۱۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۰۶
کد خبر: 83337888
T T
۰ نفر

پروندهٔ خبری

تحلیلگر عرب : تهدیدهای آمریکا ایرانیان را متحد تر کرده است

تهران – ایرنا – نجاح محمد علی، تحلیلگر عرب با اشاره به سیاست های اخیر آمریکا برای وادار کردن تهران به انجام مذاکره بر سر برنامه موشکی خود، نوشت : اگر ایرانی ها بر سر توافق هسته ای اختلاف اندکی داشتند اما اکنون هیچ یک از جناح های نظام حاضر به گفت وگو بر سر برنامه موشکی و سازش بر سر آن نیستند به عبارتی تهدیدها ایرانیان را متحدتر از گذشته کرده است.

وی در تحلیلی با عنوان «ایران سیاست های تنش زا علیه خود را با موشک پاسخ می دهد» که روز یکشنبه در روزنامه القدس العربی منتشر شد، افزود : برنامه موشک‌های بالستیک برخلاف توافق هسته‌ای باعث ایجاد اتحاد و انسجام در میان رهبران اصلاح طلب و اصولگرای ایران شده است و دولت ایران در برابر آمریکا در یک رویکرد کاملاً روشن سیاست تنش در برابر تنش و موشک جواب موشک را در پیش گرفته است.


نجاح  افزود: ایران خواستار امضای معاهده عدم تجاوز با همسایگان عرب خود شده و پیشنهاد انجام گفت وگوی مستقیم با آنها را مطرح کرده است. ایران برای ناکام گذشتن سیاست پر تنش و جنگ طلبانه آمریکا بر عراق تکیه کرده است و در همین راستا در صدد برآمده تا به تمامی اختلافات و مسائل لاینحل باقی مانده میان خود و بغداد پایان دهد و سفر اخیر ظریف به بغداد نیز در همین راستا صورت گرفت.


در این تحلیل آمده است: ایران هم اکنون در درون خود در ارتباط با موضوع حفظ موشک‌های بالستیک شاهد اتحاد بی نظیری است و اصولگراها و اصلاح طلبان در درون نظام بر سر آن با یکدیگر اتفاق نظر دارند و هیچیک از آنها حاضر به انجام مذاکره و یا سازش بر سر موضوع موشک‌های بالستیک نیستند برعکس برنامه هسته‌ای که گاهی محافظه کاران و اصلاح طلبان به شدت بر سر آن با یکدیگر به اختلاف نظر می‌پرداختند.


رئیس جمهور حسن روحانی که به عنوان یک شخص میانه رو شناخته شده بود، پوشش میانه روی را از تن بیرون آورده است و پس از سفرش در سال گذشته به اتریش و سوئیس به تیم سپاه پاسداران انقلاب پیوست و در آنجا موضع تندی علیه «اسرائیل» اتخاذ کرد و با پیشنهاد آمریکا مطرح شده از سوی رئیس جمهور سوئیس مبنی بر به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی مخالفت کرد و از این رژیم به عنوان «فرزند نامشروع و اشغالگر سرزمین فلسطین» نام برد.


روحانی در سوئیس با لحن تنش زای کاملاً روشن تصریح کرد که «ایران اجازه صدور نفت را نخواهد داد و به عبارت دیگر نفت تمام منطقه صادر نخواهد شد.»


روحانی رئیس جمهور آمریکا را متهم کرد که ترامپ وقتی می‌گوید مانع از صدور نفت ایران خواهد شد و از عربستان و امارات می‌خواهد تا کمبود حاصل از عدم صدور نفت ایران را جبران کند، «معنا و مفهوم اظهاراتش را درک نمی‌کند.»


قاسم سلیمانی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب در تأیید تهدیدهای آن زمان روحانی در سوئیس از موضع رئیس جمهور به عنوان یک موضع «صحیح» نام برد که «در زمان مناسب ابراز شد و نمایانگر منافع ملی نظام است.»


سلیمانی اعلام کرد سپاه پاسداران انقلاب با قدرت در کنار مواضع روحانی مبنی بر «مقابله با آمریکا و اسرائیل و سیاست‌هایشان در منطقه» ایستاده است و آن را مایه افتخار دانست.


هر چند جر و بحث در داخل ایران بر سر موضوع باقی ماندن کشور در برجام همچنان ادامه دارد و فریاد «تندروها» مبنی بر به آتش کشیدن توافق هسته‌ای پس از پاره شدن آن از سوی ترامپ بالا گرفته است اما به نظر می‌رسد سپاه پاسداران انقلاب و رئیس جمهور که به عنوان یک فرد میانه رو شناخته می‌شد، این بار با نظارت مستقیم آیت الله خامنه ای رویکرد مشترکی در خصوص توافق هسته‌ای اتخاذ کرده اند. در واقع رهبر ایران پس از بررسی عمیق واقعیت‌ها و ابعاد گسترده تهدیدها در صدد تبیین برجام جهت مقابله با چالش‌های داخلی و خارجی برآمده است.



**موشک جواب موشک


رئیس جمهوری ایران این روزها به وضوح و آشکارا در برابر رئیس جمهور آمریکا لحن تنش در مقابل تنش را در پیش گرفته است. هر چند وی در دیدارش با رهبران اصلاح طلب و اصولگرا از محدودیت های قانونی بسیار اعمال شده بر اختیاراتش به عنوان رئیس جمهور گله و شکایت کرد و خواستار توسل جستن به یکی از مواد قانون اساسی شد که اجازه می‌دهد در خصوص مسائل سرنوشت ساز و راهبردی همچون موضعگیری در خصوص توافق هسته‌ای رفراندوم عمومی برگزار شود.


روحانی قبل از نشست‌های اخیر که شاه سعودی در مکه مکرمه برگزار کرد بر ابراز دو اظهارنظر و اتخاذ دو موضع متفاوت تاکید داشت: او در موضعگیری اول خود خواستار انجام گفت وگوی مستقیم میان ایران و همسایگان عرب در منطقه شد تا هر دو به یک رویکرد مشترک فراگیر دست یابند تا بتوان اختلافات را حل و فصل کرد و درگیری بر سر نفوذ در منطقه به توافقی همچون توافق هسته‌ای قبل از خروج واشنگتن از آن تبدیل شود.


روحانی در دومین موضعگیری خود ابراز داشت: دوران استفاده ملت فلسطین از سنگ برای مقابله با اشغالگران صهیونیست سپری شده و هم اکنون موشک را با موشک پاسخ می‌دهد. این اظهارنظر حکایت از آن دارد که همپیمانان ایران در منطقه در صورت مبدل شدن تنش به درگیری نظامی چه اقداماتی می‌توانند، انجام دهند.


بدین ترتیب سیاست تنش در برابر تنش در رویکرد دولت ایران همچنان جریان خواهد داشت و در عین حال پیشنهاد بسیار مهمی برای ایجاد اعتماد میان ایران از یک سو و عربستان و همپیمانانش در منطقه از سوی دیگر ارائه داد و در همین راستا بار دیگر خواستار امضای معاهده عدم تجاوز میان ایران و همسایگان عربش و به دنبال آن آغاز گفت وگوی منطقه‌ای میان آنها شبیه مذاکرات ایران با گروه ۵+۱ شد.


نویسنده می افزاید : عراق به بیانیه پایانی نشست سران عرب ضربه زد و رئیس جمهور «برهم صالح» مخالفت خود را با این بیانیه که در تبیین آن مشارکت نداشته، اعلام کرد. از سوی دیگر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در عراق درخواست کشورش مبنی بر امضای معاهده عدم تجاوز با همسایگان عرب خود را مطرح کرد. این دو رویداد حکایت از آن دارد که ایران و عراق این روزها در حال زمینه سازی برای حل و فصل تمامی مسائل مربوط به قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل و اجرای توافقنامه سال ۱۹۷۵ الجزایر و آماده شدن برای امضای معاهده صلح هستند.


آیت الله خامنه ای رهبر ایران و به همراه وی رئیس جمهور روحانی نیز به طور حتم و یقین معتقد ند که ناکام گذاشتن سیاست تنش و تهدید به جنگ تیم تندرو در داخل دولت آمریکا و منطقه می‌بایست از عراق آغاز شود که محمد جواد ظریف وزیر خارجه از آن دیدن کرد و در آن پیام کاملاً روشن ایران را به تمام کشورهای منطقه رساند مبنی بر اینکه اگر ایران از هر نقطه‌ای مورد تهدید قرار گیرد، واکنش شدید از خود نشان خواهد داد که روحانی از آن با عبارت «موشک جواب موشک» تعبیر به میان آورد و یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان در سفرش به تهران نیز همین مطلب را از ظریف شنید و در گفت وگو با شبکه «بی بی سی» عربی اظهار داشت: «ما به همراه طرف‌های دیگر در صدد پایان دادن به تنش میان واشنگتن و تهران هستیم و از خطر وقوع جنگ جلوگیری کنیم که می‌تواند به تمام جهان آسیب برساند.» وزیر خارجه عمان گفت این جنگ برای ایرانیان حکم «مرگ و زندگی» دارد.


آیت الله  خامنه ای در سطح داخلی همواره تاکید دارد که باید متکی بودن بودجه ایران بر صادرات نفت را به صفر رساند و واردات کالاهای غیرضروری را قطع کرد و افراد فاسد را مجازات کرد و تهران با همان شدتی که با دشمنان خارجی مقابله می‌کند، باید در جهت متلاشی کردن مافیای خانواده‌ها و خویشاوندان و فرزندان مقامات مسئول گام بردارد.


ایشان همچنین از مقامات کشور می‌خواهد تا برای دور زدن تحریم‌ها بر مواضع سایر کشورها یعنی اروپا و چین و روسیه زیاد تکیه نکنند و در عین حال به مذاکرات ادامه دهند و از رشته پیوند دهنده ایران با جهان محافظت کنند. رهبر ایران در این میان در بین کشورهای جهان بیش از هر چیز بر حفظ و تقویت پیوندها میان ایران و عراق تاکید دارد.


خاورم ** ۱۴۸۷ **۱۵۰۸

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha