۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۰۰
کد خبر: 83384922
T T
۰ نفر

کسب رتبه نخست حوزه فضایی ایران در منطقه

۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۰۰
کد خبر: 83384922
کسب رتبه نخست حوزه فضایی ایران در منطقه

تهران - ایرنا- رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به کسب رتبه اول ایران در منطقه و رتبه ۱۱ جهانی در حوزه علم و فناوری فضایی گفت: از همه توانایی کشور استفاده می‌کنیم تا شاهد رشد بیشتر صنعت فضایی در کشور باشیم و مهمترین دغدغه ما در این راستا توسعه صنعت بومی فضایی در کشور است.

مرتضی براری روز یکشنبه در گردهمایی سه روزه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های حوزه فضایی در صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه در قرآن بیش از ۳۲۰ آیه به آسمان و فضا اشاره دارد و با بیان تاکیدات مقام معظم رهبری بر توسعه فناوری‌های فضایی افزود: توجه به علوم و فناوری پیشرفته نیاز کشور است و عقب‌ماندگی ما در دانش‌های جدید منجر به استعمار زدگی کشور می‌شود.

وی اظهار داشت: دستیابی به قلمرو فضا از اولویت‌های الف کشور به شمار می رود، سند هوا و فضا اولین سند علم و فناوری کشور است که در سال ۹۱ ذیل نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است.

براری افزود: طبق آخرین آمار در حوزه علوم و فناوری فضایی، ایران در این حوزه رتبه اول در منطقه و ۱۱ دنیا را کسب کرده است.

وی ادامه داد: در ۱۰ سال گذشته به توسعه زیر ساخت‌های آزمایشگاهی عرصه فضا، چرخه فناوری فضایی با قرار گرفتن ماهواره امید در فضا و همچنین به دانش فنی ایستگاه کنترل و هدایت ماهواره، دست پیدا کرده ایم و می‌توان گفت فناوری فضایی از ۱۰ سال گذشته در کشور شکل گرفته و در حال توسعه است.

تبدیل فناوری های فضایی به عرصه اقتصادی

براری یادآور شد: اکنون حوزه فضا، کاربردهای فناور پیدا کرده و به عرصه اقتصادی تبدیل شده است، این حوزه هم حوزه قدرت کشورها است و هم به عرصه اقتصادی کشورها تبدیل شده است.

به گفته وی در حال حاضر رشد اقتصاد فضا در دنیا ۱۲۹ درصد است و این رشد در حال ادامه است.

وی کوچک‌تر شدن ماهواره‌ها را از دیگر اتفاق رخ داده در سال‌های اخیر ذکر کرد و گفت: با رشد فناوری‌ها ماهواره‌ها کوچک‌تر، ارزان تر شده و قابلیت تولید انبوه را دارند، امروزه ما با فناوری منظومه ماهواره‌های کوچک مواجه هستیم که یک ظرفیت ارزشمند برای دو نوع بازار ایجاد کرده است، بازار شبکه باند پهن و بازار اینترنت اشیاء، با این دو نوع بازار است که می‌توان از ظرفیت منظومه ماهواره‌ای برای بازار این اقتصاد استفاده کرد ما در این زمینه تلاش داریم تا از ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده کنیم تا فناوری‌های حوزه فضایی به محصول و خدمات قابل ارائه به کشور تبدیل شوند.

براری تاکید کرد: ما در تلاشیم تا علم و فناوری حوزه فضایی را به اقتدار کشور تبدیل کنیم و این اقتدار و تکمیل زنجیره ارزشی را در دستور کار داریم که تلاش کنیم توسعه فناوری در این حوزه را به صنعت فضایی تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان فضایی در صدد است تا صنعت نوپای فضایی را تبدیل به صنعت توانمند کند خاطر نشان کرد: اقدام دیگر کاهش تصدی‌گری در حوزه فضایی است همانند حوزه مخابرات که اکنون ۹۲ درصد از حوزه فناوری‌های مخابراتی ما در اختیار بخش خصوصی قرار داده شده که حاصل آن ۲۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و اپراتورها است، اکنون در دنیا ۶۱ اپراتور ماهواره‌ای وجود دارد و ۴۶ کشور صاحب اپراتور ماهواره‌ای هستند و ما تلاش می‌کنیم این بخش در کشور نهادینه شود.

تحول در کسب و کار با آزادسازی داده‌های هواشناسی

براری ادامه داد: آزادسازی داده‌های ماهواره‌ای از دیگر اقدامات سازمان فضایی است، ما در تلاشیم که با این کار پای فعالان و استارتاپ‌ها به این حوزه باز شود.

وی با اشاره به حضور ایران در مجامع بین‌المللی افزود: در سال گذشته با همکاری وزارت امور خارجه، ایران به عضویت گروه ۷۷ فضایی سازمان ملل درآمد در این گروه ۱۳۰ کشور از جمله چین عضو هستند، بعد از ۱۰ سال طی هفته‌های گذشته ایران توانست مواضع خود را در سند پایداری بلند مدت فعالیت فضایی که در سازمان ملل مطرح بود، مطرح کند.

رییس سازمان فضایی ایران گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تلاش داریم تا با آزادسازی داده‌های هواشناسی ورود بخش خصوصی را به این حوزه تسهیل کنیم و با آزاد سازی این داده‌ها می‌توان شاهد فعالیت صدها استارتاپ بود.

۰ نفر

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha