۱۴ خرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۲۶
کد خبر: 83341282
T T
۰ نفر
داور بین المللی تیراندازی با کمان: روند پیشرفت ایران در این رشته ضعیف است

تهران -ایرنا- داور بین المللی تیراندازی با کمان گفت: این رشته در حال تغییر از سنتی به علمی و نوین است و همین مساله موجب فاصله بیشتر ایران با برترین های جهان شده است.

غزاله رسولی رئیس کمیته داوری فدراسیون تیراندازی کشورمان گفت: البته این تحول در تیرندازی با کمان در ۲ بخش افراد توانمند و معلول در حال رخ دادن است اما روندی بسیار کند دارد و همین امر موجب اختلاف سطح این رشته در کشور با سطح جهان شده است.


وی ادامه داد: شاید در سال‌های اخیر افت نداشته ایم اما چون تغییر و حرکت ما کند بوده است فاصله‌ای بین ما و برترین‌های جهان از جمله کره به وجود آمده است.


داور بین المللی تیراندازی با کمان که برای قضاوت پاراتیر و کمان و تیر و کمان قهرمانی جهان در شهر هرتاگن بوش هلند حضور دارد، ادامه داد: البته ایران با دعوت از مربیان تراز اول دنیا و در دسترس قرار دادن اطلاعات و دانش روز جهان برای مربیان، در حال تسهیل شرایط برای تغییر و بهتر شدن سطح این رشته در کشور است.


به گفته رسولی در حال حاضر کمانداران در هر ۲ بخش افراد سالم و معلول با کمترین انرژی بهترین نتایج را کسب می‌کنند.


وی که از سال ۲۰۱۳ به عنوان داور بین المللی در رشته تیر و کمان فعالیت می‌کند افزود: سطح تیراندازی با کمان ایران بویژه در پارا تیرو کمان هیچوقت بد نبوده اما لازم است این تغییر سنتی به علمی با سرعت بیشتری رخ دهد تا فاصله ما با جهان بیشتر نشده و در عوض روز به روز کمتر شود.


رئیس کمیته داواران فدراسیون تیراندازی با کمان کشورمان گفت: با اجرای این روند کشورهایی چون هند، مالزی و اندونزی در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و جایگاه خوبی یافته اند.


غزاله رسولی ۳۵ ساله است و از سال ۸۵ با رد پیشنهاد خواهرش برای فعالیت در رشته تیراندازی و علاقه شخصی به تیرو کمان وارد این رشته شد اما خیلی زود و با هدف کمک به مربی باشگاهش به عنوان مسئول برگزار کننده نخستین دوره لیگ تیر و کمان کشور، به گفته خود به جای تمرینات تخصصی تیرو کمان، به تمرین و فعالیت تخصصی داوری این رشته پرداخت. وی سال ۲۰۱۱ عنوان داوری قاره‌ای را بدست آورد و در سال ۲۰۱۳ عنوان داوری بین المللی را کسب کرد.


رسولی در خصوص سطح رقابت‌های پاراتیرو کمان قهرمانی جهان هلند نیز تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو و حضور برترین کمانداران جهان در هر ۲ بخش، سطح فنی رقابت‌ها بسیار بسیار بالاست.


وی اضافه کرد: روز گذشته در نخستین روز این رقابت‌ها ۲ بار رکورد جهان جابجا شد که یک بار توسط پوریا جلالی پور کماندار کشورمان بود. مسابقات پاراتیرو کمان قهرمانی جهان هلند از روز گذشته آغاز و تا ۱۹ ماه جاری ادامه خواهد یافت و ۶۰۰ ورزشکار از ۹۲ کشور در حال رقابت هستند. ایران نیز با ۱۰ کماندار معلول شامل ۲ کماندار زن و ۸ مرد در سه ماده ریکرو، کامپوند و w1 (ورزشکارانی با معلولیت از ناحیه دست) شرکت کرده است.


رقابت‌های پاراتیرو کمان قهرنانی جهان را ۱۶ داور بین المللی قصاوت می‌کنند و غزاله رسولی علاوه بر قضاوت این رقابت‌ها، قضاوت تیراندازی با کمان قهرمانی جهان هلند که از ۲۰ ماه جاری آعاز می‌شود را نیز به عهده دارد.


ورزشی **۱۸۲۸**۳۹۹۱**

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha