۱۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۱۸
کد خبر: 82932982
T T
۰ نفر

كاهش جمعيت ژاپن سرعت گرفت

۱۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۱۸
کد خبر: 82932982
كاهش جمعيت ژاپن سرعت گرفت

پكن - ايرنا - بررسي هاي جديد وزارت بهداشت ژاپن نشان مي دهد كه روند كاهش جمعيت اين كشور در سال 2017 نسبت به سال قبل سرعت گرفته است.

به گزارش روز شنبه ايرنا از تلويزيون 'ان.اچ.كي' وزارت بهداشت ژاپن اعلام كرده است نرخ كلي باروري در كشور در سال گذشته 1.43 بوده است كه نسبت به سال قبل از آن 0.01 كاهش داشت.
نرخ كلي باروري بيانگر ميانگين تعداد فرزندي است كه هر يك زن بدنيا مي آورد.
تعداد نوزادان متولد شده در ژاپن در سال 2017 حدود 946 هزار نفر ثبت شده است كه نسبت به سال قبل از آن 30 هزار نفر كاهش داشته است.
وزارت بهداشت، علت پايين بودن نرخ زاد و ولد را كاهش شمار زنان در سن بارداري و كاهش نرخ ازدواج مي داند.
مقام هاي وزارت بهداشت مي گويند در راستاي جلوگيري از كاهش جمعيت اين كشور قصد دارند اقدامات حمايت از خانواده هاي بچه دار را ارتقا دهند.
آمار رسمي دولت ژاپن نيز نشان مي دهد جمعيت اين كشور براي هفتمين سال متوالي كاهش يافته و در پايان سال 2017 ميلادي به حدود 127 ميليون نفر رسيده است.
سازمان بهداشت جهاني نسبت به اين روند هشدار داده و اعلام كرده است شمار سالمندان 65 سال به بالا در ژاپن، اكنون 27.7 درصد از كل جمعيت كشور را شامل مي شود كه نشان از پير شدن سريع جامعه دارد.
با اين حساب اكنون ژاپن به نسبت كل جمعيت بيشترين شمار سالمندان را در سراسر دنيا دارد و يكي از پيرترين كشورهاي دنيا محسوب مي شود.
جمعيت نزديك به 40 منطقه از ميان 47 منطقه، استان و شهر در اين كشور در سال 2017 ميلادي نسبت به سال قبل از آن كاهش چشمگيري داشته است.
همچنين بر اساس اين آمار براي اولين بار شمار خارجيان با عبور از مرز دو ميليون نفر در ژاپن به دو ميليون و 60 هزار نفر رسيده است كه نشان مي دهد اين كشور به نيروي كار بيشتري نياز دارد.
اگرچه دولت ژاپن در سال هاي اخير براي افزايش جمعيت، تسهيلات ويژه اي در نظر گرفته است اما به باور كارشناسان اجتماعي اين كشور، كاهش جمعيت ژاپن دلايل مختلفي دارد.
«يوكي گندا» (Yuki Genda)، استاد دانشگاه علوم اجتماعي توكيو كم شدن اميد به زندگي، مشكلات اقتصادي و نابرابري هاي اجتماعي را از دلايل اصلي كاهش جمعيت در كشور ژاپن مي داند.
او معتقد است نداشتن نظري خوشبيانه به آينده در سال هاي اخير به شدت در ميان مردم ژاپن افزايش يافته و اين زنگ خطري براي دولتمردان ژاپني به حساب مي آيد.
دولت ژاپن پس از ناكامي در رابطه با افزايش جمعيت اين كشور، در سال 2015 دست به ابتكاري جديد زد و بودجه اي را به برگزاري مراسم ويژه همسريابي در كشورهاي مختلف براي اتباع خود اختصاص داده بود تا كشور را از مشكلي كه به آن دچار شده نجات دهد.
در اين طرح كه به «طرح تشويقي شينزو آبه» نخست وزير اين كشور مشهور بود، مبلغ سه ميليون ين (29 هزار و 527 دلار) به هر زوج به عنوان برنامه هاي تشويقي افزايش جمعيت اختصاص يافت.
هدف اين برنامه، معكوس ساختن نرخ منفي افزايش جمعيت ژاپن اعلام شد كه به سرعت در حال افزايش است.
حمايت از ازدواج، كانون خانواده و تشويق زوج هاي جوان به فرزندآوري يكي از مهمترين راهبردهاي رهبران ژاپن براي افزايش نرخ زاد و ولد در اين كشور است.
مقام هاي ژاپني پيش بيني كرده اند اگر روند فعلي زاد و ولد همچنان ادامه يابد ژاپن حدود يك سوم از جمعيت خود را در 50 سال آينده از دست خواهد داد.
**آساق**1904**