۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۳:۲۱
کد خبر: 83312135
T T
۰ نفر

وقتی ترامپ خروج از توافق را تقبیح می كند

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۳:۲۱
کد خبر: 83312135
وقتی ترامپ خروج از توافق را تقبیح می كند

تهران-ایرنا-توئیت جدید ترامپ درباره خروج چینی ها از توافق با آمریكا و درخواست پكن برای مذاكره مجدد با آمریكا است؛ ادعای عهدشكنی كه رئیس جمهوری آمریكا در آن یكه تاز است و حالا دستمایه ای برای جنگ تعرفه ها بین دو كشور شده است.

به گزارش بامداد دوشنبه ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا لحظاتی پیش در توئیتی نوشت: در تعامل با چینی ها حق با ماست. به یاد آورید كه آنها (چینی ها) توافق با ما را شكستند و برای مذاكره مجدد تلاش كردند. ما درحال كسب ده ها میلیارد دلار از محل تعرفه های گمركی از چین هستیم. خریداران محصولات می توانند آن را خودشان در داخل آمریكا بسازند (وضعیت ایده آل) یا اینكه این كالاهای مشمول تعرفه را از كشورهایی بدون تعرفه بخرند.
معاون نخست وزیر چین كه ریاست مذاكرات تجاری با آمریكا را برعهده دارد، ادعای واشنگتن مبنی بر تخلف پكن از تعهداتش را نادرست توصیف كرد و گفت: مذاكرات برای پایان جنگ تجاری با آمریكا ادامه دارد و دور بعدی در پایتخت چین برگزار خواهد شد.
خروج از توافق یا عمل نكردن به تعهدات، اتهامی است كه ترامپ به چینی ها وارد كرده است؛ اظهاری كه خود تداعی كننده خروج های مكرر از چند توافق جهانی و نقض پیمان های متعدد رئیس جمهوری آمریكا و درخواست مذاكره دوباره نظیر عهد شكنی درباره برجام و طرح ضرورت مذاكره دوباره است.
دونالد ترامپ از روز جمعه پس از آنكه آمریكا و چین نتوانستند در مذاكرات سطح بالای دو روزه خود به توافق برسند، تعرفه 200 میلیارد دلار كالای وارداتی چین به آمریكا را از 10 درصد به 25 درصد افزایش داد.
او همچنین به مقام های مرتبط دستور داده است كه روند افزایش تعرفه ها بر تمام كالاهای باقیمانده وارداتی از چین به ارزش حدود 300 میلیارد دلار را آغاز كنند.
تارنمای چینی «چاینا دات او آر جی» نوشت كه واشنگتن، روز جمعه 10 مه (20 اردیبهشت) پس از آن كه نتوانست در مذاكرات سطح بالای دو روزه با چین به توافق برسد، تعرفه 200 میلیارد دلار بر كالای وارداتی چین به آمریكا را از 10 درصد به 25 درصد افزایش داد.
انجمن ملی تولیدكنندگان گندم ایالات متحده، انجمن سویا آمریكا و انجمن ملی تولیدكنندگان ذرت این كشور در بیانیه ای مشترك اعلام كردند كه كشاورزان آمریكا به شدت نگران اقدامات دونالد ترامپ درباره افزایش تعرفه بر كالاهای چین هستند.
براساس اظهارات این سه انجمن، این محصولات حدود 171 میلیون هكتار از زمین های كشاورزی آمریكا را تشكیل می دهد.
به گفته رئیس انجمن گندم كاران آمریكا، تولیدكنندگان گندم درحال حاضر با مشكلات زیادی در آمریكا مواجه هستند و این افزایش تعرفه ها نیز (با اقدام متقابل چین)، فشار بیشتری بر بازارهای صادراتی وارد خواهد كرد و ارزش چند دهه توسعه بازار را تهدید می كند.
رئیس انجمن سویا آمریكا نیز دراین باره گفت: افزایش تعرفه ها عواقب جدی بر مزارع و خانواده كشاورزان وارد خواهد كرد؛ توسعه بازار سویا چین برای ما حدود 40 سال زمان برد و این بخش عمده ای از عمر ما است، بنابراین اگر توافق تجاری صورت نگیرد و تعرفه ها برداشته نشود، كسانی كه برای توسعه بازار تلاش كردند ممكن است نتیجه آن را در طول عمر خود مشاهده نكنند.
پكن لحن تندتری را به نسبت همیشه اتخاذ كرده و گفته است كه اقدام آمریكا را بی پاسخ نمی گذارد.
اقدام ترامپ علیه پكن كه همان افزایش چشمگیر تعرفه‌ها بر 200 میلیارد دلار از كالاهای وارداتی است واكنش‌های زیادی در چین به دنبال داشت و دولت و مردم این كشور را خشمگین كرد به طوری كه وزارت بازرگانی چین اعلام كرد از راه مقابله به مثل وارد می‌شود‌.
گزارش روزنامه گلوبال‌تایمز ارگان‌ حزب حاكم چین تصریح كرد كه ممكن است پكن، ساختار مالی آمریكا را هدف قرار دهد، به این معنا كه چین، بزرگ‌ترین طلبكار آمریكا به شمار می رود و بیش از هزار میلیارد دلار اسناد قرضه آمریكا را در اختیار دارد كه می‌تواند از این اهرم برای رویارویی با واشنگتن استفاده كند‌.
چینی ها همچنین اعلام كرده اند كه زمان تجارت بیشتر با ارز چین (یوآن)، به جای دلار فرا رسیده است.
شبك**9241**1392
۰ نفر