۲۰ خرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۴۵
کد خبرنگار: 1794
کد خبر: 83347041
T T
۰ نفر
طرح اشتغال روستایی، گام بلند دولت برای توسعه پایدار

قزوین – ایرنا – به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و مدیران اقتصادی استان، طرح اشتغال روستایی، گام بلند دولت برای توسعه پایدار بوده و به اهداف خود در کاهش نرخ بیکاری و ایجاد رونق اقتصادی دست یافته است.

امروزه اشتغال به یکی از مهمترین مطالبات و درخواست‌های مردمی از مدیران و مسئولان جامعه تبدیل شده است و کارگروه‌ها و جلسات اصلی و فرعی متعددی در خصوص آن برگزار می‌شود.

قانون اشتغال پایدار روستایی یا به صورت دقیق‌تر " آئین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی" به عنوان یکی از طرح‌های دولت در ابتدای سال ۹۶ به اجرا درآمد و نقش مؤثری در رفع مضعل بیکاری در روستاهای استان و مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها ایفا کرد.

در این راستا جمعی از مدیران اشتغال استان در میزگرد تحلیلی – خبری ایرنا مرکز قزوین حضور یافته و در خصوص محاسن، مزایا و جزئیات این طرح به بحث و گفت و گو پرداختند.

اشتغال پایدار روستایی از طرح‌های موفق دولت

معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین در این میزگرد گفت: در سال گذشته علیرغم تمامی مشکلات و فشارهای اقتصادی چند اقدام بسیار مثبت و مطلوب برای موضوع اشتغال انجام شد که باید از تلاش‌ها و همکاری‌های استاندار قزوین، معاونان استاندار، نمایندگان استان قزوین در مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در این زمینه قدردانی کرد.

ناصر شفیع آبادی افزود: یکی از این اقدامات مثبت، قانون اشتغال پایدار روستایی بوده است که می‌توان مزایای متعددی برای اجرای آن ذکر کرد.

این مسئول با بیان اینکه امروزه فضای جمعیتی شهرهای ایران ۷۵ درصد و جمعیت روستایی ۲۵ درصد شده است، افزود: یکی از اهداف اجرای این قانون، مهاجرت معکوس به روستاها بود که با پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغال روستایی تا حدودی تحقق یافت.

شفیع آبادی گفت: همچنین با اجرای این طرح به مردم شریف و نجیب روستاها که بسیار کم توقع و متواضع هستند بیشتر توجه شد و زمینه توسعه متوازن در روستاهای کشور نیز فراهم آمد.

این مسئول گفت: در همین راستا کارگروه اشتغال استان قزوین، برای توسعه متوازن استان، توزیع اعتبارات اشتغال پایدار را براساس شاخص‌های جمعیت، نرخ بیکاری و مناطق محروم در دستور کار قرار داد تا سهم دستگاه‌های اجرایی از این اعتبارات به صورت هدفمند و قانونی تعیین شود.

معاون اشتغال اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین افزود: خوشبختانه سهم دستگاه‌های اجرایی در ماده چهار آئین نامه اجرایی قانون حمایت از اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری مشخص شده و طبق آن بخش کشاورزی و منابع طبیعی ۴۵ درصد، صنایع و معادن کوچک ۱۰ درصد، فعالیت‌های خدماتی و فناوری اطلاعات ۱۵ درصد، گردشگری و صنایع دستی، سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مستقر در نواحی صنعتی روستایی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت هر کدام ۱۰ درصد از این اعتبارات بهره مند خواهند شد.

شفیع آبادی گفت: طبق این ماده قانونی، اعتبارات اشتغال پایدار روستایی استان قزوین در ۶ ماه اول سال تعیین تکلیف شد و بالغ بر ۱۳ هزار نفر در سامانه برای دریافت تسهیلات ثبت نام کردند.

وی اضافه کرد: به دنبال آن پرونده سه هزار نفر در کمیته‌های شهرستانی بررسی شد و در نهایت ۶۵۰ طرح اشتغال روستایی به بانک‌های عامل معرفی و یک هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال در این زمینه پرداخت شد.

این مسئول گفت: مجموع اعتبارات استان قزوین از اعتبارات اشتغال پایدار روستایی کشور ۲.۲۳ درصد سهم استان‌ها معادل یک هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال بوده که یک بخش متعلق به دستگاه‌های حمایتی و بخشی دیگر متعلق به طرح‌های اشتغال روستایی بود.

وی با اشاره به فرایند پرداخت تسهیلات افزود: مبالغ زیر ۲۵۰ میلیون ریال بعد از فراخوان دستگاه‌های شهرستان‌ها و نظر دهی آنها مستقیم به بانک احاله شده و مبالغ ۲۵۰ تا ۶ میلیارد ریال نیز با تصمیم گیری ستاد استانی به بانک ارجاع می‌شد.

معاون اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: مبالغ بالای ۶ میلیارد ریال از طریق ستاد مرکزی در تهران مورد رسیدگی قرار گرفته و در خصوص پرداخت تسهیلات به آنها تصمیم گیری صورت می‌گرفت.

انحرافات بسیار اندک طرح‌های اشتغال پایدار روستایی در قزوین

وی با اشاره به راستی آزمایی طرح‌ها افزود: خوشبختانه قزوین از استان‌های پیشگام در این زمینه بوده است و از همان ابتدای کار از دستگاه‌های نظارتی و بازرسی برای نظارت بیشتر بر تسهیلات پرداخت شده در خواست شد.

این مسئول ادامه داد: خوشبختانه انحرافات طرح از بابت اجرای قانون بسیار اندک بوده است اما متأسفانه نوسانات اقتصادی و تورم در بازار بسیاری از طرح‌های اشتغال روستایی را با مشکل کمبود اعتبار و نقدینگی مواجه ساخت.

معاون اداره تعاون استان قزوین اظهار داشت: امیدواریم دولت تدبیر و امید و مسئولان کارگروه اشتغال استان بخشی از اعتبارات را برای طرح‌های زخمی و نیمه کاره قرار دهند تا هر چه سریع‌تر شاهد به ثمر نشستن این طرح‌ها و اشتغالزایی بیشتر در روستاهای استان باشیم.

ضابطه مندی و قانون مداری طرح اشتغال روستایی

شفیع آبادی با بیان اینکه طرح اشتغال روستایی ضابطه مند و دارای چهار چوب خاصی بود، افزود: در این طرح ۲ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال طی سه مرحله به استان ابلاغ شد که هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال پرداخت شده و هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال باقی مانده است.

این مسئول گفت: از این رقم حدود ۶۰۰ میلیارد ریال متعلق به دستگاه‌های حمایتی است و حدود ۴۰۰ میلیارد سهم اداره تعاون در بانک‌ها است که باید به طرح‌های باقی مانده پرداخت شود.

وی اضافه کرد: امروز هیچ گونه پولی از این محل در استان وجود ندارد و به محض ابلاغ اعتبارات جدید از طریق رسانه‌های جمعی و ادارات شهرستانی اطلاع رسانی خواهد شد.

تدوین شیوه نامه نظارتی محکم در خصوص تسهیلات اشتغال روستایی

این مسئول گفت: برای این طرح در کمیته استانی و شهرستانی شیوه نامه نظارتی محکمی تدوین شده است تا با کسانی که تسهیلات را دریافت و در جای دیگر صرف کرده یا اشتغالزایی نکرده‌اند به شکل جدی برخورد شود.

وی اضافه کرد: طبق شیوه نامه نظارتی این طرح، در صورت تأیید انحراف تسهیلات گیرندگان یا بیمه نکردن کارگران با متخلفان به صورت جدی برخورد شده و نرخ تسهیلات پرداختی تغییر خواهد کرد.

شفیع آبادی گفت: در همین راستا لیست کامل مشخصات وام گیرندان برای شفاف سازی به خبرگزاری ایرنا، صدا و سیما و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است تا هرکجا سوالی وجود داشت به اداره کار منعکس کرده و جلوی انحرافات در این زمینه گرفته شود.

تخصیص ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار اشتغال پایدار روستایی به تاکستان

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان تاکستان نیز در این میزگرد گفت: حدود ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار اشتغال پایدار روستایی به شهرستان تاکستان ابلاغ شده بود که در نهایت حدود ۱۷۰ میلیارد ریال تخصیص یافت.

سید مجید موسوی افزود: ۹۳ طرح اشتغال روستایی برای دریافت تسهیلات در سامانه ثبت نام کرده بودند که در ۵۵ کمیته فرعی مورد بررسی قرار گرفته و برای ایجاد ۶۷۳ فرصت شغلی جدید بیش از ۲۷۰ میلیارد ریال دریافت کردند.

این مسئول گفت: از این طرح‌ها بانک توسعه تعاون به پنج طرح در حدود ۶۰ میلیارد ریال، صندوق کارآفرینی امید به ۴۵ طرح حدود ۳۰ میلیارد ریال، بانک کشاورزی به ۲۰ طرح در حدود ۱۰۰ میلیارد ریال و پست بانک به ۲۳ طرح در حدود ۵۹۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کردند.

وی با اشاره به میزان تسهیلات پرداخت شده به دستگاه‌ها بر اساس طرح‌ها، اضافه کرد: جهاد کشاورزی با ۳۵ طرح بیشترین میزان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی را در شهرستان تاکستان دریافت کرده و بخش صنعت و معدن با ۳۶ طرح، میراث فرهنگی با ۶ طرح، ارتباطات با ۱۴ طرح و صندوق کارآفرینی امید با ۲ طرح در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

طرح اشتغال روستایی پخته‌تر و کارآمدتر از طرح‌های گذشته

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان البرز نیز در این میزگرد با بیان اینکه سال ۹۷ اقدامات خوبی برای اشتغال روستایی انجام شد، افزود: در سال‌های بعد از انقلاب همواره دولت‌های مختلف، طرح‌های گوناگونی از قبیل طرح‌های ضربتی اشتغال تا حمایت از بنگاه‌های کوچک اقتصادی را اجرا کرده‌اند و می‌توان گفت طرح اشتغال روستایی در دولت تدبیر و امید پخته‌تر از قبل و کارآمد تر از طرح‌های گذشته بود.

وحید انتظامی با بیان اینکه ایجاد اشتغال در روستاها کم هزینه تر و آسان‌تر است، افزود: باید نقاط ضعف طرح اشتغال پایدار روستایی شناسایی شده و با راستی آزمایی طرح توسط کارشناسان از ایجاد هرگونه انحراف در این طرح‌ها جلوگیری شود.

وی گفت: یک دستگاه نمی‌تواند به تنهایی انتظارات جامعه را در خصوص اشتغال که امروز با تعداد بالای نرخ بیکار مواجه است مرتفع کند و رسانه‌ها در بخش اشتغال می‌توانند کمک شایانی داشته باشند.


معرفی ۵۰ طرح اشتغال روستایی شهرستان البرز به بانک‌های عامل

این مسئول گفت: با توجه به بافت جمعیتی شهرستان البرز و حضور ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در آن، حدود ۴۶ میلیارد ریال اعتبار اشتغال روستایی به شهرستان اختصاص یافت که با همکاری و همراهی فرمانداری و دستگاه‌های اجرایی برای جذب آن اقدام شد.

انتظامی افزود: در این راستا ۵۰ طرح با اعتباری بالغ بر ۱۱۵ میلیارد ریال با اشتغال ۲۳۰ نفر به دبیرخانه مرکزی استان ارسال شد که از این تعداد ۴۴ طرح در بانک‌های عامل با ۱۰۸ میلیارد ریال اعتبار برای اشتغال ۲۲۱ نفر مصوب شد.

وی اضافه کرد: در نهایت از مجموع طرح‌های معرفی شده به بانک ۴۱ طرح به عقد قرارداد با کارفرمایان با اعتباری بالغ بر ۸۴ میلیارد ریال برای اشتغال ۱۸۱ نفر منعقد شد که تاکنون ۸۳ میلیارد ریال پرداخت شده است.

این مسئول گفت: کل طرح‌های اشتغال چندین مرحله توسط ناظران و بازرسان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد بازدید و راستی آزمایی قرار گرفتند تا اهداف طرح شامل ایجاد اشتغال روستایی و کاهش نرخ بیکاری با کمترین انحراف اجرا شود.

آبیک رتبه اول شهرستان‌های استان را در تخصیص اعتبارات اشتغال روستایی دارد

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان آبیک نیز در این میزگرد گفت :۱۳۰ میلیارد ریال مجموع اعتبارات ابلاغی به شهرستان آبیک برای طرح اشتغال پایدار روستایی بوده است که ۶۵ میلیارد ریال آن به شهرستان تخصیص یافت.

حسین بابایی افزود: در مجموع ۱۷۴ طرح برای دریافت تسهیلات اشتغال روستایی در سامانه ثبت نام کرده بودند که از این تعداد ۷۷ طرح مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت ۴۶ طرح، ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار را از بانک‌های عامل دریافت کردند.

وی اضافه کرد: طرح‌های اشتغال روستایی شهرستان آبیک ۹۹ درصد در حوزه جهاد کشاورزی و چند طرح در حوزه صنعت بوده است و این موضوع گویای ظرفیت‌های کشاورزی و صنعتی در این شهرستان است.

این مسئول ادامه داد: امیدواریم در سال جاری نیز به ۳۳۷ فرصت شغلی که برای شهرستان آبیک تعریف شده است دست یافته و بتوانیم گره‌هایی از مشکلات اشتغال را در سطح شهرستان بگشاییم.

۶۱۰۱

سرخط اخبار استان‌ها