۵ خرداد ۱۳۹۸، ۲۳:۴۹
کد خبر: 83329269
T T
۰ نفر
دانشجویان نیجر علیه حضور نیروهای آمریکایی علم اعتراض بر افراشتند

تهران – ایرنا – دانشجویان و دانش آموزان نیجر روز یکشنبه با برگزاری تظاهرات در نیامی پایتخت این کشور علیه حضور نظامی آمریکا و فرانسه در کشورشان تظاهرات کردند.

به نوشته روزنامه القدس العربی، دانشجویان و دانش آموزان با در دست داشتن پارچه نوشته و پلاکاردهایی خواستار  خروج نیروهای خارجی از خاک نیجر شدند.



برگزارکنندگان این تظاهرات تاکید کردند که حضور نیروهای آمریکایی، فرانسوی و آلمانی در نیجر هیچ منفعتی نداشته و گروه های تروریستی همچنان به جنایت های خود ادامه می دهند.



آمریکا، فرانسه و آلمان پایگاه های نظامی خود را به بهانه مبارزه با گروه های تروریستی فعال در مرز کشورهای مالی، نیجر و بورکینافاسو در خاک نیجر برپا کردند.



اواسط ماه گذشته میلادی (آوریل) عناصر تروریستی با حمله به نیروهای نظامی نیجر 28 سرباز را کشتند.



نیجر کشوری است در غرب قاره آفریقا. با مساحتی برابر با ۱٬۲۶۷٬۰۰۰ کیلومترمربع، محصور در خشکی، حدود ۸۰ درصد از مساحت آن با بیابان‌ پوشیده شده‌ است. این کشور ۱۹۶۰ میلادی، به طور رسمی از فرانسه اعلام استقلال کرد.



مقام های نیجر پیش تر از احتمال حمله بوکوحرام به نیروهای دولتی ابراز نگرانی کرده بودند.



«بوکوحرام » در زبان هوسایی، به معنای «حرام بودن آموزش غربی» است. این گروه در ماه ژانویه سال 2002 (دی 1380) به دست فردی به نام « محمد یوسف» تاسیس شد.



«ابوبکر شیکاو» سرکرده گروه تروریستی بوکوحرام مقام های نیجریه و طرفداران آموزش به سبک کشورهای غربی را به حملات تروریستی بیشتر تهدید کرده و گفته است، کسانی که به قوم گرایی و ناسیونالیسم و ترویج آموزش به روش غربی اعتقاد داشته باشند، هدف حملات این گروه قرار می گیرند.



او از سال 2009 میلادی و پس از کشته شدن «محمد یوسف » بنیانگذار بوکوحرام، رهبری این گروه را برعهده دارد.



بوکوحرام پیش تر با شبکه القاعده ارتباط داشت اما در مارس (اسفند) 2015 با ابوبکر البغدادی سرکرده گروهک تروریستی داعش بیعت کرد و نام خود را به ولایت غرب آفریقا تغییر داد.



بوکوحرام فعالیت خود را در کشورهای حوزه دلتای نیجر از جمله نیجریه، نیجر و کامرون و همچنین چاد گسترش داده و با حملات انتحاری با استفاده از زنان و کودکان، هزاران شهروند این کشورها را به خاک و خون کشیده است.



شبس**9365** 1917


سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha