۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۳۱
کد خبر: 83318686
T T
۰ نفر
شناسایی یك هزار هكتار اراضی در چابهار برای كاهش حاشیه نشینی

تهران-ایرنا- وزیر راه و شهرسازی از شناسایی یك هزار هكتار اراضی برای آغاز نوسازی در شهر چابهار به عنوان بزرگترین شهر حاشیه نشین كشور خبر داد.

«محمد اسلامی» امروز (شنبه) بعد از پایان مراسم امضای تفاهمنامه مشترك با شهرداری تهران در جمع خبرنگاران افزود: تفاهنامه ای امروز با شهردار تهران و ریس شورای اسلامی شهر تهران رسید كه بر اساس آن حدود ٤.٥ هكتار از اراضی محله سیروس تهران شناسایی و در مذاكره با توسعه گر قرارداد نوسازی آن هم نعقد شد.
وی گفت: در سال ٩٧ این هدف را داشتیم كه ١٠٠ هزار واحد در بافت های فرسوده ایجاد شود كه مستلزم شناسایی اراضی در ٢٧٠ محله هدف بود.
اسلامی افزود: تا امروز برای٧٢ محله در ٦٧ شهر حدود دو هزار و ٤٠٠ هكتار اراضی كه متعلق به وزارت راه ي شهرسازی ، شهرداری تهران و دستگاه های دولتی بوده را شناسایی كردیم و در حال نقل و انتقال این اراضی هستیم.
وزیر راه شهرسازی با اشاره به شناسایی حدود یك هزار هكتار از این رقم در شهر چابهار گفت: ما با بزرگترین حاشیه نشینی در چابهار مواجه هستیم كه از طریق تخصیص این یك هزار هكتار یكی از بزرگترین پروژه های بارآفرینی در چابهار آغاز خواهد شد و ما شاهد ادامه این روند در سایر شهرهای كشور هستیم.
وزیر راه وشهرسازی هدف از همكاری جدید با شهرداری تهران و امضای تفاهمنامه همكاری مشترك را اقدام عملی برای كیفیت‌بخشی به زندگی شهری دانست وگفت: نشست امروز در نوع خود جلسه بسیار مهمی است كه راهبرد ما در تسریع بخشیدن به باز آفرینی شهری را مشخص می كند.
وی افزود: هنگامی كه در وزارت راه وشهرسازی طرح جامع تصویب می‌ شود، هدفی جز این نداریم كه بر اساس برنامه مسنجم زندگی شهری را مدیریت كنیم، زیرا هرجا كه یك برنامه و طرح فاخر داشتیم، در اجرا موفق شدیم و خود را ملزم به تحقق اهداف طرح كردیم، اما درجایی كه فاصله گرفتیم و گزینشی رفتار شد، فساد شكل گرفت و ناهنجاری‌ها رشد كرد و با معضلات گوناگون روبرو شدیم.
اسلامی تصریح كرد: شهر تهران و پایتخت، پیچیدگی‌های زیادی در اجرای طرح جامع دارد كه در این شرایط اهمیت نهاد ناظر بیشتر آشكار می شود، و تخصیص نهاد جامعی كه بتواند اجرای طرح جامع را پایش كند، سبب می‌شود تا نهادهای تصمیم‌گیر (وزارت راه و شهرسازی) و مجری طرح جامع (شهرداری) در اتخاذ تمهیدات لازم موفق باشند.
به گفته وی، راه‌اندازی این نهاد ناظر در پیشبرد برنامه جامع تهران و انطباق آن با طرح تفصیلی و ساماندهی این طرح، موفق‌تر خواهد شد.
اسلامی با بیان اینكه در حوزه بازآفرینی شهری در تهران با 2 موضوع روبرو هستیم گفت: تهران با تهدید بلایای طبیعی مواجه است كه به دلیل تراكم بالای جمعیت این موضوع در تهران حساسیت بیشتری پیدا می كند و بر این اساس بازآفرینی شهری باید سرعت بیشتری بگیرد.
وزیر راه و شهرسازی اضافه كرد: لازم است برای سرعت بخشی به طرح های بازآفرینی، شهرداری تهران و وزرات راه و شهر سازی به عنوان عامل هماهنگی همكاری جدی تری با یكدیگر داشته باشند.
وی دعوت كرد : بخش خصوصی برای توسعه محلات هدف، وارد كار اجرایی شوند و افزود: انتظار می رود با انجام به موقع بازآفرینی در محلات هدف امید به زندگی مردم بازگشت داشته باشد.
اقتصام ** الف.و **9206**9189 **1559