۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۹:۱۴
کد خبر: 83384025
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رئیس فدراسیون: دلسوز چوگان به دنبال خواسته‌های شخصی نیست

تهران- ایرنا- رئیس فدراسیون چوگان گفت: افرادی که دغدغه چوگان دارند به دنبال خواسته‌های شخص خود نیستند و فقط توسعه این ورزش و فرهنگ اصیل ایرانی را در ذهن می پرورانند.

«ابراهیم نوزایی» امروز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: چوگان ورزش ملی است و ریشه در فرهنگ کهن ایرانی دارد و افتخار می‌کنیم که این رشته ورزشی اصیل ایرانی سال گذشته به نام ایران ثبت جهانی شد.

وی گفت: البته پس از اینکه چوگان به نام ایران ثبت جهانی شد، مسئولیت ما بیشتر شده و تلاش می‌کنیم که با برگزاری رقابت‌های باشگاهی به توسعه این رشته بکوشیم. زیرا اگر فردی واقعاً دلش برای توسعه چوگان بسوزد و دغدغه این رشته را در قلب خود بپرواند، قطعاً از خواسته‌های شخص خود می‌گذرد. امیدوارم همه خانواده چوگان به این رشته کمک کنند و همدل باشند.

رئیس فدراسیون چوگان افزود: افرادی مانند «حمزه ایلخانی زاده» که در حقیقت پایه گذار این رشته ورزشی پس از انقلاب در کشور است، از سرمایه شخص و اسب‌های خود برای چوگان هزینه کرد تا نشان دهد واقعاً بدون هیچ چشم داشتی دغدغه چوگان دارد.

نوزایی ادامه داد: این رشته ورزشی، فرهنگ ملی است. امام خمینی (ره) در اشعار خود از چوگان استفاده کرده‌اند و مقام معظم رهبری درباره چوگان سخنرانی کردند تا به همه ارگان‌ها و نهادها توسعه چوگان تکلیف شود.

وی با اشاره به برگزاری رقابت‌های باشگاهی چوگان که اخیراً با قهرمانی کانون چوگان پایان یافت، گفت: این رقابت‌ها سبب می‌شود اسب‌های چوگانی آماده شوند و توان و آمادگی بازیکنان نیز حفظ شود. البته یکی از اهداف ما معرفی بیشتر این رشته به مردم است تا آنها با شناخت بیشتر به ورزش چوگان که برای ایرانیان است راغب شوند.

رئیس فدراسیون چوگان با تاکید بر اینکه آموزش محور برنامه‌های فدراسیون چوگان است، گفت: ارتقا این رشته با آموزش به بازیکنان و مربیان توسط یک مربی آرژانتینی در دستور کار قرار دارد. زیرا برای توسعه چوگان باید از پایه شروع کرد و چه خوب است که آموزش و پرورش نیز در این راستا با فدراسیون همکاری کند تا دانش آموزانی که علاقه مند و مستعد هستند برای چوگان پرورش داده شوند.

نوزایی با اشاره به خاص بودن این رشته که علاوه بر تجهیزات نیازمند اسب چوگانی است، تصریح کرد: افرادی هستند که دوست دارند در این رشته فعالیت کنند ولی از نظر مالی امکانات لازم را ندارند. اما در صورت داشتن استعداد لازم قطعاً فدراسیون آنها را حمایت می‌کند.

او در خصوص شرایط تیم ملی چوگان نیز گفت: جذب سرمربی خارجی در برنامه ریزی فدراسیون است تا روش های جدید در این رشته به چوگان بازان آموزش داده شود.

۱۶ آذرماه سال ۹۶ بود که چوگان «بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی» و «هنر ساختن و نواختن کمانچه» در دوازدهمین نشست کمیته بین دولت‌های یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) برای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس به نام ایران ثبت جهانی شد. این اتفاق میمون که با پیگیری‌های سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همکای فدراسیون چوگان رخ داد، سبب شد تا بار دیگر هنر ایرانی از جنبه ورزشی و آئینی به جهانیان شناسانده شود. البته یونسکو مقرر کرده بود که باید فدراسیون چوگان درباره روند رو به رشد این رشته در کشور به این نهاد گزارش دهد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha