۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۲۰
کد خبر: 83322286
T T
۰ نفر

مرگ بیمار زابلی ناشی از تب كریمه كنگو در یزد تائید شد

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۲۰
کد خبر: 83322286
مرگ بیمار زابلی ناشی از تب كریمه كنگو در یزد تائید شد

یزد - ایرنا - مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های مركز بهداشت یزد با تائید مرگ یك خانم 19 ساله اهل زابل سیستان و بلوچستان بر اثر تب كریمه كنگو در یكی از بیمارستان های مركز استان تاكید كرد: طی چند سال گذشته موردی از فوت افراد به علت ابتلا به این بیماری، در یزد گزارش نشده بود.

دكتر مجید جعفری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیمار مدتی قبل با علائمی شبیه تب كریمه كنگو به یكی از مراكز درمانی استان مراجعه كرد و با وجود تلاش پزشكان، متاسفانه فوت می كند.
وی به روند بیماری این فرد اشاره كرد و اظهار داشت: شوهر بیمار به دلیل كار از یك سال قبل در ابركوه سكونت دارد كه 45 روز قبل از شروع علائم بیماری در زابل سكونت داشت و 17 اردیبهشت ماه به ابركوه عزیمت می كند.
جعفری اضافه كرد: یك روز بعد علائم غیر اختصاصی تب ، تهوع ، استفراغ و درد شكم در بیمار آغاز شد كه 19 اردیبهشت به علت تشدید علائم به بیمارستان ابركوه مراجعه و بستری شد.
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری ها مركز بهداشت یزد اضافه كرد: بیمار 20 اردیبهشت به علت عدم بهبودی به یزد انتقال یافت و با وجود اقدامات درمانی، روز بعد فوت كرد.
وی اضافه كرد: به دنبال بررسی های آزمایشگاهی و ارسال نمونه به تهران ، تشخیص تب كریمه كنگو ( CCHF ) قطعی شد و با توجه به شواهد اپیدمیولوژیك محل ابتلای فرد به احتمال زیاد زابل است.
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری ها مركز بهداشت یزد خاطر نشان كرد: با این وجود شبكه دامپزشكی ابركوه بررسی لازم را برای كنترل محل زندگی فرد مبتلا و احتمال تماس با دام و كنه و در صورت نیاز اقدام های كنترلی را انجام داده است.
وی با بیان اینكه سیستان و بلوچستان به علت همجواری با افغانستان و پاكستان عمده موارد بیماری در كشور را داراست، تاكید كرد: به احتمال قوی متوفی در محل سكونت خود یعنی زابل به این بیماری مبتلا شد.
جعفری با اینكه بیماری تب كریمه كنگو بیماری حاد است كه در مواردی منجر به مرگ فرد می شود تصریح كرد: این بیماری در كشور به صورت بومی (آندمیك ) است لذا بیماری در هر نقطه ای از جمله استان یزد دیده می شود.
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های مركز بهداشت یزد اضافه كرد: با توجه به اینكه یزد در مسیر تردد و جابه جایی دام قرار دارد، از عموم شهروندان و به ویژه افراد در معرض خطر از جمله دامداران ، قصابان ، كاركنان بهداشتی درمانی و دامپزشكی، خانم های خانه دار در معرض تماس با گوشت آلوده هستند باید نكات احتیاطی و پیشگیری را رعایت كنند.
بیماری كریمه كنگو ، تب خونریزی دهنده ویروسی است كه توسط كنه ها به دام ها منتقل و انسان با گزش كنه، تماس با دام یا ذبح دام آلوده و همچنین تماس با گوشت آلوده به این بیماری مبتلا می شود.
تب همراه با درد عضلانی، درد گردن ، سفت شدن بافت گردن، درد چشم، حساسیت چشم نسبت به نور، تهوع، استفراغ، اسهال، شكم درد، گلو درد، نوسان خلقی و خواب آلودگی از مهمترین علائم تب خونریزی دهنده كنگوست.
این بیماری برای اولین بار در سال 1944 میلادی در شبه جزیره كریمه توسط دانشمندان روسی شناسایی شد و تب هموراژیك كریمه نام گرفت.
در سال 1969 مشخص شد عامل تب خونریزی دهنده كریمه مشابه عامل بیماری است كه در اپیدمی سال 1956 در كنگو پیدا شد و تركیب نام این دو منطقه علت نامگذاری آن است.
2088/ 2047/

سرخط اخبار استان‌ها