۱۰ تیر ۱۳۹۸، ۱۵:۵۷
کد خبرنگار: 859
کد خبر: 83377015
T T
۶ نفر
دومین جلسه رسیدگی به اختلاس گروه بین المللی گریس بند به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد

تهران- ایرنا- دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده گروه بین المللی «گریس بند» که متهمان اصلی آن خانواده ای به نام هاشمی با ٢۶٠ شاکی است، عصر امروز به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

در این جلسه تعدادی از مالباختگان به نمایندگی از سایر شکات پرونده نحوه اعتماد به خانواده هاشمی و مقدار سپرده گذاری خود را تشریح کردند.
پیچیدگی این پرونده در این است که تعدادی از مال باختگان واسطه شدند تا افراد دیگری سپرده گذاری کنند و اکنون برخی هم متهم و هم مال باخته هستند.
متهم اصلی این پرونده خانمی است بنام مریم هاشمی که با دفاتر غیررسمی در تهران و مشهد با وعده سود تا ٣٠٠ درصد به جذب نقدینگی و سرمایه هشت هزار شهروند اقدام کرده است.
این پرونده حدود هشت هزار سپرده گذار دارد و برخی هنوز به این خانواده اطمینان دارند و در این میان خانواده هایی که مبلغی حدود ٢٠٠ میلیارد ریال سپرده دارند، هنوز شکایت نکرده اند.
به علت گستردگی سپرده گذاری و فروش اموال از جمله مغازه، ساختمان توسط عده ای از این شاکیان و چند برابر شدن قیمت آن از دیگر دلایل پیچیده شدن این پرونده است.

یکی از شاکیان با اشاره به سابقه آشنایی ۴۰ ساله با خانواده هاشمی گفت: در این مدت جز خوبی از این خانواده چیزی ندیده بودیم همیشه در کارهای خیر پیش قدم بودند و به همین دلیل اعتماد کردم، منزلم را فروختم و در اختیار آنها قرار د ادم به امید اینکه سود بیشتری به دست بیارم.

وی گفت خانه ای که چهار سال پیش ۸۰ میلیون تومان فروختم، امروز ۸۰۰ میلیون تومان شده و دیگر هیچگاه توان خرید خانه نخواهم داشت.

این مال باخته خطاب به قاضی صلواتی گفت: آقای قاضی علاوه بر اینکه تمام دارایی ام را از دست دادم، به لحاظ روحی و روانی نیز خانواده ام بشدت آسیب دیده هستند.

یکی دیگر از مالبختگان با بیان اینکه ۱۰۰ میلیون در شرکت مذکور سرمایه گذاری کرده است، گفت: امروز جناب قاضی به خاطر خودم در دادگاه حاضر نشده ام بلکه حضور به دو دلیل دیگر است، اول اینکه نماینده ۲۰۰ نفر از مردم مظلوم و فقیر روستایی هستم که برخی از آنها کل پس اندازشان یک میلیون بوده و آن را به امید اینکه سودی نصیبشان شود به خانواده هاشمی داده اند.

وی افزود: دلیل دومش برای دفاع از اسلام است، چون این خانواده به اسم اسلام و ارزش های دینی اعتماد مردم را جلب کردند و دارایی آنها را به یغما بردند، این خانواده به اسم اسلام و ارادت به امام حسین (ع) باعث شدند که اذهان مردم را نسبت به اسلام و ارزش های والای دینی بدبین کنند، به همین دلیل از محضر دادگاه تقاضا دارم اشد مجازات برای این خانواده به ویژه متهمه مریم هاشمی در نظر گرفته شود.

محمد رضا کرمانی یکی دیگر از متهمان به نحوه اعتماد کردن خود برای انجام سپرده گذاری اشاره کرد و گفت: این خانواده در ۱۰ شب محرم ۷۰ میلیون تومان هزینه کردند، به خانواده های فقیر کمک های غذایی می فرستادند و برخی را افراد هیات را مجانی به کربلا و سفر مشهد فرستادند.

وی افزود: به تدریج اطمینان ما به این خانواده شکل گرفت و نزدیک به ۱۸۰ میلیون تومان که حاصل فروش ماشین خودم و پدرم بود در قالب سپرده گذاری در اختیار شرکت مذکور قرار دادیم اما بعد از مدتی متوجه شدیم نه سودی پرداخت می شود و نه اصل بازگردانده خواهد شد.

این مالباخته گفت: خانواده هاشمی با انواع ترفندها و تهدیدها تلاش می کردند تا سپرد ه گذاران را قانع کنند که به مراجع قضایی مراجعه نکنند و مدام تاکید می کردند که اگر شکایت کنید به ۳۰ درصد از پولتان هم نمی رسید اما اگر صبر کنید، کل پول و سود آن را دریافت خواهید کرد.

یکی دیگر از مالبختگان گفت: خانم مریم هاشمی همواره تاکید می کرد که در کار صادرات زعفران به استرالیا است و هر کیلو زعفران را به ۳۸۵ میلیون تومان می فروشد و می تواند سود ۳۰۰ درصدی به سپرده گذاران پرداخت کند.

علی ثابت قدم یکی دیگر از شاکیان که مبلغ ۱۰ میلیارد تومان را سپرده گذاری کرده بود به سابقه ۳۸ سال آشنایی خود با خانواده هاشمی اشاره کرد و گفت: ۳۰ سال معلم بودم، حتی معلم فرزندان رضا هاشمی برادر متهمه مریم هاشمی، بنابر این هیچگاه فکر نمی کردم که به چنین روز گرفتار شوم.

وی افزود: امروز شرمنده خانواده و اقوام خود شده ام زیرا من باعث شدم که بسیاری از آنها تمام یا بخش زیادی از دارایی خود را به عنوان سپرده در اختیار این خانواده قرار بدهند و بشدت تحت فشار روحی و روانی هستم.

مختاری یکی دیگر از مالباختگان و همچنین به عنوان متهم دریف نهم این پرونده در جایگاه قرار گرفت و گفت: با حرف خانم هاشمی یک کارخانه ورشکسته را خریداری کردم و تمام دارایی ام را فروختم تا بدهی های آن را پرداخت کنم و بتوانم با طرحی کشاورزی صنعتی که قبلاً به تصویب رسیده بود، آن را احیا کنم، اما ناگهان همه چیز به هم ریخت، خانم هاشمی بازداشت شد و من ماندم و یک کارخانه ورشکسته که کلی بدهی مالیاتی آن هم هنوز پرداخت نشده و دیگری سرمایه ای ندارم که آن را پرداخت کنم.

در ادامه متهمه مریم هاشمی به عنوان متهم ردیف اول در جایگاه قرار گرفت و به سوالات نماینده داستان پاسخ داد و گفت: طرحی دارد که می تواند با فروش دارایی های خود تمامی بدهی طلبکاران را پرداخت کند.

در ادامه قاضی صلواتی خطاب به متهمه گفت: شما چه کاره بودید در حالی که بانک های کشور سود ۲۰ درصد به سپرده گذاران پرداخت می کردند، به مردم گفت سود ۶۰۰ درصدی پرداخت می کنید.

وی گفت: شما مدعی همکاری با یکی از نهادهای حاکمیتی بوده اید، آیا در این زمینه اسنادی دارید، که متهمه در پاسخ گفت: من هرگز نگفته ام که با یک نهاد در ارتباط بوده ام.

قاضی صلواتی خطاب به متهمه گفت: شما دچار نوعی خیال بافی هستید، می گویید با شخصی به نام محمودی فعالیت های تجاری و اقتصادی داشتید در حالی که این شخص وجود خارجی ندارد و شما هم هیچ مدرک و سندی دال با همکاری با نامبرده ندارید، فکر کنم دچار خیال بافی شده اید.

قاضی صلواتی مجدداً از متهمه پرسید شما چه عملیات اقتصادی و تجاری انجام می دادید که مدعی پرداخت سود ۵۰۰ درصدی به برخی از سپرده گذاران شده اید؟

قاضی صلواتی همچنین از مریم هاشمی پرسید به چه دلیل برخی از سپرده گذاران سود مازاد دریافت می کردند که متهمه در پاسخ گفت از این جریان بی اطلاع است و اگر چنین کاری صورت گرفته است بدون دستور وی پرداخت شده است.

نماینده دادستان هم از متهمه مریم هاشمی پرسید: آیا قبول دارید که با پول سپرده گذاران جدید اقدام به پرداخت سود سپرده گذاران قدیم می کردید که این کار خلاف قانون است و طبق قانون مضاربه شما اجازه چنین کاری نداشتید.

قاضی صلواتی در خاتمه جلسه امروز اعلام کرد که سومین جلسه رسیدگی به این پرونده فردا سه شنبه ساعت ۹ صبح خواهد بود.

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha