۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۳:۱۲
کد خبر: 83319024
T T
۰ نفر
هنگام برداشت و عرضه برنج از ورود نوع خارجي آن جلوگيري شود

رشت - ايرنا - نماينده ولي فقيه در گيلان و امام جمعه رشت گفت: هنگام برداشت و عرضه برنج، بايد از ورود برنج خارجي به بازار جلوگيري شود تا كشاورز از واردات برنج به بازار لطمه نبيند.

گزارش شامگاه شنبه روابط عمومي دفتر نماينده ولي فقيه در گيلان به ايرنا حاكيست، آيت الله رسول فلاحتي در جريان توزيع كودهاي ريزمغذي رايگان بين شاليكاران روستاي ميشامندان رشت با اشاره به اينكه اجراي نظام نوين ترويج كشاورزي به طور قطع موفقيت آميز است اظهار كرد: سال هاي گذشته، كشاورزان استفاده بهينه از آب در زمين هاي زراعي به ويژه در مزارع برنج نداشتند اما مروجان كشاورزي با ارائه طرح و برنامه براي استفاده بهينه آب در مزارع بسيار تاثيرگذار هستند.
وي به گلايه شاليكاران نسبت به كمبود آب زراعي در مزارع طي سال هاي گذشته اشاره كرد و افزود: با توجه به كمبود آب اما به دليل اجراي طرح هاي كشاورزي، شاليكاران از برداشت محصول راضي بودند.
امام جمعه رشت با بيان اينكه شاليكاران براي نشاء برنج نيمي از پاي آنها داخل گل بود، تصريح كرد: امروزه نشاء برنج در نقاط مختلف به صورت مكانيزه انجام مي شود و اين روش صحيح است.
آيت الله فلاحتي به تفاوت نشاء برنج در گذشته و اكنون اشاره كرد و گفت: در گذشته هشت دهم نشاء برنج داخل آب بود و اكنون يك پنجم نشاء داخل آب است و اين روش صحيح توسط آموزش هاي مروجان و مهندسان كشاورزي انجام شده و شاليكاران از روش هاي نوين كشت راضي هستند.
وي با اشاره به اينكه طرح تجهيز و نوسازي اراضي شاليكاري بسيار عالي است، بيان كرد: اكنون شاليكاران ما بسيار آگاه هستند و آموزش هاي ارائه شده را قبول مي كنند.
نماينده ولي فقيه در گيلان، خواستار كمك و حمايت مسئولان از كشاورزان در كاشت، داشت، برداشت و حتي عرضه محصول به بازار شد و اظهار كرد: متوليان امر تسهيلاتي براي بيمه محصولات كشاورزي قائل شوند.
آيت الله فلاحتي با تاكيد بر مهلت ۴ تا ۵ ماهه به شاليكاران براي عرضه و فروش محصول به بازار، خاطرنشان كرد: مسئولان هنگام برداشت برنج و عرضه از ورود برنج خارجي به بازار جلوگيري كنند تا كشاورز از واردات برنج به بازار لطمه نبيند.
وي به سختي هاي كشت محصول برنج اشاره كرد و يادآور شد: بيشتر شاليكاران تك محصولي هستند و اكنون قيمتي كه برنج در بازار فروخته مي شود، مبلغي نيست كه از كشاورز خريداري شده بنابراين هميشه از مسئولان مي خواهيم از كشاورزان حمايت كنند.
امام جمعه رشت با اشاره به اينكه كشاورزان نيازمند قائل شدن تسهيلاتي در پرداخت وام هاي بانكي هستند، بيان كرد: هر قدر مسئولان براي كشاورز تسهيلات ايجاد كنند، كشاورز به توليد و كشت محصول تشويق مي شود.
آيت الله فلاحتي بر ترويج كشت هاي توام بين شاليكاران تاكيد كرد و گفت: كشاورز بايد در تمام فصل ها بتواند از زمين خود استفاده كند و كشت دوم از نكته هاي مهم در اين زمينه است.
در جريان بازديد آيت الله فلاحتي از كشت مكانيزه برنج در روستاي ميشماندان، كود گرانول ريزمغذي پتاسيم ۷ سولفات و كود مايع ريزمغذي سيلكات پتاسيم بين شاليكاران منطقه توزيع شد.
مقدار ۱۱ تن كودهاي ريزمغذي به همت بسيج مهندسان كشاورزي و منابع طبيعي گيلان بين يك هزار و يكصد نفر از شاليكاران در ۴۶ روستاي ناحيه مركزي رشت توزيع شده ضمن اينكه اين طرح در ۳۰۰ روستاي گيلان انجام مي شود.
امسال دومين سال متوالي است كه علمي سازي كشاورزي، برگزاري كلاس هاي آموزش و ترويج، تسهيل گري براي كشاورزان در مزرعه (آموزش در مزرعه)، نمونه برداري خاك و ارائه نسخه كودي به هر كشاورز، كود رايگان و ايجاد زنجيره و شبكه كشاورزي در بطن روستا در راستاي طرح اعتلاي بسيج، همگام با كشاورز در روستاهاي هدف گيلان انجام مي شود.
سالانه يك ميليون و 200 هزار تن شلتوك از اراضي شاليزاري استان برداشت مي شود. گيلان بزرگترين توليدكننده ارقام بومي و باكيفيت برنج در كشور است كه با 238 هزار هكتار اراضي شاليزاري، رتبه اول كشور را از لحاظ سطح زيركشت و همچنين رتبه دوم توليدكننده برنج را به خود اختصاص داده است.
در استان گيلان يك هزار و 800 واحد شاليكوبي وجود دارد كه از اين تعداد، يك هزار و 500 واحد آن فعال است.
هر ساله كار آماده سازي زمين هاي شاليزاري از اواخر آذرماه با شخم زمين در سه مرحله انجام و در ادامه، كار خزانه گيري برنج در نيمه فروردين ماه صورت مي گيرد و در اوايل ارديبهشت نيز با نشاء و در مرحله پاياني با برداشت برنج كه اوايل مردادماه است، به پايان مي رسد.
7296/2007

سرخط اخبار استان‌ها