۲۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۵۳
کد خبرنگار: 1270
کد خبر: 83360613
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چغندرقند نخستین بار به صورت نشایی در بوکان کشت شد

۲۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۵۳
کد خبر: 83360613
چغندرقند نخستین بار به صورت نشایی در بوکان کشت شد

مهاباد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی بوکان گفت: چغندرقند برای نخستین بار به صورت نشایی در زمین های کشاورزی این شهرستان کشت شد.

اسکندر عبدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای نخستین بار پنج هکتار از اراضی این شهرستان در سال زراعی جاری توسط یکی از کارشناسان بازنشسته این سازمان به خزانه کشت نشایی چغندر قند اختصاص پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه این پنج هکتار نشای کاشته شده در بوکان برای پوشش ۵۲ هکتار چغندرقند نشایی به کار می‌رود، اضافه کرد: در حال حاضر کاشت نشایی چغندر با ۲ دستگاه ۶ ردیفه در این شهرستان آغاز شده است و در کمتر از سه هفته کار کاشت آنها به اتمام می‌رسد.

وی ادامه داد: سال گذشته و برای نخستین بار در آذربایجان غربی در این شهرستان ۹ هکتار به کشت نشایی چغندر احتصاص یافته بود که نشای آن از خراسان رضویی به بوکان منتقل شده بود که امسال با کاشت نشایی در این شهرستان هزینه حمل و نقل آن نیز برای کشاورزان کاهش پیدا کرده است.

وی میانگین برداشت چغندر قند از کشت نشایی در سال گذشته در بوکان را ۷۵ تن در هکتار و عیار آن را ۱۶ اعلام کرد و افزود: از مجموع ۹ هکتار چغندرقند نشایی سال گذشته بیش از ۷۰۰ تن محصول برداشت شد.

مدیر جهاد کشاورزی بوکان در خصوص مزایای کشت نشایی چغندر اظهار داشت: در این شیوه کشت، تعداد دفعات آبیاری به پنج تا ۶ نوبت در زراعت چغندرقند کاهش یافته است که به صرفه جویی ۵۰ درصدی در مصرف آب منجر می‌شود.

عبدی در خصوص کل سطح زیر کشت چغندر قند در این شهرستان، بلاغی از سوی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در سال زراعی جاری ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار ابلاغ شده و زیر پوشش چغندر قند رفته است که پیش بینی می‌شود بیش از ۲۰۰ هزار تن چغندر از این مزارع برداشت شود.

وی اظهار داشت: کاهش سطح زیرکشت محصول چغندرقند در راستای اجرای برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی مورد توجه بوده است.

به گزارش ایرنا چغندرقند محصول پُر آب بری است. این گیاه در بیشتر نقاط دنیا در فصل پاییز کشت می‌شود تا بیشترین حجم آب مورد نیاز خود را از باران‌های پاییزی تامین کند و بخش کمی از آن، با آبیاری کشاورزان تامین شود.
با این حال وقتی کشت این گیاه در اوایل دهه ۱۳۷۰ به آذربایجان غربی راه پیدا کرد، کشاورزان مجبور شدند آن را در بهار بکارند تا از سرمای شدید زمستان در امان بماند.
باران‌های بهاری اما کفاف آب مورد نیاز چغندر قند را نمی‌داد و کشاورزان از آبیاری بیشتری برای زمین‌های خود استفاده کردند.
در این میان کشت نشای گلخانه ای چغندرقند کمک شایانی در مصرف بی رویه آب و سموم کشاوزی می‌شود.

چغندرقند یکی از محصولات اساسی و ماده اولیه صنایع قند و شکر استان بوده و از لحاظ اقتصادی و اشتغالزایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این استان نیز با دارا بودن ۵ کارخانه قند، نقش عمده ای را در تولید شکر و خودکفایی کشور در تامین این محصول و جلوگیری از خروج ارزاز کشور را دارد.

آذربایجان غربی به لحاظ سطح زیر کشت، تولید در واحد سطح و میزان درصد عیار قند در کشور دارای رتبه نخست کشوری است.

بوکان دارای ۱۱۰ هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی و باغی بوده و عمده ترین محصولات زراعی این شهرستان گندم، نخود، کلزا، جو و چغندرقند است.

۷۵۱۰/‏۶۱۸۵/‏۷۱۲۹

برچسب‌ها

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha