۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۵:۱۲
کد خبرنگار: 1374
کد خبر: 83385158
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تفاهم‌نامه زیست محیطی مشترک در شورای شهر اصفهان امضا شد

اصفهان- ایرنا- سند اقدام مشترک زیست‌محیطی در قالب تفاهم‌نامه بین شهرداری، اداره حفاظت محیط زیست و شورای اسلامی شهر اصفهان در هشتاد و چهارمین جلسه علنی این شورا امضا شد.

سند اقدام مشترک فعالیت‌های زیست‌محیطی بین شورای شهر، شهرداری و اداره کل حفاظت‌محیط زیست استان اصفهان روز یکشنبه با حضور ایرج حشمتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، قدرت‌الله نوروزی شهردار اصفهان، فتح الله معین رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان در قالب طرح ۲ فوریتی طرح و با کسب ۱۲ رای، تأیید و امضا شد.

این تفاهم‌نامه زیست محیطی در راستای اجرای سیاست‌های محیط زیست ابلاغی رهبر معظم انقلاب و به منظور استفاده بهینه از توان اجرایی شهرداری اصفهان در تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی و ایجاد و گسترش مسئولیت اجتماعی نسبت به محیط زیست بین مردم و مسئولان در پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی ایران همچنین با عنایت به بندهای زیست محیطی قانون حقوق شهروندی بین طرفین امضا شد.

در این تفاهم‌نامه بر استفاده بهینه از ظرفیت‌های بالقوه طرفین برای بهبود مستمر وضعیت محیط زیست کلان‌شهر اصفهان و ارتقای سطح فرهنگ و آگاهی‌های زیست محیطی شهروندان و بازدیدکنندگان براساس وظایف قانونی طرفین تاکید شده است.

مواردی همچون همکاری با حوزه شهردار، معاونت‌ها، مناطق ۱۵ گانه و سازمان‌های وابسته به شهردرای در راستای انجام وظایف زیست محیطی آنها و در چارچوب مقررات مربوطه، جلب همکاری شورای اسلامی شهر اصفهان درخصوص جلوگیری از آلودگی، ممانعت از تخریب محیط زیست و تحقق شهر سبز از جمله اقدام‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان در این تفاهم نامه پیش بینی شده است.

همچنین مشارکت در برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مدیران شهری با هدف تبیین ضرورت و اهمیت حفاظت از محیط زیست شهری و همکاری فنی در تهیه منابع اطلاع رسانی و آموزش علمی کاربردی و مطالعاتی متناسب با کارکرد مدیریت‌های شهری در بخش‌های مختلف شهرداری از مفاد این تفاهم‌نامه است.

از جمله وظایف شهرداری اصفهان در این تفاهم‌نامه همکاری با اداره کل حفاظت محیط زیست استان به منظور جلوگیری از فعالیت کلیه واحدهای خدمات شهری آلوده کننده محیط زیست، ارائه طرح برای حفاظت بهینه از منابع محیط زیست در زمینه‌های آب، هوا، خاک و مصرف حامل‌های انرژی و جلب همکاری و مشارکت شورای اسلامی شهر در انطباق فعالیت‌های مدیریت شهری با قوانین محیط زیست در قالب ارائه پیوست زیست محیط برای طرح‌های عمرانی است.

همکاری مؤثر برای معرفی تنوع زیستی و مناطق چهارگانه محیط زیست شامل پارک‌های ملی، آثار ملی طبیعی، پناهگاه‌های حیات وحش و مناطق حفاظت شده و سایر مناطق تحت مدیریت این اداره کل به مردم و مسئولان، همکاری در زمینه آموزش مبانی حفاظت از محیط زیست و اطلاع رسانی به شهروندان با استفاده از فضاها و امکانات فرهنگی و تبلیغاتی تحت مدیریت شهرداری از دیگر وظایف شهرداری در این تفاهم‌نامه است.

مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این تفاهم‌نامه که تا پایان برنامه ششم توسعه کشور لازم الاجرا است به کمیته‌ای متشکل از نمایندگان اداره کل حفاظت محیط زیست استان، شورای شهر و شهرداری اصفهان واگذار شده است.

مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان اصفهان شامل مناطق چهارگانه و شکار ممنوع با وسعت بالغ بر ۲ میلیون هکتار است که قریب به ۲۰ درصد از مساحت استان را در برگرفته و زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی ارزشمند است.
در استان اصفهان ۶۲ گونه پستاندار، ۲۹۶ گونه پرنده، ۴۰ گونه خزنده، هشت گونه دوزیست و ۴۱ گونه ماهی شناسایی شده است.

/ ‏‬ ۶۰۲۲ / ‏‬ ۸۱۱۴

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha