توسعه شایستگی در بستر آموزش های فنی و مهارتی از اهداف آموزش و پرورش است

مشهد- ایرنا- معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: توسعه شایستگی در بستر آموزش های فنی و مهارتی به دانش آموزان از اهداف آموزش و پرورش است.

علیرضا کمره‌ای روز چهارشنبه در مراسم پایانی نخستین دوره المپیاد شایستگی محور ویژه هنرجویان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای کشور در مشهد افزود: برای تحقق این شایستگی باید بر توانمندی‌های یادگیری فرد تمرکز شده و از استانداردها فاصله گرفته شود زیرا استانداردها تحرک و پویایی را کم رنگ می‌کند و امروزه در نظام آموزشی دنیا تلفیقی از استانداردها و شایستگی‌ها مدنظر است.

وی با بیان اینکه مشارکت و حضور هنرجویان در این رخداد بزرگ مثال زدنی است، اظهار داشت: این المپیاد در راستای کیفیت بخشی نظام آموزشی برگزار می‌شود و بر محور کیفیت متمرکز شده و آموزش و جریان یادگیری و یاددهی بدون کیفیت ارزشی ندارد.

وی گفت: تألیف و تدوین منابع آموزشی باید با نگاه و رویکرد شایستگی انجام شود و معلمی که بر مبنای برنامه درسی مشخص جریان آموزش را هدایت می‌کند باید طوری برنامه درسی را طراحی کرده و بستر آموزشی را شکل دهد که دانش آموز به سوی شایستگی حرکت کند و این رویکرد غالب در تألیف کتب درسی هنرستانی است.

کمره‌ای افزود: جریان یاد دهی و یادگیری بدون مشارکت دانش آموزان در یادگیری و پرداختن به کارهای خلاقانه میسر نمی‌شود و معلمین باید با رویکرد خلاقانه و مشارکت جویانه موضوع شایستگی را دنبال کنند و جریان یادگیری مؤثر باید در محیط‌های یادگیری متنوع عملیاتی شود.

وی اظهار داشت: دانش، مهارت، نگرش و توانایی چهار بعد اصلی شایستگی است که این ابعاد از طریق روش‌های توسعه حرفه‌ای محقق خواهد شد و اگر این ابعاد در کتب درسی لحاظ نشود اهداف این کتاب‌ها محقق نخواهد شد.

وی گفت: اگر ارزشیابی مبتنی بر شایستگی نباشد و نظام آموزشی با همان رویکرد سنتی ارزشیابی شود نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.

کمره‌ای با بیان اینکه در حوزه فنی و حرفه‌ای شایستگی‌های فنی و شایستگی‌های غیر فنی هم در حوزه آموزش و هم در حوزه سنجش مورد توجه قرار گرفته است افزود: این دو مقوله در هم تنیده است و هیچ تقدمی بر هم ندارند و همزمان باید به آنها توجه شود.
نخستین دوره المپیاد شایستگی محور ویژه هنرجویان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای کشور که از ۲۷ خرداد در مشهد برگزار شده بود امروز به کار خود پایان داد.

۷۴۹۶ / ‏‬ ۶۰۵۳

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha