۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۲۶
کد خبر: 83316841
T T
۰ نفر
مدیرعامل بنادر و دریانوردی:روند تخلیه و ترخیص كالاهای اساسی در بنادر شتاب می گیرد

آبادان - ایرنا - مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی كشور با اشاره به عزم جدی همه دستگاه های اجرایی برای رفع مشكلات و موانع ترخیص كالاهای اساسی گفت: به منظور تامین نیاز داخل كشور روند تخلیه و ترخیص كالاهای اساسی در بنادر از جمله بندر امام خمینی (ره) شتاب می گیرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی كشور حمید راستاد در نشست مشترك با برخی از معاونان وزارتخانه های جهاد كشاورزی،راه و شهرسازی و نیز گمرك افزود: اتخاذ تمهیدات مناسب برای ارتقای بهره وری در زنجیره جابجایی كالا به منظور جلوگیری از توقف كشتی ها و انباشت كالا در بنادر ضرورت دارد.
وی خاطر نشان كرد: بسیج امكانات در حوزه های مختلف ناوگان ریلی و جاده ای از دیگر عوامل ضروری برای تسریع در انتقال كالا از بنادر و رسیدن آن به مبادی مصرف است و در این میان تشریك مساعی همه جانبه ارگان های ذیربط اهمیت بسزایی دارد.
راستاد همچنین در حاشیه بازدید نمایندگان این وزارتخانه ها از بندر امام خمینی گفت: از ابتدای سال جاری تاكنون میزان تخلیه كالای اساسی در بندر امام خمینی به بیش از 2،5 میلیون تن به رشدی معادل 70 درصد رسیده لذا ضرورت دارد فرآیند ورود، تخلیه و خروج كالای اساسی در این مجتمع بندری تسریع شود تا شاهد افزایش بهره وری عملیات در این مجتمع بندری باشیم.
وی با بیان اینكه در این فرآیند مسائلی وجود دارد كه در نشست مشترك با نمایندگان وزارتخانه های اقتصادی به خوبی شناسایی و تصمیم لازم اتخاذ شد اظهار داشت:با احصاء مشكلات و راهكارهای استخراج شده می توان روند تخلیه و ترخیص كالاهای اساسی را سرعت داد.
راستاد ابراز امیدواری كرد: با هم افزایی و هماهنگی بین دستگاه های اجرایی می توان شاهد تسریع روند خروج كالاهای اساسی از مجتمع بندری امام بود.
هیات اقتصادی متشكل از معاونان وزارتخانه های راه و شهرسازی، جهاد كشاورزی همچنین از انبارهای نگهداری كالاهای اساسی ، انبار نگهداری نهاده های كشاورزی، پایانه ریلی و انبارهای نگهداری چند منظوره مجتمع بندری امام خمینی بازدید كردند.
فراهم كردن امكان تنظیم برنامه سفارش و خرید كالا و اطلاع رسانی به مبادی ورودی دریایی كشور، تسریع در خروج كالا توسط بخش دولتی با بهبود فرآیند اپراتوری و تامین كامیون، صدور مجوز انجام نمونه گیری قرنطیه در شب، امكان بهره مندی از روش حمل ریلی، تسریع در تامین و توزیع كامیون، صدور مجوز بهره برداری از انبارهای خارج بندر توسط گمرك و همكاری گمرك برای اتصال مراكز توزین به وسیله تخصیص IP از جمله موضوعات پیشنهادی بود كه به دنبال ارائه گزارش كارشناسی مدیران این مجتمع بندری در حوزه های دریایی و بندری مطرح شد.
بررسی مشكلات و گلوگاه های خروج كالا از بندر امام خمینی ،تامین كامیون در روزهای آینده متناسب با میزان بار و خروج آن از بندر ، بسیج امكانات توسط اپراتورارها و انبارها برای پاسخگویی مناسب به تعداد كامیون های متقاضی بار به منظور كاهش صف انتظار ، تجمیع آزمایش های بهداشت و استاندارد ،اخذ مصوبه خاص برای محمولات روغن خوراكی با هدف كاهش مدت زمان ماندگاری آنها همچنین تشریك مساعی گمرك برای بهره گیری همزمان از حمل یكسره در كنار حمل به انبار در پای كشتی ها از جمله مصوبات نشست مشترك این هیات اقتصادی و سازمان بنادر و دریانوردی در مجتمع بندری امام خمینی بود.
در این نشست مشترك همچنین مصوب شد به منظور بهره گیری از ظرفیت انبارهای نگهداری بخشی از كشتی های سایز بزرگ به بنادر شهید رجایی و چابهار هدایت شوند همچنین هماهنگی بین صاحبان كالا و شركت راه آهن برای افزایش سهم حمل و نقل ریلی دیگر مصوبه های این نشست بودند.
به گزارش ایرنا مجتمع بندری امام خمینی (ره) یكی از بنادر مهم كشور است كه در جنوب استان خوزستان واقع است. این بندر با 38 اسكله فعال به طول هفت كیلومتر بزرگترین بندر فعال ایران است. اداره كل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در بندر امام خمینی (ره) مستقر است.
بندرامام خمینی (ره) اكنون به عنوان یكی از مهم ترین قطب های حمل و نقل منطقه ای به ایفای نقش می پردازد؛ این بندر در سال 1390 پس از تغییر رژیم حقوقی خود از یك بندر عادی به منطقه ویژه اقتصادی و الحاق زمین های مجاور، هم اكنون با 11 هزار هكتار مساحت و 11 پست اسكله فعال، بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی كشور محسوب می شود.
6068/7104
۰ نفر