۷ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۳۹
کد خبرنگار: 883
کد خبر: 83330209
T T
۰ نفر

توازن قوای جدید در اروپا

۷ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۳۹
کد خبر: 83330209
توازن قوای جدید در اروپا

تهران- ایرنا- رای‌گیری برای انتخاب ۷۵۱ کرسی پارلمان اروپا یکشنبه گذشته در ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا به پایان رسید. این انتخابات پس از هند بزرگ‌ترین انتخابات جهان به‌شمار می‌رود.

شگفتی بزرگ انتخابات پارلمان اروپا، میزان مشارکت بالای شهروندان این اتحادیه بود. ۵۱ درصد واجدان شرایط در این انتخابات شرکت کردند. انتخابات سال ۲۰۱۹ میلادی پارلمان اروپا بیشترین میزان مشارکت اروپایی‌ها در ۲۰ سال اخیر را به نمایش گذاشت‌. بیش از ۵۰ درصد از شهروندان اروپایی واجد شرایط رای در این انتخابات شرکت کردند. این درحالی است که پنج سال پیش از این میزان مشارکت 6.42 درصد بود.



به باور کارشناسان، در بسیاری از ۲۸ کشور اروپایی احزاب بزرگ میانه ضعیف‌تر شده‌اند، لیبرال‌ها، سبزها و احزاب دست راستی اما قوی‌تر. در پارلمان آینده اروپا محافظه‌کاران و سوسیال‌دموکرات‌ها به عنوان ائتلاف بزرگ غیررسمی دیگر اکثریت سابق را نخواهند داشت‌. آنها باید احتمالا با لیبرال‌ها و شاید سبزها فراکسیون تشکیل دهند. نتایج انتخابات تازه نشان می‌دهد که توازن قوای جدیدی در پارلمان شکل خواهد گرفت‌.



تشکیل یک اکثریت چپ میانه با ائتلاف چپ‌ها، سوسیال‌دموکرات‌ها، سبزها و لیبرال‌ها از نظر محاسباتی نمی‌تواند عملی باشد. اکثریتی از راست‌های میانه نیز عملی نیست چرا که دموکرات‌مسیحی‌ها در هیچ حالتی حاضر نیستند با ناسیونالیست‌ها و پوپولیست‌های راست ائتلاف کنند. برای نخستین‌بار در تاریخ این اتحادیه، دو گروه اصلی پارلمانی یعنی سوسیالیست‌های راست میانه و حزب چپ میانه «مردم» نتوانستند با وجود کسب بیشترین کرسی‌ها در این انتخابات، اکثریت پارلمان را از آن خود کنند. به این ترتیب راه برای قدرت‌نمایی بیشتر لیبرال‌ها در پارلمان به‌ویژه اتحاد لیبرال‌ها و دموکرات‌ها (ALDE) و نامزد مطرح این ائتلاف یعنی گی فرهوفشتات که خود را برای کسب مقام ریاست کمیسیون اروپا آماده کرده، باز شد. سبزهای اروپا نیز به‌ویژه از آلمان و ایرلند به‌طور گسترده رهسپار پارلمان اروپا شدند.



انتخابات سرنوشت‌ساز پارلمان اروپا نتایج جالب توجهی را در پی داشت‌. براساس گزارش‌ها دو بلوک بزرگ راست میانه و چپ میانه در پارلمان اروپا اکثریت خود را در خلال افزایش حمایت از لیبرال‌ها، سبزها و ملی‌گرایان از دست داده‌اند. حزب راست میانه «مردم اروپا» (ای‌پی‌پی) همچنان بزرگ‌ترین بلوک در پارلمان اروپایی خواهد بود و انتظار می‌رود در حمایت از اتحادیه اروپا یک ائتلاف اکثریت تشکیل دهد.



نتایج اولیه انتخابات پارلمان اروپا نشانگر آن است که شمار کرسی‌های احزاب راست‌افراطی و عوام‌گرا بیشتر می‌شود. پیشروی این جریان به‌ویژه در فرانسه، ایتالیا و بلژیک قابل توجه است‌.



جریان سبز به‌ویژه در آلمان، ایرلند و فرانسه قدرت بیشتری می‌گیرد. بسیاری این موج سبز را نتیجه تلاش‌های ماه‌های اخیر جوانان و نوجوانان می‌دانند. احزاب سنتی حاضر در پارلمان اروپا، اعم از چپ و راست میانه، شمار قابل توجهی از کرسی‌های خود را از دست می‌دهند. با این حال این دو جریان احتمالا کماکان دو گروه پارلمانی اصلی در پارلمان را در دست خواهند داشت‌. حزب اتحاد ملی به رهبری مارین لوپن موفق شد «جمهوری به‌پیش» امانوئل ماکرون را شکست دهد.



نخستین پس‌لرزه سیاسی این انتخابات، دستور نخست‌وزیر یونان برای برگزاری انتخابات زودهنگام داخلی در پی‌ شکست در یکشنبه گذشته است‌. حزب حاکم محافظه‌کار بریتانیا یکی از بازندگان بزرگ انتخابات پارلمانی اروپا بود. راست‌گراهای برگزیت پیشتاز این رقابت اروپایی بودند. در بسیاری از کشورهای اروپای شرقی و مرکزی، برخلاف پیش‌بینی‌ها احزاب راست‌افراطی و جریان‌های عوام‌گرا نتوانستند پیروز انتخابات باشند. با این حال بیشتر این جریان‌ها شمار کرسی‌های خود را در پارلمان اروپا افزایش می‌دهند.



**پیروزی راست‌گرایان افراطی در فرانسه


حزب اتحاد ملی به رهبری مارین لوپن، جریان اصلی راست‌افراطی فرانسه بر اساس نتایج نظرسنجی‌ها در خروجی صندوق‌های رای با کسب ۲۳/۲ درصد آرا پیشتاز این انتخابات است؛ یک پیروزی بزرگ برای ملی‌گرایان فرانسه دو سال پس از شکست در برابر امانوئل ماکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۷‌. مارین لوپن و امانوئل ماکرون پس از جدال سال ۲۰۱۷ برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، این بار برای تصاحب کرسی‌های بیشتر احزاب و ائتلاف‌های تحت رهبری‌شان در پارلمان اروپا جدال می‌کنند.



مطابق آخرین نظرسنجی‌های انجام شده، رقابتی نزدیک میان حزب «جمهوری به پیش» به رهبری ماکرون و حزب «اتحاد ملی» (حزب ملی‌گرای افراطی) به رهبری مارین لوپن در جریان است‌. فرانسه در پارلمان اروپا ۷۹ کرسی در اختیار دارد. حزب اتحاد ملی فرانسه با توجه به این نتایج ۲۲ تا ۲۴ کرسی در پارلمان اروپا کسب می‌کند. حزب جمهوری به پیش به رهبری امانوئل ماکرون احتمالا با کسب 21.9  درصد آرا در جایگاه دوم قرار دارد. حزب اروپای اکولوژیست سبزها به رهبری یانیک ژدو هم با 12.8  درصد آرا سوم است‌.



**پیروزی حزب برگزیت در بریتانیا


حزب برگزیت با کسب دست‌کم 6.31 درصد آرا در انتخابات پارلمان اروپا در صدر قرار گرفت‌. نایجل فاراژ رهبر این حزب می‌گوید منتظر کسب یک پیروزی بزرگ است‌. پس از شمارش نزدیک به یک‌سوم آرا، حزب لیبرال‌دموکرات به‌عنوان جریان سیاسی اصلی مخالف خروج بریتانیا با 4.19 درصد آرا در جایگاه دوم قرار دارد.



همان‌طور که انتظار می‌رفت حزب محافظه‌کار به رهبری ترزا می ‌شاهد شکستی سنگین در این انتخابات بود و تنها ۹ درصد آرا را کسب کرد. این حزب هم‌اکنون در رده پنجم احزاب راه‌یافته به پارلمان اروپا از انگلیس قرار دارد. در همین حال حزب کارگر با ثبت نتیجه‌ای ناامیدکننده نسبت به انتخابات ۲۰۱۴ تنها ۱۴ درصد آرا را از آن خود کرد. در این میان برخی احزاب انگلیسی مانند حزب سبزها با کسب ۱۲ درصد آرا وضعیت خود را بهبود بخشیدند.



**ورود سبزهای ایرلند به پارلمان اروپا


این نخستین‌بار در ۲۰ سال گذشته است که سبزهای ایرلند وارد پارلمان اروپا می‌شوند؛ رویدادی که دستاوردی بزرگ برای آنها محسوب می‌شود. ایرلند سهم زیادی از ۷۵۱ کرسی پارلمان اروپا در اختیار ندارد و تا قبل از اجرایی شدن برگزیت تنها می‌تواند ۱۱ نماینده به این پارلمان بفرستد. حزب سبز ایرلند در تلاش بود تا دست‌کم سه کرسی را در این پارلمان از آن خود کند و برای عملی کردن این رویا باید ۹ درصد از کل آرای ریخته شده در صندوق‌ها را به دست ‌آورد. این حزب پنج سال پیش از این، کمتر از ۲ درصد آرا را به دست آورده بود.



انتخابات در ایرلند در حالی آغاز شد که این جمهوری دچار برخی نگرانی‌ها و بحران‌های داخلی است‌. جمعه گذشته چشم اروپایی‌ها به رای‌دهندگان ایرلندی دوخته شد که با نگرانی از رویدادهای مرتبط با برگزیت و حواشی استعفای ترزا می، قرار است تکلیف ۱۱ کرسی از سهمیه خود در پارلمان اروپا را مشخص کنند. این سهمیه در غیاب بریتانیا به زودی به ۱۳ کرسی خواهد رسید.



**پیروزی بزرگ راست‌گرایان افراطی لگا در ایتالیا


با پایان مهلت اخذ رای در ایتالیا، نتایج نشانگر پیشتازی حزب راست‌گرای افراطی لگا به رهبری ماتئو سالوینی، وزیر کشور است‌. براساس تخمین‌های اولیه رقابت تنگانگی میان حزب دموکرات (چپ میانه) و جنبش پنج ستاره برای جایگاه دوم در میان است‌.



**پیروزی بزرگ ملی‌گرایان فلامان در بلژیک


نتایج شمارش آرا در بلژیک نشانگر پیروزی احزاب متعدد ملی‌گرای فلامان (هلندی‌زبان) در این کشور است‌. سه حزب عمده این گروه قومی زبانی نزدیک به ۲۷ درصد آرا را کسب کرده‌اند.



**پیروزی چپ و راست میانه در استونی


در لتونی، حزب لیبرال محافظه‌کار «اتحاد» با وجود از دست دادن ۲۰ درصد آرا نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۴ با کسب ۲۶ درصد آرا، پیشتاز است‌. سوسیال‌دموکرات‌ها با 17.5 درصد آرا در جایگاه دوم قرار دارند. حزب لیبرال «اصلاح» با کسب 26.2 درصد آرا صدرنشین انتخابات در استونی است‌. حزب سوسیال‌دموکراتیک همین کشور با 23.3 درصد آرا در جایگاه دوم قرار دارد. حزب میانه با 14.4 درصد آرا سوم است‌. راست‌گراهای افراطی در حزب مردم با سه برابر کردن آرای خود، 12.7 درصد آرا را کسب می‌کنند.



**پیروزی سوسیالیست‌ها در اسپانیا


نتایج رسمی انتخابات پارلمان اروپا در اسپانیا پس از شمارش آرا نشانگر پیروزی حزب سوسیالیست حاکم است‌. این حزب توانسته ۳۳ درصد آرا را به خود اختصاص دهد. حزب محافظه‌کار مردم حدود ۲۰ درصد و حزب عوام‌گرا نزدیک به 6.5  درصد آرا را کسب کرده‌اند. کارلس پوجدمون از استقلال‌طلبان کاتالونیا به پارلمان اروپا راه خواهد یافت‌.



**پیروزی قاطع ملی‌گرایان در مجارستان


حزب حاکم فیدز به رهبری ویکتور اوربان با کسب ۵۶ درصد آرا پیروز بزرگ انتخابات اروپایی در مجارستان است‌. احزاب چپ میانه و راست‌افراطی با کمتر از ۲۰ درصد آرا در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند. در مجارستان آمارگیری پای صندوق‌های رای ممنوع است‌.



**پیروزی چپ و راست میانه در لیتوانی


شمارش آرا در لیتوانی نشان می‌دهد حزب راست میانه «اتحادیه میهن» با حدود 17.41  درصد آرا پیشتاز است‌. حزب سوسیال‌دموکراتیک با ۱۶/۹۰ درصد آرا در جایگاه دوم قرار دارد. ائتلاف کشاورزان و سبزها هم با نزدیک به ۱۴ درصد آرا، مکان سوم این رقابت را به خود اختصاص داده است‌.



**ورود «آلترناتیو برای آلمان» به پارلمان اروپا


آمارگیری در حوزه‌های اخذ رای‌ نشانگر پیشتازی حزب دموکرات‌مسیحی در آلمان است‌. براساس همین آمار سبزها با کسب دست‌کم ۲۰ درصد آرا یکی از بزرگ‌ترین پیروزی‌های سیاسی خود را تجربه می‌کنند. حزب سوسیالیست آلمان با 15.5  درصد آرا سوم است و راست‌گرایان افراطی «آلترناتیو برای آلمان» با کسب ۱۰ درصد آرا مجوز حضور در پارلمان را به دست آورده‌اند. با وجود پیشتازی حزب دموکرات‌مسیحی، این حزب ضعیف‌ترین نتایج تاریخی خود را در انتخابات اروپایی کسب کرده است‌. حزب سوسیالیست آلمان کمترین آرای تاریخی خود را در ایالت برمن در ۷۳ سال گذشته به دست آورده است‌. نتایج همین آمار نشان می‌دهد که محبوبیت‌ راست‌های افراطی «آلترناتیو برای آلمان» نسبت به انتخابات پیشین پارلمان اروپا دست‌کم سه درصد افزایش یافته است‌.



**شکست چپ‌گراهای حاکم مقابل محافظه‌کاران یونان


آمارگیری در حوزه‌های اخذ رای در یونان نشانگر پیشتازی حزب دموکراسی نوین، جریان اصلی راست میانه این کشور با کسب ۳۲ تا ۳۶ درصد آراست‌. حزب چپ‌گرای سیریزا به رهبری الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر احتمالا با کسب ۱۹ تا ۲۵ درصد آرا در جایگاه دوم قرار خواهد گرفت‌. نخست‌وزیر یونان با پذیرش شکست در این انتخابات دستور برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام را صادر کرد.



**پیشتازی پررنگ محافظه‌کاران اتریش


حزب محافظه‌کار مردم اتریش به رهبری سباستین کورتس با کسب 34.5  درصد آرا، برنده بزرگ انتخابات اتریش خواهد شد. حزب سوسیال‌دموکرات این کشور که در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی گذشته بازنده اصلی بود، این بار می‌تواند با کسب حدود 24.1  درصد آرا دومین جریان اصلی سیاسی این کشور اروپای مرکزی باشد. حزب راست‌گرای افراطی آزادی اتریش که اخیرا با رسوایی ایبیزاگیت از دولت خارج شد، احتمالا با کسب 17.5 درصد در جایگاه سوم قرار می‌گیرد.



**پیشتازی راست میانه در فنلاند


حزب ائتلاف ملی، جریان اصلی راست میانه با کسب 20.10 درصد آرا پیشتاز انتخابات پارلمان اروپاست‌. احزاب سوسیال‌دموکرات و جبهه سبز با کسب 15.10 درصد آرا در مکان‌های دوم و سوم قرار دارند. حزب میانه با 14.30  درصد آرا در جایگاه چهارم قرار دارد. حزب راست‌گرای افراطی «فنلاندی‌های واقعی» با 14.10 درصد آرا می‌تواند ۲ کرسی در پارلمان اروپا را به خود اختصاص دهد.



**پیشتازی چپ و راست میانه کرواسی


حزب اتحاد دموکراتیک، جریان اصلی محافظه‌کار به همراه حزب سوسیال دموکراتیک به ترتیب با 23.43  و 18.38  درصد آرا پیشتاز انتخابات در کرواسی هستند. تنها ۳۲ درصد شهروندان این کشور در انتخابات پارلمان اروپا شرکت کرده‌اند.



**پیروزی غیرمنتظره حزب کارگر هلند


حزب کارگر هلند (PvdA) برخلاف پیش‌بینی تمام نظرسنجی‌ها در جریان انتخابات پارلمان اروپا بیشترین آرا را به دست آورد. نتایج آخرین نظرسنجی‌ها پیش از برگزاری انتخابات نشانگر پیشتازی عوامگرایان و راست‌های میانه بود.



نتایج اعلام شده آرا در هلند نشان می‌دهد که جریان اصلی چپ میانه این کشور موفق شده در انتخابات پنجشنبه گذشته از احزاب دست راستی لیبرال (VVD) و عوام‌گرایان (FvD) موقعیت بهتری را کسب کند. حزب کارگر با کسب دست‌کم ۱۸ درصد آرا پنج کرسی از ۲۶ جایگاه کشور هلند در پارلمان اروپا را کسب کرده است‌. رهبر این حزب فرانس تیمرمنس، نایب‌رییس کنونی کمیسیون اروپاست‌. تیمرمنس همچنین یکی از نامزدهای ریاست کمیسیون اروپاست‌.



منبع: روزنامه جهان صنعت؛ 1398،03،07


گروه اطلاع رسانی**2059**9131


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha