۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۳۱
کد خبر: 83316309
T T
۰ نفر
60 درصد صادرات ریلی كشور از مرز خراسان رضوی انجام می گیرد

مشهد- ایرنا- رئیس اتحادیه صادركنندگان و واردكنندگان خراسان رضوی گفت: بیش از 60 درصد صادرات ریلی كشور از طریق مرز این استان انجام می شود اما مشكلات 20 ساله كمبود واگن در این حوزه برطرف نشده است.

محمد حسین روشنك در نشست كارگروه توسعه صادرات خراسان رضوی افزود: بیش از 20 سال است كه كمبود واگن بخش صادرات این استان را دچار مشكل كرده و خواسته های صادركنندگان مبنی بر رفع این مشكل محقق نمی شود.
وی عدم امكان سیر واگن های ایرانی در شبكه ریلی كشورهای سی.آی. اس را مهمترین دلیل كمبود واگن برای صادرات كالا از خراسان رضوی دانست و اظهار داشت: صدور مجوز تامین واگن برای اشخاص و شركتهای مختلف زمینه ساز افزایش قیمت واگن و در نتیجه افزایش هزینه های صادرات در استان شده است.
رئیس كمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: از سوی دیگر كاهش واردات ریلی، كندی سیر واگن های روسی در كشور، نامشخص بودن متولی تامین واگن در استان، اضافه شدن سایر كالاها به سبد صادرات، روند خصوصی شدن راه آهن در كشورهای آسیای میانه بر مشكلات صادرات حوزه ریلی استان افزوده است.
وی با اشاره به راهكارهایی برای رفع مشكل كمبود واگن در استان گفت: تمدید نكردن هرگونه مجوز واردات برای واگن صادراتی از اول خرداد ماه امسال، تامین واگن صادراتی و زیرساخت مناسب حمل ریلی توسط راه آهن جمهوری اسلامی ایران ضروری است.
روشنك افزود: لازم است اخذ هر گونه تصمیم گیری و ارائه مجوز برای تامین واگن توسط بخش خصوصی با نظر كمیته نظارت بر سیاستگذاری تامین و توزیع واگن مستقر در راه آهن با توجه به سهم صادراتی استان در حوزه صادرات ریلی كشور، انجام گیرد.
رئیس اتحادیه صادركنندگان و واردكنندگان خراسان رضوی اظهار داشت: مشكلات حمل ریلی كالا به تاجیكستان به دلیل مخالفت دولت تركمنستان با ترانزیت ریلی از مسیر این كشور است لذا پیشنهاد می شود توافقی بین راه آهن ایران و راه آهن ازبكستان مبنی بر تعویض بارنامه واگن بدون تخلیه و بارگیری به دلیل هزینه های زیاد آن منعقد شود و این توافق نامه تا زمانی كه روابط دو كشور تركمنستان و تاجیكستان به روال عادی برگردد، ادامه داشته باشد.
معاون بهره برداری و ناوگان اداره كل راه آهن خراسان نیز در این نشست گفت: به موازات تامین واگن توسط بخش خصوصی، راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز اقدام به درخواست ورود 400 واگن امداد دولتی از كشور ازبكستان و 300 دستگاه از كشور تاجیكستان كرده است، ضمن اینكه كشور تاجیكستان نیز نسبت به تامین واگن مزبور قول مساعد داده است.
مصطفی نصیری افزود: با توجه به نیاز بازار در تامین واگن امداد دولتی، مجوز ورود واگن امداد دولتی از مبادی كشورهای سی.آی.اس با ارائه ضمانت نامه و تعهد كتبی به شركتها داده شده است كه مجوز اولیه از تاریخ 20 اسفند ماه پارسال تا 31 اردیبهشت ماه امسال اعتبار داشت كه به علت استقبال مشتریان این مجوز تا 30 آبان ماه سال جاری تمدید شده است.
وی اظهار داشت: تاكنون 15 شركت برای ورود واگن امداد دولتی و خصوصی به شركتهای سی.آی.اس معرفی شده و هفت شركت از این تعداد 996 واگن دولتی و خصوصی وارد و بارگیری كرده اند.
وی گفت: تعداد واگن تامین شده از داخل شبكه برای صادرات استان از ابتدای سال جاری تا 23 اردیبهشت ماه، هزار و 500 واگن اما در مدت مشابه سال گذشته 500 واگن بود.
نصیری افزود: امسال مجوز ورود واگن های خصوصی به شركتها و ارائه تخفیف 25 درصدی به سایر كالاها در واگن های خصوصی از سوی راه آهن داده شده كه برابر همین بخشنامه شركت سیمان شرق خراسان رضوی 587 واگن خصوصی وارد و بارگیری كرده است، ضمن اینكه تاكنون تا سقف هزار دستگاه واگن مجوز داده شده كه به مرور زمان از مرز وارد، بارگیری و به مقصد اعزام می شوند.
وی تشویق واردكنندگان به واردات كالا با واگن مسقف به جای فله بر را از دیگر اقدامات راه آهن برشمرد و اظهار كرد: در همین راستا 30 درصد از واگن های مسقف حامل كالاهای وارده به عنوان تشویق برای صادرات كالا به وارد كنندگان اختصاص داده می شود.
وی گفت: سهم صادرات استان به تفكیك واگن تامین شده توسط راه آهن و بخش خصوصی در سال جاری شامل واگن امداد دولتی توسط راه آهن صفر درصد، واگن داخل شبكه 60 درصد، واگن امداد دولتی توسط شركتها 18 درصد و واگن امداد خصوصی توسط شركتها 22 درصد می باشد.
معاون اداره كل راه آهن خراسان افزود: از ابتدای امسال تا 23 اردیبهشت ماه، 184 هزار تن كالا از طریق مرز سرخس به صورت ریلی صادر شده است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 319 درصد از نظر حجم و 288 درصد از نظر تعداد واگن افزایش داشته است.
7489 / 6053