۱۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۰۹
کد خبر: 83386598
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

دوباره سقف، دوباره زندگی

۱۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۰۹
کد خبر: 83386598
دوباره سقف، دوباره زندگی

خرم آباد - ایرنا - شاید روزی که هشدار سیلاب و ترک خانه را دادند، آنقدر مشغله داشت که حتی به فکرش نرسید دوباره سقف خانه را نگاه کند، چون اصلاً گمان نمی کرد سیل ویرانگر تا سقف خانه برسد و نفس تک تک خشت های آجری خانه را هم بند بیاورد.

خیلی کم پیش آمده بود به سقف خانه اش نگاه کند و بابت آن خداوند را شکرگزار باشد، سقفی که حاصل زحمات چندین ساله اش بود و همچون چتری ایمن بر فراز زندگی همسر و فرزندانش پهن شده بود.

این روزها با گذشت بیش از سه ماه، سیل زدگانی که خانه شان را آب برده می دانند سقف بالای سر چه معنایی دارد، عبارتی عادی و بسیار تکراری که در این مدت برای آنها به واقع معنا یافته است.

تاج بانو پس از سیل ویرانگر و تخریب خانه اش به همراه سه فرزند و همسرش در چادر ساکن شدند و اکنون با اسکان در یکی از واحدهای مسکن مهر پلدختر، بیشتر قدر زندگی را می داند.

از شب هایی می گوید که زیر چادر دلش برای خانه کوچک روستایی تنگ می شد و مجبور بود در کنج چادر بغش را فرو ببرد، می داند این بار باید با کمک دیگران سقف بالای سرش را دوباره تامین کند اما در عین حال از نیمه رها شدن کمک ها هراس دارد.

وقتی یکی از واحدهای مسکن مهر را برای اسکان یکساله به آنها دادند، دلش قرص شد و مطمن از اینکه سقف مهربانی های مردم و تلاش خدمتگزاران نظام انتهایی ندارد.

هرچقدر هم در زیر چادر خدمات و امکانات می گرفت اما بازهم زندگی بدون سقف های آجری اش معنا نداشت، اصلاً جایی که چاردیواری نباشد زندگی نیست!!!

اما امید دوباره ای در زندگی این زن سیل زده تجلی یافت، این بار پی کنی سقف های واقعی آغاز شد و دولت ونهادهای نظامی و انتظامی، پای کار آمدند تا دوباره سقفی به دور از خیالپردازی را برایشان علم کنند.

یادآوری خاطرات خوب گذشته یکی یکی جلوی چشمش تداعی می شود، خاطراتی که زیر یک سقف برایشان رقم خورده بود، دوباره به واقعیت نزدیک شده است، زندگی اش در حال شکل گیری است اما می داند برای رسیدن رویا به واقعیت، باید اندکی صبر داشته باشد.

حجم خسارت ها آنچنان است که صدها نفر خانه شان را از دست داده اند و باید برای داشتن سقفی دوباره، اما مستحکم و مطمئن، شکیبایی را در پیش بگیرند تا همانطور که امواج سهمگین را پشت سر نهادند این بار هم از موج مشکلات پساسیل عبور کنند.

اکنون که کار اسکان موقت و یکساله سیل زدگان اتمام یافته، پی کنی ها و عملیات احداث خانه انها آغاز شده که با سرعت در پرداخت تسهیلات، این روند نیز با شتاب بیشتری ادامه خواهد یافت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان می گوید: همه چادرهای اسکان اضطراری سیل زدگان در شهر و روستاهای شهرستان پلدختر جمع آوری شد.

احمد مرادپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون هیچ فرد یا خانواده‌ای در شهر و روستاهای پلدختر به صورت رسمی زیر چادر زندگی نمی‌کند و هزینه‌های اسکان موقت آنها نیز پرداخت شده است.

وی با اشاره به توزیع بیش از ۱۴ هزار چادر امدادی در سیل لرستان بیان کرد: اکنون ۶۷ کمتر از ۳۰ چادر در سایر مناطق روستایی استان از جمله چگنی و معمولان وجود دارد که البته هزینه‌های اسکان موقت این تعداد نیز پرداخت شده است.

مراد پور اظهار داشت: در این چادرها خانواده زندگی نمی‌کند و با توجه به فصل برداشت محصولات تنها مردان برای حضور در کنار زمین‌های کشاورزی در چادر مانده‌اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان ادامه داد: ۵۶ روستای سیل زده استان باید جابه جایی کلی و موضعی داشته باشند که زمین مورد نیاز برای هشت روستا تأمین شده است.

رییس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل زده لرستان نیز با ارائه آمار اقدامات انجام شده تاپایان خردادماه گفت: کار تعمیر ۶ هزار و ۶۹۷ هزار واحد سیل زده این استان آغاز شد که از این تعدادمراحل تعمیرات ۲ هزار و ۶۹۸ واحد انجام شده است.

رضا خواجه‌ای افزود: ۲ هزار و ۳۵۳ واحد آواربرداری، یکهزار و ۵۴۴ واحد پی کنی، ۴۷۴ واحد آرماتور بندی و فوندانسیون و ۴۰ اسکلت ساختمان نیزدر این مناطق اجرا شده است.

وی با اشاره به حضور ۶ ستاد معین برای بازسازی مناطق سیل زده لرستان تصریح کرد: ۳۸ هزار واحد مسکونی ارزیابی و در نهایت ۳۰ هزار و ۶۷۷ واحد خسارت دیده اعلام و تشکیل پرونده‌ها آغاز شده است.

وی ادامه داد: یکهزار و ۳۱۹ واحد شهری احداثی و ۱۴ هزار و ۷۴۰ واحد روستایی احداثی و در مجموع ۱۶ هزار و ۵۹ واحد احداثی مورد ارزیابی قرار گرفته است که ۶ هزار و ۴۰۰ واحد تعمیری نوع یک و ۱۱ هزار و ۱۷۷ واحد تعمیری نوع دو بوده است.
رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل زده لرستان اظهار داشت: یکهزار و ۳۳ واحد تجاری شهری و ۱۸۰ واحد تجاری روستایی خسارت دیده از سیل نیز ارزیابی شد.

خواجه‌ای گفت: تاکنون ۲۳ هزار و ۱۱۲ واحد مسکونی به بانک‌های عامل معرفی شده که از این تعداد پنج هزار و ۴۵۸ واحد احداثی، ۱۰ هزار و ۹۷۴ واحد تعمیری و ۶ هزار و ۶۸۰ واحد معیشتی بوده‌اند.

وی با بیان اینکه از این تعداد پنج هزار و ۲ واحد موفق به عقد قرارداد شده‌اند افزود: چهار هزار و ۲۵۰ فقره تسهیلات شامل ۲۳۹ احداثی، سه هزار و ۱۵ تعمیری و ۹۹۶ معیشتی پرداخت شده است.

به گفته وی ۵۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض نیز به ۱۲ هزار واحد پرداخت شد.

به هر خانوار خسارت دیده سیل ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض معیشتی و ۱۵ میلیون تومان تسهیلات بانکی با سود پنج درصد تعلق می‌گیرد.

برای بازسازی واحد مسکونی روستایی ۴۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی و ۱۰ میلیون تومان ریال کمک بلاعوض پرداخت می‌شود که این مبلغ در مناطق شهری ۵۰ میلیون تومان تسهیلات و ۱۲ میلیون تومان کمک بلاعوض خواهد بود.

همچنین میزان تسهیلات و کمک‌های بلاعوض واحدهای صنفی به ترتیب ۱۰ تا ۲۰ و ۳ تا ۵ میلیون تومان اعلام شده است.

برای واحدهای صنفی احداثی نیز ۵ میلیون تومان بلاعوض و ۱۵ تا ۴۵ میلیون تومان تسهیلات با توجه به متراژ مغازه پرداخت می‌شود.

تسهیلات سرمایه‌ای برای اجناس و موجودی واحدهای صنفی نیز از ۱۵ تا ۴۵ میلیون تومان است که برآورد خسارت برعهده کمیته‌ای متشکل از فرمانداری، صنعت، معدن تجارت و بنیاد مسکن است.

۷۲۶۹/‏۶۰۶۰

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha