۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۲۴
کد خبر: 83310134
T T
۰ نفر

سیل 112 هكتار از حریم رودخانه بشار یاسوج را آزاد كرد

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۲۴
کد خبر: 83310134
سیل 112 هكتار از حریم رودخانه بشار یاسوج را آزاد كرد

یاسوج- ایرنا- 112هكتار از زمین های واقع در حریم رودخانه بشار یاسوج كه سال های گذشته توسط سودجویان و كارخانه های غیرمجاز شن و ماسه تصرف شده بود ، به بركت بارش های سیل آسای فروردین ماه امسال آزاد شد.

به گزارش ایرنا، رودخانه بشار از معدود رودخانه های كشور است كه در سال های نه چندان دور در مسیر عبور خود تا ریختن به كارون به زندگی مردم جان می داد ، آب زلالش خستگی از تن می زدایید و زمین های روستاهای همسایه خود را آبیاری می كرد.
رودخانه بشار در كنار شهر یاسوج بخشی از اكوسیستم جنوب غربی كشور و یكی از سرچشمه های اصلی رودخانه كارون است كه سالانه بیش از یك و نیم میلیارد متر مكعب آب را به دشت های خوزستان و از آنجا به خلیج فارس انتقال می دهد.
رودخانه بشار به طول 120كیلومتر در مرز كهگیلویه و بویراحمد با فارس سرچشمه می گیرد و در مرز این استان با چهارمحال و بختیاری آنجا كه كارون می‌زاید، تمام می‌شود.
این رودخانه در مسیر خود همسایه 300 روستا و آبادی بوده و نان‌ و آب بر سر سفره هزاران نفر از مردمان كوهپایه‌های زاگرس می‌گذاشت و ناجی آن‌ها در سال‌های بی‌آبی و خشك‌سالی بوده است.
از آن زمان كه كارخانه های تولید شن و ماسه در بستر و حریم رودخانه بشار ساخته شدند سرگذشت اسف بار رودخانه بشار آغاز شد و پیكر نحیفش زیر تیغ لودرها و بولدوزرهای این كارخانه ها هر روز بیشتر از دیروز زخمی شد.
سودجویان چنان عرصه را بر بشار تنگ كردند كه چند سالی بود كه به مردابی راكد، مرده و گندیده تبدیل شده بود و حسرت دوستداران محیط زیست را موجب شده بود.
سالها طرح جابه جایی این كارخانه ها برای نجات رودخانه بشار مطرح شد اما صاحبان پرنفوذ و قدرتمند این واحدها در ظاهر قوی تر از قانون و بخشنامه های دولتی نشان دادند و از جا به جایی و یا تعطیلی كارخانه های شن و ماسه امتناع كردند.
رودخانه همانطور كه از نامش پیداست به معنای خانه رود است ، اگر كسی به هر گونه این خانه را تصرف كند روزی باید از آن هم كوچ كند.
این بار طبیعت خود دست بكار شد و انتقامی گرفت كه سال ها حرف محافل خواهد بود . آنان كه خانه اش ویران كرده بودند خانه شان ویران كرد و بستر و حریم واقعی خود را پس گرفت.
در روزهای آغازین فروردین ماه امسال اگر چه هواشناسی روزها قبل هشدار داده بود كه روزهای سیلابی در پیش است . باران باریدن گرفت و در پی آن سیل راه افتاد و آنچه را سودجویان بصورت غیرقانونی در بستر رودخانه بشار ساخته بودند در ساعتی از جا كند و با خود به قعر خلیج فارس برد.
این بار خشم طبیعیت به یاری طبیعت و رودخانه شتافت ،خسارت برجا گذاشت اما صدها هكتار از حریم رودخانه های استان را از دست سودجویان خارج كرد و توان برگشتن از آنان را گرفت.
بارش های سیل آسای فروردین ماه امسال در كهگیلویه و بویراحمد نیز خسارات های فراوانی در بخش های مختلف بر استان تحمیل كرد.
بر اساس برآوردها ، میزان خسارات ناشی از وقوع سیل فروردین در این استان در بخش های مختلف رقمی افزون بر 10 هزار میلیارد ریال است.
سیل بیش از یكهزار و 50 كیلومتر راه اعم از اصلی، فرعی و روستایی استان خسارت زد،600 دهنه پل آسیب جدی دید كه 20 مورد آن به طور كامل تخریب شد و صدها میلیارد تومان به سایر زیرساخت ها و تاسیسات زیربنایی كهگیلویه و بویراحمد خسارت وارد كرد.
بیش از 800 واحد منزل مسكونی در مناطق روستایی و شهری دچار خسارت شدند، سه نفر در این استان در اثر بروز سیل جان خود را از دست داده اند، یك روستا در اثر رانش زمین محو شد، جاده‌های ارتباطی 266 روستا به طور كامل قطع شد و بیش از 3200 میلیارد ریال به حوزه كشاورزی خسارت وارد شد.
همچنین بخشی از جاده اصلی یاسوج- شیراز به عنوان كریدور شمال به جنوب و یكی از مسیرهای شریانی دچار رانش و تخریب شد و راه ارتباطی پنج محور اصلی و فرعی نیز در آن روزهای سخت سیل به طور كامل قطع شدند.
اینها گوشه ای از میزان خسارت و عمق فاجعه سیل روزهای پنجم و ششم و یازدهم و دوازدهم فروردین سال 98 در استان كهگیلویه و بویراحمد است كه به نظر می رسد كمتر مورد توجه مسئولان و دولت مردان در سطح ملی واقع شده است.
در بارش های سیل آسای فروردین امسال ظرف كمتر از 30 ساعت بیش از 300 میلی متر باران در برخی مناطق كهگیلویه و بویراحمد به ثبت رسیده كه در كشور بی سابقه بوده است.
یاسوج مركز استان كه رودخانه زیبای بشار از درون آن می گذرد در دو نوبت در همین مدت جز دو شهر پربارش جهان معرفی شد.
بارش باران و سیل از آغاز تا انتهای بشار را كه افزون بر 120كیلومتر طول دارد شست و صیقل داد و اكنون نوبت مسئولان است كه
كه برای حفاظت از این زودخانه زیبا ، قانون را اجرا كنند.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای كهگیلویه و بویراحمد می گوید : با دستور ویژه وزیر نیرو و مدیریت اجرایی استان و همچنین تاكید جدی دولت و شخص رئیس جمهوری با توجه به حوادث تلخ سیل امسال ، عزم این شركت برای رها و آزاد سازی حریم و بستر رودخانه های استان راسخ است.
علی داوودی مهر یادآور شد: تاكنون مطالعه تعیین حریم و بستر افزون بر 735 هكتار از مجموع بیش از یكهزار و 400 هكتار رودخانه های استان تعیین شده است.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شركت آب منطقه ای استان بارها به افراد سودجو و متجاوزان به حریم رودخانه های استان به ویژه رودخانه زیبای بشار یاسوج در این راستا هشدار داده بود.
وی تصریح كرد: حدود 89 هكتار نیز از حریم و بستر رودخانه های استان در سال های گذشته و با همكاری و پشتوانه دستگاه قضایی استان آزاد شد.
داوودی مهر گفت: طرح آزادسازی رودخانه بشار یاسوج در مرحله نخست از پل ورودی شهر یاسوج تا پل امام زاده مختار (ع) به میزان حدود حدود 90 هكتار خواهد بود.
وی ادامه داد: آزادسازی و مقابله جدی با متجاوزان به حریم رودخانه بشار از حدفاصل پل مختار و پایین دست محدوده روستای مزدك تا منطقه چیتاب نیز در دستور كار شركت آب منطقه ای و سایر متولیان امر قرار گرفته است.
داوودی مهر تصریح كرد: یكی از مناطق دارای بیشترین تخریب زمین های ملی و منابع طبیعی در حاشیه رودخانه بشار یاسوج است.
وی یادآور شد: تخریب های روزافزون در این منطقه از پل ورودی بشار یاسوج تا منطقه چیتاب و زمین های اطراف این رودخانه در منطقه مزدك نیز ادامه دارد.
البته وجود برخی اختلافات بر سر حریم رودخانه با برخی مالكان و كشاورزان نیز وجود دارد كه تمامی دستگاه های متولی از جمله راه و شهرسازی ، شركت آب منطقه ای ، سازمان همیاری شهرداری ها ، شورا و شهرداری یاسوج، منابع طبیعی ، فرمانداری بویراحمد موظف به تعیین تكلیف و حل این چالش هستند.
داوودی مهر همچنین از اجرای طرح جامع و مهندسی رودخانه های استان به ویژه رودخانه بشار یاسوج خبر داد و گفت: هر گونه اجرای طرح و تغییركاربری در حاشیه رودخانه ها باید بر اساس طرح جامع و بلند مدت باشد.
وی گفت: بر اساس برآورد اولیه میزان اعتبار لازم در بخش سازه ای طرح جامع رودخانه بشار یاسوج افزون بر 160 میلیارد ریال و در بخش زیباسازی نیز 800 میلیارد تومان است.
طول رودخانه های پرآب كهگیلویه و بویراحمد افزون بر یك هزار و 400 كیلومتر و میزان روان آبهای موجود این رودخانه ها نیز حدود هشت و نیم میلیارد مترمكعب است.
مهمترین رودخانه های پرآب موجود در این استان نیز شامل بشار، مارون، زهره، كبگیان، مهریان و باشت است.
حدود 2 میلیارد متر مكعب از این میزان روان آبها در حوزه طرح های آبزی پروری و ماهیان سردآبی مورد استفاده قرار گرفته است.
همچنین از این میزان بیش از 300میلیون مترمكعب در بخش كشاورزی، 55 میلیون متر مكعب در بخش آب آشامیدنی و 16 میلیون متر مكعب نیز در بخش صنعت مورد استفاده است.
مساحت زمین های كشاورزی كهگیلویه و بویراحمد بیش از270 هزار هكتار است كه نزدیك به 44 هزار هكتار از این میزان باغ است.
از كل اراضی كشاورزی استان حدود 89 درصد، اختصاص به كشت محصولات زراعی دارد.
كهگیلویه و بویراحمد با حدود 16هزار و 249 كیلومتر مربع و با جمعیتی افزون بر 723 هزار نفر دارای یك درصد مساحت و یك درصد جمعیت كشور در جنوب غربی ایران واقع شده است.
این استان با 2 اقلیم متفاوت و مناظر بكر و طبیعی و موقعیت خاص گردشگری دارای هشت شهرستان ، 17شهر و یكهزار و 676روستای دارای سكنه است.
3016/1662
۰ نفر