۲ تیر ۱۳۹۸، ۹:۱۳
کد خبرنگار: 1029
کد خبر: 83365248
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ایجاد مرکز تیمار حیات وحش استان مرکزی نیاز مهم زیست محیطی است

اراک - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: ایجاد مرکز تیمار حیات این استان نیاز مهم در خدمات تنوع زیستی است.

«رضا میرزایی» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: عملیات اجرایی این مرکز خردادماه امسال آغاز شده و این طرح ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تا پایان تابستان به بهره برداری می رس.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: مرکز تیمار حیات وحش استان در زمینی به وسعت ۳۰۰ متر و با زیربنای ۲۲۰ مترمربع در پاسگاه مرکزی منطقه حفاظت شده هفتاد قله در دست ساخت است و برای تکمیل و بهره برداری از آن یک میلیارد ریال اختصاص یافته است.

میرزایی افزود: با توجه به افزایش آگاهی و حساسیت های زیست محیطی مردم در خصوص ارزش و اهمیت حیات وحش از یک سو و لزوم بررسی علمی مقابله با بیماری ها در حیات وحش نگهداری و تیمار وحوش آسیب دیده، ساخت این مرکز در دستور کار قرار گرفت.

وی اظهار داشت: در این مرکز فضاهایی برای نگهداری وحوش علف خوار، گوشت خوار، پرندگان شکاری و آبزیان پیش بینی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: تجهیزات آزمایشگاهی و درمانی مورد نیاز برای پیگیری بیماری ها و خدمات درمان حیوانات این مرکز تهیه شده است.

میرزایی اظهار داشت: این اداره کل دوره آموزشی امداد و نجات جانوری را نیز در دست برنامه ریزی و اجرا دارد.

استان مرکزی یکی از مناطق برخوردار طبیعی در امتداد زاگرس است که انواع مناطق زیستگاهی تالابی، کویر، کوهستانی، دشت و غیره را در خود دارد و بر اساس آخرین مطالعات انجام شده تاکنون ۳۶۳ گونه جانوری شامل ۵۳ گونه پستاندار، ۲۰۵ گونه پرنده، ۵۴ گونه خزنده، ۲۰ گونه دوزیست، ۱۷ گونه آبزی و یکهزار و ۳۳۶ گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.

۱۲ و ۲۵ صدم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب ۱۱ منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده که این مناطق از بهترین زیستگاه ها و پناهگاه های حیات وحش کشور محسوب می شوند.
مناطق تحت حمایت استان مرکزی شامل ۲ منطقه حفاظت شده ۷۰ قله اراک و الوند خمین، ۲ پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، مناطق شکار ممنوع بازرجان تفرش، کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر طبیعی ملی غار نخجیر است.
منطقه حفاظت شده ۷۰ قله اراک دارای حدود ۹۷ هزار هکتار وسعت و الوند خمین هشت هزار و ۶۰۰ هکتار است.
استان مرکزی خاستگاه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی است.

۶۹۹۱/‏۶۰۱۳/‏

برچسب‌ها

سرخط اخبار استان‌ها