال مالی جاری که در ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی پایان می یابد تا ۴۷ هزار کارگر خارجی و در طول یک دوره پنج ساله حدود ۳۴۵ هزار تن از این کارگران به ژاپن مهاجرت کنند.

همچنین در این راستا سطح اداره مهاجرت وزارت دادگستری ژاپن ارتقا یافته و به یک آژانس دولتی تغییر عنوان داده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha