۱۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۳۶
کد خبرنگار: 1235
کد خبر: 83383834
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تشریح اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای حفاظت و توسعه جنگل ها

باکو – ایرنا – کامران پور مقدم رییس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری سازمان جنگل ها و مراتع اقدامات جمهوری اسلامی ایران در راستای حفاظت از توسعه جنگل ها در کشور را در حاشیه برگزاری نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو تشریح کرد.

پور مقدم روز شنبه در حاشیه چهل و سومین جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اهمیت ثبت جهانی جنگل های هیرکانی در این جلسه، آن را نتیجه تلاش های دستگاه های ذیربط جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و افزود: این نشانگر اهمیت بالای جنگل های ایران به خصوص جنگل های هیرکانی است که بازمانده دوران سوم زمین شناسی است و به عنوان مادر جنگل های اروپا محسوب می شود.

وی گفت: جنگل های هیرکانی یکی از مهمترین مناطق جنگلی ایران است و ارزش جهانی دارد و جهان هم به این ارزش پی برد و در این جلسه یونسکو آن را به ثبت جهانی رساند.

پورمقدم با تشریح وضعیت جنگل هایی ایران گفت: بر اساس آخرین آمار موجود در حال حاضر بالغ بر ۱۴ میلیون هکتار جنگل در ایران داریم که در مناطق مختلف کشور از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب پراکنده شده است.

وی افزود: جنگل های زاگرس در غرب ایران به مساحت نزدیک به ۶ میلیون هکتار جنگل های بلوط هستند که از منطقه جنوب پیرانشهر تا استان فارس به صورت یک کمربند قسمت غربی کشور را در بر گرفته و نقش بسیار تثبیت کننده ای در تامین امنیت زیستی در فلات مرکزی ایران دارد و به عنوان یک سد در برابر هجوم ریزگردها از همسایه غربی به شمار می رود.

رییس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری ایران اظهار داشت: برنامه های متعددی برای مدیریت جنگل‌ها داریم و در پی تصویب طرح تنفس جنگل، نزدیک به سال است که هیچ گونه بهره برداری چوبی از جنگل های کشور به خصوص جنگل های هیرکانی انجام نمی شود.

پورمقدم با اشارره به اینکه در حال حاضر در قالب طرح های حفاظت از جنگل‌ها مدیریت آنها اجرا می شود، گفت: مجموعه نظام جمهوری اسلامی ایران، دولت و همه مسوولان کشور توجه دارند که سطح حفاظتی جنگل‌ها باید گسترش پیدا کند و اهمیت جنگل‌ها برای محیط زیست کشور و حیات جامعه بشری هم در منطقه، هم در کشور بسیار مهم است.

وی افزود: ما جنگل های منحصر بفرد ی در جنوب ایران داریم که می شود گفت، آخرین لکه جنگل‌ها در این منطقه می باشد که گسترش پیدا کرده است و جنگل های مانگرو و یا جنگل های حرا عنوان دارد و در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان رویش دارد و مساحت این جنگل‌ها اگر چه اندک بوده و حدود ۲۰ هزار هکتار می باشد، ولی کارکرد تنوع زیستی و گردشگری بسیار بالا داشته و نقش حفاظتی از سواحل کشورمان دارد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: در مناطق شرق و فلات مرکزی نیز جنگل های ایران تورانی را داریم که نقش بسیار موثری در تثبیت کانون های گرد و غبار ایفا می کنند که همه اینها نشان دهنده اهمیت جنگل های ایران است.

پور مقدم جنگل های منطقه ارسباران، آذربایجان شرقی و مناطق شمال-غربی ایران را نیز منحصر بفرد عنوان کرد و گفت: این جنگل‌ها نیز از تنوع زیستی بالای برخوردار هستند.

وی افزود: در مجموع پوشش جنگلی در ایران نقش بسیار حیاتی را در امنیت زیستی جوامع انسانی بازی می کنند و در واقع بستر حیات هستند.

رییس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری در ادامه تشریح اقدامات انجام گرفته برای حفاظت جنگل‌ها گفت: با اجرای طرح تنفس، بهره برداری از جنگل‌ها متوقف شده ولی ما سعی داریم با اجرای طرح های حفاظتی ضریب حفاظت از جنگل های کشور را که در برنامه ششم یک الزام قانونی است، با تجهیزات، توسعه، گشت و مراقبت و یگان حفاظت در جنگل‌ها افزایش دهیم.

پورمقدم یکی از اقدامات و رویکرد موثر در این زمینه را استفاده از مشارکت جوامع محلی در مدیریت جنگلها عنوان کرد و گفت: باید از مشارکت مردمی در حفاظت جنگلها به نحو احسن استفاده کنیم که در نتیجه یک کشوری سرسبزو آباد داشته باشیم.

وی جنگل کاری و توسعه جنگل‌ها را از جمله اقدامات مهم عنوان کرد و گفت: از سال ۱۳۹۷ طرح توسعه جنگل‌ها را به صورت ویژه در دستور کار داریم و در همان سال بر اساس بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری اختصاص یافته برای سازمان جنگل و مرتع توانستیم ۲۵ هزار هکتار جنگل جدید را ایجاد کنیم و در سال جاری نیز نزدیک به ۱۵۰ میلیون یورو به این منظور اختصاص یافته است و برنامه ریزی کرده‌ایم در سال جاری کارهای جنگل کاری و توسعه جنگل ها را به بیش از ۵۰ هزار هکتار افزایش و همه این کارها را با مشارکت مردم انجام دهیم و این می تواند نوید بخش توسعه کارهای آبخیزداری و پوشش گیاهی و توسعه جنگل در کشور باشد.

رییس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری در بخشی از سخنان خود گفت: ما چند عامل تخریب و تهدید در جنگل‌ها مشاهده می کنیم و یک دسته از این عوامل بستگی به فعالیت های غیرر مجاز انسان‌ها دارد که ناشی از دخالت‌های بی مورد انسانی بوده که به صورت لکه ای در برخی مناطق مشاهده می شود.

پورمقدم گفت: سعی شده است با افزایش عملیات گشت و مراقبت یگان حفاظت جنگل‌ها با متخلفین به شدت برخورد شود و در نتیجه اقدامات انجام گرفته در این زمینه توانسته‌ایم دخالت‌های انسانی در جنگل‌ها را در سال ۱۳۹۷ نسبت به یک سال قبل ۵۰ درصد کاهش دهیم و کارهای در این راستا ادامه دارد.

وی عوامل طبیعی از جمله خشکسالی، آفات و امراض در برخی جنگل ها را از جمله عوامل تخریب و تهدید عنوان کرد و گفت: در جنگل های زاگرس درختان بلوط دچار بیماری ذغالی شده اند که ناشی از کمبود رطوبت خشکسالی سال های اخیر می باشد و باعث ضعیف شدن درختان و بیماری آنها گردیده است.

به گفته وی در این رابطه طرح ویژه مدیریت بوم سازان جنگل از ابتدای سال ۱۳۹۷ به اجرا درآمد و در این زمینه نشستی با حضور مسوولان کشوری، نمایندگان مجلس، استانداری های منطقه زاگرس نشین در ایلام برگزار شده است.

وی ابراز امیدواری کرد با اجرای این طرح با حمایت مردمی و دستگاه های ملی و محلی این آفات و امراض در جنگل‌ها کنترل شود.

پورمقدم افزود: در این رابطه تاکید بیشتر ما به آبخیزداری است و به این نتیجه رسیده ایم که کاهش رطوبت و خشکسالی باعث این بیماری، آفات و امراض در جنگل‌ها بوده است و بنا بر این تلاش می کنیم با عملیات آبخیزداری رطوبت را در جنگل ها افزایش دهیم تا درختان جنگل‌ها تقویت شوند.

وی حریق و آتش سوزی را از جمله تهدیدات برای جنگل‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به بارندگی که در سال ۱۳۹۷ مشاهده شد، پوشش گیاهی خیلی خوب شد و کمک کرد اثرات منفی خشکسالی سال های قبلی را تا حدی برطرف کند ولی بر اثر بارندگی ها پوشش علفی نیز افزایش یافته و در فصل خشک احتمال خطر آتش سوزی در جنگل‌ها بالا می رود.

وی گفت: در این رابطه یگان های حفاظتی را با طرح ویژه "کنترل و مدیریت حریق" در مناطق جنگلی و مراتع تجهیز کرده‌ایم و از طریق نیروهای گشت، دیده بانی، دکل های دیده بانی مناطق حساس به حریق شناسایی شد و با مراجع استانی و استانداری، دستگاه های ذی ربط از جمله نیروهای مسلح، بسیج و مردم توانستیم جلساتی برگزار کنیم تا هماهنگی لازم برای امادگی این نیروها به وجود آید.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha