۱۱ تیر ۱۳۹۸، ۸:۵۱
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 83377500
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کنگره مشاهیر کُرد، مردم را به خودآگاهی تاریخی و فرهنگی نزدیک می‌کند
فردین صادق ایوبی - نقاش برجسته

سنندج - ایرنا - هنرمند کُرد برجسته حوزه نقاشی ایران گفت: بزرگترین گام در برگزاری کنگره مشاهیر کُرد، نزدیک کردن مردم به مرز خودآگاهی تاریخی، ملی و فرهنگی است.

فردین صادق ایوبی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ارتباط با برگزاری نخستین کنگره بین المللی مشاهیر کُرد و تجلیل از نام آوران کُرد در سنندج اظهار داشت: تجلیل از برگزیدگان در حوزه فرهنگی در اصل کرامتی است که برای فرهنگ و مردم قائل می شوند و این می تواند عاملی برای شناخت این افراد توسط جامعه باشد.

وی با اشاره به اینکه این حرمت و احترام می تواند حس تعلق خاطر خاصی در این افراد که در کنگره شرکت دارند، ایجاد کند، اضافه کرد: هر چند کار فرهنگی دیر بازده است ولی زمانی که نتیجه دهد اثرگذاری آن بسیار بیشتر بوده و منجر به نشاط و امید می شود.

هنرمند برجسته کُرد حوزه نقاشی ایران با بیان اینکه در دنیای امروز تمام فرهنگ ها را قدرت های مسلط جهانی به سمت فرهنگ های سنکرتیک و اختلاطی می برند، افزود: این فرهنگ هم قادر به ایجاد وحدت ظاهری و باطنی در شئونات خویش نیست.

صادق ایوبی یادآور شد: برگزاری کنگره مشاهیر کُرد می تواند کمک کند به اینکه شعور و خودآگاهی تاریخی نسبت به فرهنگی که در آن زندگی می کنیم، داشته باشیم.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در این شرایط که با تحریم های کمرشکن، بحران ها و نابسامانی هایی به ویژه در حوزه اقتصادی مواجه است مشاهیر و بزرگان کردستان را تنها نگذاشته و برای آنها مراسم بزرگداشت برگزار می کند و معتقدم برگزاری این کنگره هزینه تراشی نیست بلکه حرکتی به سمت توسعه از همه مهمتر توسعه فرهنگی و انسانی است.

صادق ایوبی با اشاره به اینکه توسعه انسانی باید در وجود تک تک ما اتفاق بیافتد، گفت: این اتفاق زمانی شکل می گیرد که ما باور کنیم ملاک سنجش حقیقت عمل است و وقتی عمل را می بینیم دیگر هزینه تراشی معنایی ندارد.

وی تاکید کرد: ممکن است کنگره کم و کاستی هایی داشته باشد که بعد از اتمام آن می توان با هوشیاری و عقلانیت آنها را مورد بررسی قرار داد تا دستاوردی ارزشمند برای برگزاری دوره های آینده شود.

هنرمند کُرد برجسته حوزه نقاشی ایران یادآور شد: باور ندارم این کنگره به گونه ای فرافکنی سیاسی یا اقتصادی باشد و بیشتر معتقدم هر اقدام فرهنگی در هر شرایطی انجام شود قابل ستایش و تکریم است.

صادق ایوبی به گفته لوریس چکناواریان آهنگساز و نقاش ایرانی اشاره کرد و افزود: چکنواریان تعریف کرده بعد از زلزله ارمنستان برای کمک به مردم مبلغی را جمع آوری کردیم در حالیکه غذای مردم سیب زمینی بود برای آنها در این وضعیت اپرا و سالن کنسرت موسیقی ساختیم چرا که باور داشتیم ملتی که فرهنگ نداشته باشد حتی فرهنگ چگونه خوردن سیب زمینی را هم نخواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ امروز زبان بین ملت ها است، اضافه کرد: هایدگر بزرگترین نقاد فلسفه غرب می گوید سراغ هنرمندان و کسانی که کار فرهنگی می کنند می روم چرا که این افراد می توانند پرسشی از هستی برای ما مطرح کنند و در کوره راه های جنگلی چراغی در مسیر حرکت باشند.

مردم دوستی بارزترین شاخص مشاهیر است

هنرمند کُرد برجسته حوزه نقاشی ایران بارزترین شاخص افراد شهیر و نام آور را مردم دوستی و زندگی در بین مردم دانست و گفت: شاید افرادی در مرحله ای از زندگی شان بالای سن سالنی بروند و جایزه ای کسب کنند ولی پاداش حقیقی برای هنرمند و هر کسی که کار فرهنگی می کند، این است که در دل مردمان سرزمینش جایگاه ویژه داشته باشد.

صادق ایوبی یادآور شد: بارها پیش آمده تصاویر مردمانی را که در تابلوهایم کشیده ام طی رفت و آمدهای روزمره در سطح شهر دیده ام و در ضمیر ناخودآگاهم وجود داشته اند که اینگونه بر صفحه سفید بوم نقاشی خلق می شوند.

وی با اشاره به اینکه این اتفاق برای هنرمندان نشان از ایجاد پیوند درونی و قلبی است، افزود: تمام هنرمندان و فعالان فرهنگی از نقد منصفانه استقبال می کنند چرا که این مهم راهی برای توسعه کار و فعالیت آنها است.

فردین صادق ایوبی نقاش و هنرمند کردستانی در سال ۱۳۴۱ در سنندج متولد شد و مدرک کارشناسی ارشد نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای تهران دارد و ۲۷ سال است که در دانشگاه‌ها و مراکز هنری نقاشی تدریس می کند.

در نمایشگاه ها و جشنواره های داخلی و خارجی زیادی شرکت کرده و توانسته آثار خلق شده خود را در معرض دید علاقمندان به هنر نقاشی قرار دهد.

پنج اثر این هنرمند کردستانی در موزه هنرهای معاصر تهران، ۲ اثر در موزه امام علی (ع) تهران، ۱۴ اثر در موزه جنگ با موضوع انفال، ژینوساید و بمباران شیمیایی حلبچه، ۱۲ اثر در اربیل و ۸ اثر در سلیمانیه کردستان عراق موجود است.

این هنرمند نام آشنای کُرد تاکنون سه مرتبه به عنوان نقاش برگزیده ایران معرفی شده و ۱۰۰ مقاله هم از او در رسانه ها منتشر شده است.

کنگره بین المللی مشاهیر کُرد در روزهای ۱۱ و ۱۲ تیرماه امسال در دانشگاه کردستان برگزار می‌شود، در این رویداد کلان فرهنگی ۳۰ نفر از مشاهیر کُرد و کُردشناسان در سطح بین المللی مورد تجلیل قرار می گیرند.

۹۹۳۶/‌۹۱۰۲

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha