۲۵ خرداد ۱۳۹۸، ۹:۳۱
کد خبرنگار: 1307
کد خبر: 83340503
T T
۱ نفر
انهدام اهداف از ۱۰۰ کیلومتری با بمب قاصد

‌تهران- ایرنا- بمب هواپایه کاملاً ایرانی قاصد می تواند از سد سیستم های پدافندی عبور کند و اهداف زمینی را از فاصله ۱۰۰ کیلومتری مورد هدف قرار دهد.

این بمب دور ایستا که توسط جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد از فاصله ۱۰۰ کیلومتری رها می‌شود و می‌تواند اهداف خود را با دقت و قدرت تخریب بالا منهدم کند.

این سلاح قدرتمند که عموماً از سوی جنگنده‌های اف ۴ مورد استفاده قرار می‌گیرد، پس از رها شدن بدون نیاز به خلبان به پرواز خود ادامه می‌دهد و سپس به سمت هدف شیرجه می‌رود تا در نهایت آن را با قدرت بالا منهدم کند.

هدف‌گیری، کنترل و هدایت این بمب که از سر جنگی ۲ هزار پوندی (۹۰۰ کیلوگرمی) بهره می‌برد تا لحظه برخورد به صورت اتوماتیک و خودکار است و سیستم کنترلی آن به گونه‌ای طراحی شده است که سامانه‌های پدافندی دشمن قادر به ایجاد اختلال در هدایت آن نباشند.

استفاده از این بمب دوربرد علاوه بر بالا بردن امنیت برای جنگنده‌ها و خلبان‌ها، دقت هدف قرار دادن اهداف دشمن را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد و می‌توان با کمک آن دشمن را غافلگیر کرد.

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تا کنون سه نمونه از بمب قاصد را رونمایی کرده است که هر کدام با دارای بردهای مختلف برای برخورد با هدف هستند.

بمب‌های قاصد از سیستم هدایت اپتیکی بهره می‌برند که امکان هرگونه اخلال و انحراف آن توسط سامانه‌های جنگ الکترونیک را منتفی کرده و دقت این بمب‌ها در اصابت به هدف را بالا می‌برد.

 
بمب قاصد یک

بمب قاصد یک که نخستین نمونه از این بمب هوشمند است، می‌تواند اهداف را در فاصله ۴۰ کیلومتری منهدم کند.

 
بمب قاصد ۲

پس از ساخت قاصد یک متخصصان دفاعی کشور کار ساخت قاصد ۲ را آغاز کردند و توانستند در کنار حفظ سر جنگی ۲ هزار پوندی برد این موشک را به ۵۰ کیلومتر برسانند.

به گفته کارشناسان نظامی بمب قاصد که کار ساخت آن پس از پایان جنگ تحمیلی آغاز شد و در اواخر دهه ۸۰ به تولید انبوه رسید، در زمره قوی ترین و پُرکاربردترین تسلیحات هوا به زمین و دور برد در جهان محسوب می شود.

 
بمب قاصد سه

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha