۱۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۰۵
کد خبر: 83378931
T T
۰ نفر

«مواد معدنی» محور جنگ تجاری ژاپن و کره جنوبی

۱۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۰۵
کد خبر: 83378931
«مواد معدنی» محور جنگ تجاری ژاپن و کره جنوبی

پکن-ایرنا- ژاپن و کره جنوبی که سال ها درگیر منازعات تاریخی و سیاسی بوده اند، این بار با محدودیت های صادراتی توسط توکیو در زمینه مواد معدنی مورد استفاده در فناوری های نوین با سئول، درگیر یک جنگ تجاری شده اند؛ موضوعی که یک بار دیگر اهمیت «مواد خام معدنی» را در عرصه تجارت برجسته کرده است.

ژاپن اعلام کرده است محدودیت‌هایی را برای صادرات سه مورد از مواد مورد استفاده در تراشه‌های تلفن‌های هوشمند به کره جنوبی در نظر گرفته است اقدامی که خیلی سریع باعث شد تا کره جنوبی به آن واکنش نشان دهد و مناسبات نه چندان مطلوب طرفین را به چالش بکشد.

ژاپن روز پنجشنبه قوانین صادرات برخی مواد مورد استفاده در نیمه هادی‌ها، نمایشگرهای OLED (ال ای دی ارگانیک) و دیگر محصولات دارای فناوری پیشرفته را محدود کرد، صادر کنندگان اکنون باید مدارکی که هدف و شیوه‌های استفاده از این مواد را شرح می‌دهند به مقامات تحویل داده و همچنین تعهد کتبی بدهند که این محصولات برای اهداف نظامی استفاده نخواهند شد؛ انتظار می‌رود صدور مجوز برای ارسال، حدود ۹۰ روز بطول انجامد.

"هیروشیگه سکو" وزیر تجارت ژاپن می‌گوید که صادرات فناوری‌هایی که ممکن است برای تولید سلاح استفاده شوند باید به دقت کنترل شود، این یک واقعیت است که ژاپن همواره رفتارهای تجاری خود را بازبینی می‌کند.

او گفت که هر کشوری وظیفه دارد برای محافظت از امنیت ملی خود قوانین و مقررات مختلفی را به کار گیرد، دولت ژاپن این اقدامات را در راستای این مسئولیت انجام داده و به همین خاطر لغو آنها ممکن نیست.

کارشناسان معتقدند محدود کردن چنین اقلامی برای صادرات به کره جنوبی می‌تواند شلیک به خودی نیز محسوب شود و بطور طبیعی اگر این شرایط تغییر نکند آن زمان شرکت‌ها و زنجیره‌های مرتبط با صنعت مخابرات و ارتباطات و سازندگان تلفن‌های هوشمند در کره جنوبی باید در اندیشه راه‌های دیگری برای یافتن این فراورده ها باشند.

نباید فراموش کرد اقداماتی چون محدود کردن صادرات اقلام و فنآوری های پیشرفته از این دست می‌تواند به طرف‌های درگیر لطمه بزند ژاپن هم ممکن است از این بابت دچار مشکل شود در ثانی مساله صنعت ارتباطات و فنآوری های اطلاع رسانی در سراسر دنیا را نیز در بر می‌گیرد و برای همین چنین محدودیت‌هایی از حساسیت بالایی برای همه طرف‌ها برخوردار شده است.

به هر صورت ژاپن هم به اقلام تولیدی ساخت کره جنوبی نیاز دارد شاید در کوتاه مدت شرکت‌های سازنده تلفن‌های هوشمند و شرکت‌های فنی پیشرفته نظیر ال جی و سامسونگ دچار مشکلات عدیده ای بشوند اما در درازمدت ژاپن هم برای بازار قطعات خود با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

این موضوع اقتصادی که حالا به نوعی می‌توان آن را به نوعی جنگ تجاری میان دو کشور تعبیر کرد در واقع نشأت گرفته از اختلافات آنها درباره مساله بردگان جنسی است که در طول چند دهه گذشته پس از استعمار ژاپن بر کره مشکلی برای طرفین بوده است.

ژاپن می‌خواست که کره جنوبی اختلافات باقیمانده در این ارتباط را تا پیش از برگزاری اجلاس سران گروه بیست در پایان ماه گذشته میلادی در اوزاکا برطرف کند اما وقتی چنین نشد، پس از اجلاس اعلام کرد این محدودیت‌های صادراتی را روی سه قلم از کالاهای مرتبط با تلفن‌های هوشمند اجرا می‌کند و اجازه صادراتشان را به کره نخواهد داد.

«یوشیهیدا سوگا» سخنگوی ارشد دولت ژاپن هم این هفته این موضوع را مورد تأیید قرار داد و در واقع کره جنوبی را مسئول پیش آمدن این شرایط دانست که نتوانسته است مشکلات موجود درباره بردگان جنسی را حل و فصل کند.

البته محدودیت صادراتی به این شکل خواهد بود که سازندگان این اقلام در ژاپن که برای تلفن‌های هوشمند و تلویزیون بکار می‌رود اگر می‌خواهند صادراتی به کره جنوبی داشته باشند باید مورد به مورد از دولت کسب مجوز کنند.

«آهین کین هیون» از انجمن صنایع نیمه هادی‌های کره جنوبی می‌گوید که این اقدام ژاپن مثل انفجار یک بمب برای صنایع فناوری اطلاع رسانی کره جنوبی زیانبار است.

برخی از این اقلام مانند فلورین که حالا برایش محدودیت صادراتی در نظر گرفته شده است از مواد مقاومی محسوب می‌شود که ۹۰ درصد از تولید آن را در سراسر دنیا ژاپن در اختیار دارد و کارشناس کره‌ای این حرکت توکیو را سردرد بزرگ برای شرکت‌های کره جنوبی توصیف کرده است.

«هاجین مون» از دانشگاه هانشین در سئول می‌گوید یکی از بدترین ضربه‌ها را ژاپن به کره جنوبی وارد کرده است این دیگر یک بازی ساده نیست و می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند.

وی می‌افزاید که این یک بازی نیست زنگ‌های خطر به صدا درآمده است خود ژاپنی‌ها هم باید تا پایان درگیر این مساله باشند.

البته در ژاپن دستکم حامیان «آبه شینزو» نخست وزیر از این اقدام حمایت کرده‌اند و دولت هم تاکید کرده است که به طور دقیق اوضاع را زیر نظر دارد و به مسائل و مشکلات شرکت‌های ژاپنی رسیدگی خواهد کرد.

وزارت تجارت کره جنوبی هم در مقابل، تشریفات حقوقی برای شکایت از ژاپن به سازمان تجارت جهانی را به دنبال محدودیت‌های صادرات برخی از اقلام فنی پیشرفته ژاپن به کره، آغاز کرد.

این وزارتخانه تصریح کرده یود محدودیت‌های صادراتی که ژاپن علیه کره جنوبی در نظر گرفته است کاملاً بر اساس مقررات سازمان تجارت جهانی غیرقانونی است و این سازمان، کشورها را از تدابیر کنترلی از این دست منع کرده است.

«یو میون هی» وزیر تجارت کره جنوبی هم که قرار بود سفری به کشورهای آمریکای لاتین داشته باشد به دلیل هم مناقشه که از آن با عنوان جنگ تجاری دو کشور یاد می‌شود، این سفر را لغو کرد.

نهاد ریاست جمهوری کره جنوبی هم در بیانیه‌ای اعلام کرده است که خسارات سنگینی متوجه شرکت‌هایی نظیر "ال جی" و سامسونگ می‌شود ولی دولت تلاش خواهد کرد تا زیان آنها به دلیل اقدام ژاپن به کمترین حد برسد.

کره جنوبی می‌گوید که ژاپن از ضوابط سازمان تجارت جهانی عدول و آنها را نقض کرده است بر اساس این مقررات کشورها فقط در صورت بروز مسائل امنیتی می‌توانند چنین تدابیر محدود کننده‌ای در نظر بگیرند.

مردم کره جنوبی هم در برابر این اقدام ژاپن ساکت ننشتند علاوه بر اقدامات دولتی که سئول در نظر گرفته است شهروندان کره‌ای نیز خواهان تحریم کالاهای ژاپنی شدند به طوری که ۲۸ هزار شهروند کره‌جنوبی در قالب یک درخواست اینترنتی خواهان تحریم واردات محصولات ژاپنی و جلوگیری از ورود توریست از ژاپن به کره جنوبی شدند.

جنگ تجاری میان ژاپن و کره جنوبی حالا ظاهراً کلید خورده است در این جنگ شاید این اقدام توکیو ضربه به خودی محسوب شود اما فعلاً دولتمردان این کشور با بهره گیری از فشارهای اقتصادی به دنبال گرفتن امتیازات سیاسی از کره جنوبی هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha