۱۳ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۵۴
کد خبرنگار: 911
کد خبر: 83339409
T T
۰ نفر
"هیهات من الذله" در کلام و رفتار امام خمینی (ره) مشهود بود

قزوین- ایرنا- نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری گفت: هیهات من الذله (محال است تن به ذلت بدهیم) که کلام معروف حضرت اباعبدالحسین (ع) است در اندیشه، رفتار و سیره امام خمینی (ره) مشهود بود.

آیت الله علی اسلامی روز دوشنبه به مناسبت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، هیهات من الذله را از خطوط مهم فکری و سیاسی امام خمینی (ره) معرفی کرد و افزود: این خط فکری بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی برگرفته از راه و اندیشه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بود.


نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) بدون شک یکی از رجال بزرگ تاریخ به شمار می‌روند و شخصیت، اندیشه‌ها و سیره ایشان همچنان نقل محافل علمی، فرهنگی، سیاسی و تقنینی دنیا قرار دارد.


وی با بیان اینکه امام راحل همیشه بر خداوند متوکل داشته و دارای یک اعتماد به نفس قوی برگرفته از روحیه دینی بودند، افزود: در خصوص اعتماد به نفس و توکل امام خمینی (ره) آنچه را از نزدیک دیده‌ام بیان می‌کنم که برای بنده ملموس و بسیار روشن بود و باید اذعان کرد هیچ گونه تزلزل در شخصیت و رفتار در نزد امام راحل در همه دوران زندگی پربرکت ایشان وجود نداشت.



شجاعت مثال زدنی امام (ره) در برابر مستکبران


آیت الله اسلامی، شجاعت و شهامت امام خمینی در برابر ظالمان و مستکبران عالم را مثال زدنی دانست و گفت: امام (ره) هیچ اضطراب و ترسی در مواجهه با زورگویان و طاغوتیان نداشت.


وی با بیان اینکه روحیه شجاعت و شهامت امام خمینی (ره) برگرفته از تعالیم قران بود، ادامه داد: در شبی که امام راحل توسط عمال رژیم طاغوت دستگیر و از قم به سوی تهران انتقال داده می‌شدند، رفتار شجاعانه و عاری از هرگونه ترس و اضطراب ایشان ماموران رژیم که ایشان را منتقل می‌کردند دچار استرس و نگرانی کرده بود.


امام جمعه تاکستان با بیان اینکه اندیشه‌های امام خمینی (ره) و نهضتی که وی آغاز کرد و آن را به پیروزی رساند برگرفته از منابع قران کریم و ریشه در احادیث معصومین (ع) داشت، افزود: سخن و ارشاد امام راحل همگی برگرفته از دستورات دینی و الهی بود.



امام خمینی (ره) یاری گر مظلومان و در مقابل ستم کاران


این نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مقابله با طاغوت از توصیه‌های مهم دینی و قرانی است که حضرت امام خمینی (ره) به شکل واقعی به آن جامه عمل پوشانید، افزود: امام راحل در طول حیات پربرکت خود مقابل مستکبران و زورگویان سرسختانه ایستاد و به آنان اجازه عرض اندام نداد و در کنار آن همواره حامی و یاری گر مظلومان و ستم دیدگان بود.


آیت الله اسلامی با اشاره به روحیه استکبارستیزی امام خمینی (ر ه)، گفت: در دوره امام راحل، یک خبرنگار از ریگان رئیس جمهوری آمریکا که دارای روحیه نظامی گری بود و فکر جنگ ستارگان در زمان وی مطرح شد پرسید که نظرش را در مورد انقلاب اسلامی ایران بگوید که او جواب داد خمینی آمریکا را تحقیر کرده است.


وی ادامه داد: بعدها خبرنگاری از حضرت امام (ره) در خصوص این اظهار نظر رونالد ریگان سوال کرد که ایشان فرمودند این تازه اول کار است و امروز شاهدیم که این تحقیر نسبت به مستکبر عالم ادامه پیدا کرده است.


ریگان یک ادم نظامی بود و فکر جنگ ستارگان در زمان او مطرح شد. خبرنگار سوال کرد نسبت به انقلاب اسلامی نظرش را بگوید ریگان گفت این خمینی امریکا را تحقیر کرده است و بخه ذلت کشانده است وقتی که خبرنگار دیگری از امام سوال کرد گفت ریگان گفته است گفت تازه اولش است این تحقیر اول کار است و این تحقیر نسبت به مستکبر عالم ادامه خواهد داشت پس نکته دوم منبع دوم فکر و اندیشه و نهضت از قران کریم است.


آیت الله اسلامی با بیان اینکه امیرالمومنان حضرت علی (ع) به فرزندان خود توصیه کرده‌اند که مقابل ظالم و ستمگر خصم داشته و ایستادگی کنند و نسبت به مظلوم و ستم دیده یار و یاور باشند، افزود: امام خمینی (ره) دقیقاً به این توصیه و کلام مولای متقیان جامه عمل پوشاندند چرا که ایشان هیچ وقت اجازه ندادند مستکبران و زورگویان نسبت به انقلاب و میهن اسلامی دست درازی کرده و یا برای آن تصمیمی بگیرند.



مردمی بودن و ساده زیستی از ویژگی های بارز شخصیتی امام راحل


نماینده مردم استان قزوین در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به زندگی ساده و دور از هرگونه تجمل و تشریفات امام خمینی (ره) و همچنین ویژگی مردمی بودن ایشان اشاره کرد و گفت: چنین رویکردی را در کم‌تر شخصیت سیاسی و رهبری یک کشور سراغ داریم.


وی با بیان اینکه توفیق داشتم چندسالی در نجف اشرف در درس امام خمینی (ره) حضور داشته باشم، افزود: ایشان بسیار ساده زیست و به دور از هرگونه تجمل و اشرافی گری زندگی می‌کردند و نسبت به حیف و میل بیت المال بسیار حساس بودند.


آیت الله اسلامی با بیان اینکه از امام خمینی (ره) پس از رحلت ایشان تنها لباسشان، یک تسبیح و عینک به یادگار باقی ماند، افزود: حتی منزلی که ایشان اقامت داشتند نیز به ملکیت میراث فرهنگی درآمد و ایشان تقریباً مالی در دنیا نداشتند.


وی ادامه داد: ای کاش که روحیه ساده زیستی و پرهیز از تجمل و اشرافی گری در بین همه مسئولان ما وجود داشت چرا که این انقلاب همان گونه که امام راحل بارها تاکید کردند از آن کوخ نشینان و پابرهنگان بوده و است.


نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: ایام سالگرد رحلت امام خمینی (ره) فرصت مغتنمی برای باز مطالعه و تعمیق در شخصیت و سیره ایشان بویژه برای نسل جوان به شمار می‌رود.


۳۰۱۳