۲۰ خرداد ۱۳۹۸، ۲۰:۵۳
کد خبرنگار: 1270
کد خبر: 83347447
T T
۰ نفر
بیش از ۳۰ درصد مدارس آذربایجان غربی توسط خیران احداث شده است

مهاباد - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: بیش از ۳۰ درصد مدارس این استان توسط خیّران مدرسه ساز احداث شده است.

‌به گزارش ایرنا، ابراهیم محمدی روز دوشنبه در یازدهمین جشنواره خیّران مدرسه ساز بوکان افزود: در حال حاضر میانگین سرانه فضای آموزشی در کشور ۵.۱۸ متر مربع و در استان ۴.۰۵ مترمربع است که برای رسیدن به متوسط کشوری چهار هزار و ۵۵۰ کلاس درس نیاز است.


وی با اشاره به اینکه برای حذف مدارس ۲ نوبته در سطح استان نیز به سه هزار و ۷۰۰ کلاس درس نیاز است، ادامه داد: برای حذف مدارس کانکسی نیز باید ۳۴۰ مدرسه در آذربایجان غربی ساخته شود.


وی بیان کرد: برای رسیدن به فضای استاندار در مدارس استان و حذف ۲۷۶ کلاس خشتی و گلی و ۱۱۸ کلاس استیجاری و مدارس کانکسی و تک نوبته شدن مدارس در مجموع به ۳۳ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است تا بتوان به حد استاندارد و میانگین کشوری دست پیدا کرد.


مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی از وجود ۱۴۴ واحد آموزشی با دانش آموزان یک تا چهار نفره در استان خبر داد و اظهار داشت: دولت توان پرداخت این اعتبار برای ایجاد مدارس مورد نیاز را ندارد از این رو باید خیران به یاری آموزش و پرورش بیایند.


محمدی با بیان اینکه بوکان پس از ارومیه از نظر پوشش تحصیلی در جایگاه دوم استان قرار دارد، اضافه کرد: پوشش تحصیلی در پایه اول ابتدایی در حال حاضر در آذربایجان غربی بیش از ۹۸ درصد است که این آمار در قبل از انقلاب اسلامی ۴۰ درصد بود.


مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی نیز در این مراسم گفت: خیران در جشنواره‌های سال گذشته ۹۴۰ میلیارد ریال برای ساخت مدرسه در این استان تعهد کرده بودند که تمامی این تعهدات محقق شد.


آیدین رحمانی ادامه داد: سال گذشته علاوه بر جشنواره استانی، ۲۳ جشنواره شهرستانی خیران مدرسه ساز در آذربایجان غربی برگزار شد به طوری که در سطح کشور از نظر اجرای تعهدات خیران مدرسه ساز این استان در جایگاه پنجم کشوری قرار داریم.


وی با اشاره به اینکه تعهد خیران بوکانی در جشنواره دهم ۶۵۰ میلیارد ریال بود، افزود: امسال علاوه بر جشنواره استانی ۲۱ جشنواره دیگر در شهرستان‌های مختلف استان برگزار می‌شود.


سرپرست فرمانداری بوکان هم در این مراسم با بیان اینکه توسعه جامعه در گرو توسعه آموزش و پرورش است، گفت: با توجه به اینکه مشارکت خیران مدرسه ساز در این شهرستان بسیار خوب است ولی بوکان از نظر فضاهای آموزشی در رتبه‌های آخر استان قرار دارد.


لقمان خسروپور با بیان اینکه برای کیفیت بخشی به آموزش باید مدارس بیشتری در بوکان ساخته شود، ادامه داد: باید با برگزاری جشنواره‌های خیران مدرسه ساز شمار بیشتری از خیران را به سمت مشارکت در امر مدرسه سازی تشویق و ترغیب کرد.


وی اظهار داشت: با وجود رشد جمعیت شهرستان و پتانسیل‌های موجود باید اعتبارات بیشتری برای توسعه فضاهای آموزشی به بوکان اختصاص پیدا کند.


رئیس مجمع خیران مدرسه ساز بوکان نیز با بیان اینکه در حال حاضر ۶ مدرسه در این شهرستان توسط خیران در حال ساخت است، گفت: از زمان فعالیت مجمع خیران مدرسه ساز بوکان تاکنون ۶۶ کلاس درس توسط خیران ساخته و تحویل آموزش و پرورش شده است.


خالد ایلخانی زاده با قدردانی از دیگر خیران کشور برای احداث مدرسه در این شهرستان اضافه کرد: یکی از خیران مدرسه ساز تهران به نام «محمدمهدی نجات» تاکنون ۶ مدرسه با ۳۱ کلاس درس در بوکان احداث کرده و یک مدرسه ۱۲ کلاسه دیگر را نیز هم اکنون در دست احداث دارد.


وی اضافه کرد: در کنار مدارس خیر ساز هشت مدرسه با ۴۰ کلاس درس نیز هم اکنون توسط بنیاد برکت در بوکان ساخته شده است.


به گزارش ایرنا در پایان این مراسم از اعضای مجمع خیران مدرسه ساز بوکان تجلیل شد؛ این شهرستان با ۲۵۱ هزار نفر جمعیت دارای ۴۳ هزار دانش آموز است.


آذربایجان غربی از جمله استان‌های کمتر توسعه یافته کشور در حوزه فضای آموزشی است و نیاز به فضاهای آموزشی جدید و مستحکم از جمله نیازهای مهم این استان به شمار می‌رود.


۷۵۱۰/‌۶۱۸۵/۲۰۹۳

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha