۱۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۸:۱۱
کد خبر: 83229854
T T
۰ نفر
پیش بینی نابودی جنگل های شمال در 30 سال آینده، بی پایه است

تهران- ایرنا- رییس شورای عالی جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور پیش بینی نابودی جنگل های شمال كشور در 30 سال آینده را رد كرد و گفت: براساس آخرین آمار دفتر مهندسی و مطالعات، سطح جنگل های شمال كشور همچنان 2 میلیون هكتار است و انتشار چنین اخباری مبنای تحقیقاتی ندارد.

به گزارش ایرنا، چندی پیش برخی رسانه ها خبرهایی درباره نابودی جنگل های شمال كشور تا 30 سال آینده به دلیل وجود آفات و امراض درختان جنگلی و تخریب‌ آنها منتشر كردند.
در همین پیوند امروز (یكشنبه) كامران پورمقدم با رد ادعای مطرح شده در این رسانه ها اعلام كرد: این گونه اظهار نظرها مستند و مبتنی بر مطالعه یا تحقیقات مشخصی نیست؛ در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به‌صورت سالانه وضعیت جنگل‌ها پایش می‌شود؛ بنابراین تهدیدهای انسانی و طبیعی كه جنگل‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند، سالانه شناخته و بر اساس آنها برنامه‌های حفظ و احیای اكوسیستم در نظر گرفته و اجرا می‌شود.
به گزارش تارنمای سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور، وی یادآوری كرد جنگل‌های شمال كشور از سال 1338 به‌صورت علمی رصد و پایش و در قالب طرح‌های مختلف مدیریت جنگل مدیریت می‌شوند و بر اساس همین پایش‌ها بود كه سازمان جنگل‌ها تصمیم گرفت بهره‌برداری چوبی از جنگل‌های شمال را ممنوع كند و آن را در شرایط استراحت قرار دهد.
پورمقدم ادامه داد: در یك بازه زمانی بین دهه‌ 40 تا 50 شیوه برداشت از جنگل به صورت قطع یكسره بود و سطوح جنگلی كاهش یافت اما پس از انقلاب با تغییر شیوه‌های مدیریت جنگلداری و قطع بهره‌برداری از جنگل بویژه در 15 سال اخیر مناطق جنگلی تخریب شده، بازسازی و دوباره به عنوان پوشش جنگلی شناسایی شدند.
به گفته وی، در بدنه دولت نیز به این نتیجه رسیده‌اند كه باید از جنگل‌های كشور به‌ طور ویژه حفاظت شود.

** تهدیدهای مختلف علیه جنگل‌های شمال
رئیس شورای عالی جنگل گفت: تهدیدهای مختلفی علیه جنگل‌های شمال كشور وجود دارد كه از جمله آن می‌توان به گسترش آفات و امراض اشاره كرد.
به گفته وی، این آفات سبب خشكیدگی گونه‌ای مانند شمشاد در پوشش‌های جنگلی شمال شده است.
اكنون طرح‌های كنترل آفات و امراض در حال اجراست و پس از كنترل، مرحله احیا آغاز می شود.
به گزارش ایرنا، جنگل های هیركانی با مساحتی حدود 2 میلیون هكتار از آستارا در دورترین نقطه استان گیلان تا گلیداغی در استان گلستان را دربرگرفته است.
شمشاد هیركانی با نام علمی بوكسوس هیركانا (Buxus hyrcana) درختی همیشه سبز و بومی جنگل های هیركانی در شمال ایران است كه در فهرست گونه های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد.
آفت شبپره شمشاد گونه ای پروانه با نام علمی Cydalima perspectalis از خردادماه سال 1395 (2016) در بخشی از اراضی جلگه ای و جنگلی گیلان و مازندران دیده شد كه تاكنون خسارت زیادی به درختان شمشاد وارد كرده است.
طبق آمارها پارسال بیش از سه هزار و 500 هكتار از اراضی جلگه ای و جنگلی شمشاد به دلیل شیوع آفت برگ خوار (شب پره) به طور كامل خشك شد و این آفت بر حدود هشت هزار هكتار از اراضی جلگه ای و جنگلی شمشاد تاثیر گذاشت.

اقتصام*9186*1961*
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه