۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۳۰
کد خبرنگار: 1160
کد خبر: 83346548
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استفاده هموطنان از دریا و آغاز به کار منجیان غریق

رشت - ایرنا - با آغاز فصل گرما، عده زیادی از هموطنان از نعمت دریا بهره می برند و در این راستا، کار و فعالیت منجیان غریق نیز آغاز شده است.

با آغاز فصل تابستان و گرم شدن هوا، عده بیشماری از هموطنان با سفر به استان‌های شمالی به خصوص گیلان و مازندران، تعطیلات خود را در این استان‌ها سپری و همچنین از وجود نعمت دریا بهره می‌برند.

این در حالی است که هر ساله متأسفانه شاهد غرق شدن تعدادی از هموطنان در سواحل دریای خزر هستیم که اکثر قریب به اتفاق این مغروقان به دلیل رعایت نکردن مسائل ایمنی، عدم آشنایی کامل به شنا و شنا کردن در مناطقی غیر از طرح‌های سالم سازی دریا، جان خود را از دست می‌دهند.

گرچه تعدادی از هموطنان هر ساله در سواحل دریای خزر جان خود را از دست می‌دهند اما چندین برابر آمار غرق شدگان، توسط منجیان غریق در استان‌های گیلان و مازندران و سایر استان‌هایی که از نعمت دریا برخوردارند، نجات می‌یابند.

استان گیلان نیز از چابکسر در شرق تا آستارا در غرب، حدود ۲۸۰ کیلومتر ساحل دارد که ۹ شهرستان استان ساحلی هستند و به همین دلیل از اواسط خردادماه تا پایان شهریورماه هر ساله این استان پذیرای گردشگران زیادی است که اغلب آنان نیز از دریا سود برده و در سواحل این استان شنا می‌کنند.

با این وجود هیأت نجات غریق و غواصی گیلان یکی از آماده‌ترین هیأت‌های این فدراسیون در کشور بشمار می‌رود که هر ساله با آغاز تعطیلات در طرح‌های سالم سازی دریا حضور یافته و مراقب هموطنان هستند تا هنگام استفاده از نعمت دریا، مشکلی برای آنان ایجاد نشود.

منجیان غریق نیز برای فعالیت و حضور خود هنگام آغاز طرح‌های سالم سازی دریا با مشکلاتی مواجه هستند که اغلب این مشکلات نداشتن وسایل مورد نیاز، پرداخت به موقع حقوق و دستمزد می‌باشد.

مدیرکل ورزش و جوانان گیلان در مورد فعالیت بهتر منجیان غریق و رفع مشکلات آنان اظهار داشت: باید قبل از آغاز طرح، کلاس‌های آموزشی برپا شود و یک رویه قانونمند اتخاذ یابد و از منجیان غریق قانونی در طرح‌های سالم سازی دریا استفاده شود.

مریم بخشی افزود: ایجاد تعامل همه جانبه با ادارات مرتبط، فرمانداری‌ها و استانداری و همچنین ارائه یک بخشنامه مدون برای ایجاد طرح‌های مدون جدید دریا، از دیگر کارهایی است که باید انجام شود.

وی ادامه داد: استفاده از پلیس همیار، مشارکت پلیس انتظامی در مناطق شنا ممنوعه با ابلاغ‌های قانونی، برنامه ریزی به موقع پیش از شروع سال جدید، استفاده از طرح‌های سالم سازی دریا، برگزاری کلاس‌های آموزشی و استفاده از جت اسکی در طرح‌ها برای بخش بانوان، اختصاص یک دستگاه آمبولانس برای هر طرح یا برای چند طرح در یک منطقه که در زمان حادثه به موقع امدادرسانی شود، می‌تواند نقش مؤثری در انجام صحیح کار منجیان غریق داشته باشد.

مدیرکل ورزش و جوانان گیلان بیان کرد: تدابیر بودجه‌ای برای پرداخت به موقع دستمزدهای منجیان غریق قبل از شروع طرح باید انجام شود و همچنین مشخص شدن متولی یا متولیان طرح‌های سالم سازی دریا نیز از دیگر کارهایی است که به طور حتم باید قبل از آغاز به کار طرح‌های سالم سازی انجام شود.

بخشی به حضور هلال احمر در طرح‌های سالم سازی دریا نیز اشاره و خاطرنشان کرد: حضور هلال احمر و ایجاد مکان مناسب در طرح‌های ساحلی بسیار مفید و تأثیرگذار است و امیدواریم که با رعایت این امور، تعداد مغروقان در گیلان به شدت کاهش یابد.

اما در استان گیلان بیش از سه هزار و ۳۵۰ منجی غریق حضور دارند که البته تعدادی از این منجیان فعال هستند و با شروع فصل گرما و آغاز به کار طرح‌های سالم سازی، کار آنان نیز آغاز می‌شود.

سرپرست هیأت نجات غریق و غواصی استان گیلان در این خصوص در مصاحبه با ایرنا اظهار داشت: از حدود سه هزار و ۳۵۰ منجی غریق که دارای کارت هستند، ۸۹۴ منجی فعالند و در طرح‌های سالم سازی، نقاط حادثه خیز و استخرها حضور می‌یابند.

مهرداد مهرگان افزود: در طول سواحل استان گیلان ۴۴ طرح سالم سازی وجود دارد که توصیه ما این است مسافران و هموطنان از این طرح‌ها برای شنا کردن و بهره مندی از موهبت دریا استفاده کنند.

وی یادآور شد: حدود ۲۵۰ منطقه خطرآفرین در سواحل دریای خزر در استان گیلان شناسایی شده و از تمامی مسافران و هموطنان درخواست داریم که از شنا در این مناطق که مشخص شده، پرهیز و خودداری کنند.

وی به کار منجیان غریق نیز اشاره و بیان کرد: هر منجی باید در طول هفته ۳۶ ساعت کار کند و منجیان غریق سال گذشته جان حدود یکصد هموطن را از غرق شدن نجات دادند.

سرپرست هیأت نجات غریق و غواصی استان گیلان به مشکلات منجیان غریق نیز اشاره و خاطرنشان کرد: توجه به وضعیت حقوق و بیمه منجیان غریق با حداقل دستمزد قانون کار می‌تواند در روحیه و همچنین کارایی این قشر زحمتکش تأثیر مثبتی ایجاد کند.

مهرگان خاطرنشان کرد: همچنین واگذاری تجهیزات و امکانات مناسب و کیفی در سواحل همانند جت اسکی، قایق و سایر ملزومات بسیار تأثیرگذار است و باید در طرح‌ها از منجیان غریق مورد تأیید هیأت که آموزش دیده باشند، استفاده شود.

وی اضافه کرد: امیدواریم که هر سال شاهد کاهش چشمگیر غرق شدگان در سواحل دریا به خصوص در سواحل استان گیلان باشیم که در این راستا، عایت اصول ایمنی توسط هموطنان بسیار تأثیرگذار خواهد بود و همچنین حضور منجیان غریق با تجهیزات و امکانات مناسب نیز در این راستا و کاهش مغروقان بسیار مثمرثمر خواهد بود.

۷۲۸۵/‏۲۰۰۷/‏

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha