۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۰۷
کد خبر: 83334095
T T
۰ نفر

عقب نشینی لندن مقابل مسکو در ماجرای «اسکریپال»

۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۰۷
کد خبر: 83334095
عقب نشینی لندن مقابل مسکو در ماجرای «اسکریپال»

لندن – ایرنا – یک سال پس از ماجرای مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس سابق روس و دخترش در انگلیس که منجر به شدیدترین تنش‌های دیپلماتیک میان روسیه و غرب شد، روزنامه تایمز انگلیس در گزارشی از عقب نشینی لندن و موافقت با افزایش مجدد تعداد دیپلمات‌های روس در این کشور خبر داد.

به گزارش تایمز، «کریستین ترنر» معاون شورای امنیت ملی انگلیس چندی پیش به مسکو سفر و با مقامات این کشور دیدار کرده است. این تازه‌ترین اقدام دولت انگلیس پس از ماجرای اسکریپال در اسفند گذشته است که روسیه را به دخالت در این حادثه متهم کرد.


سرگئی اسکریپال و دخترش یولیا روز چهارم ماه مارس سال ۲۰۱۸ (۱۳ اسفندماه ۹۶ چند روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری در روسیه) در سالزبری انگلیس مسموم شدند و دولت انگلیس در کمتر از ۲۴ ساعت، روسیه را به دخالت در این حادثه متهم کرد.


روابط مسکو و لندن در یک سال گذشته بر سر موضوع اسکریپال به پایین‌ترین سطح ممکن رسیده و این مساله به مهم‌ترین موضوع انگلیس در سیاست خارجی تبدیل‌شده است. دیپلمات‌های انگلیسی موفق شدند سران حدود ۳۰ کشور غربی عمدتاً عضو ناتو را مجاب کنند که حدود ۱۵۰ دیپلمات روس را در حمایت از انگلیس از کشورشان اخراج کنند.


بااین‌حال تازه ترین آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که تعداد دیپلمات‌های روس از ژانویه (دی / بهمن) گذشته از ۴۰ به ۴۴ تن افزایش‌یافته است.


پیش از کاهش روابط میان دو کشور، ۵۸ دیپلمات روس در سفارت این کشور مشغول به کار بودند. «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس تصمیم گرفت ۲۳ تن از آن‌ها را به اتهام جاسوسی برای دولت مسکو از خاک این کشور اخراج کند. همچنین ۵ دیپلمات دیگر روس در واکنش تصمیم دولت «می» این کشور را ترک کردند.


وزارت امور خارجه انگلیس درباره تعداد روادید صادرشده به دیپلمات‌های روس آمار دقیقی را ارائه نداده اما در گفت‌وگو با تایمز ادعا کرده است: موضع ما تغییری نکرده است…افزایش کارکنان سفارت [روسیه] در چارچوب محدودیت‌هایی است که پس از حادثه سالزبری رخ داد.


یک سخنگوی دولت انگلیس هم به تایمز گفته است: ما همچنان از روسیه می‌خواهیم که مسئولیت آنچه در سالزبری رخ داد را بر عهده بگیرد. او بااین‌حال عنوان کرد برخی از کانال‌هایی که پس‌ازاین حادثه بسته‌شده بود دوباره بازشده تا تحرکات انگلیس در شرق اروپا به پای رفتار جنگی تفسیر نشود.


بسیاری از تحلیلگران در روسیه معتقدند «ترزا می» برای فرافکنی از بحران برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) در داخل، تلاش کرد با بحران سازی در خارج (پرونده سالزبری و متهم کردن روسیه) فشارهای داخلی بر خود را کاهش دهد.


مدیر حوزه تحقیقات اندیشکده هنری جسکون معتقد است، موافقت دولت لندن برای افزایش کارکنان سفارت روسیه، به عنوان ضعف این کشور تفسیر شده و اینکه توبیخ‌های غرب همواره موقت است.


اروپام ** ه ن ** 1723

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha