۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۱:۱۶
کد خبر: 83308961
T T
۰ نفر
تصرف محدوده  قبرستان قديمي فيروز آباد ميبد در حال پيگيري است

يزد - ايرنا - تصرف محدوده اي به وسعت حدود 200 متر از قبرستان قديمي محله فيروزآباد ميبد كه مورد اعتراض مردم محل و بستگان متوفيان واقع شد، توسط شهرداري و شوراي شهر در محاكم قضايي در حال پيگيري است.

به گزارش ايرنا ، محدوده قبرستان قديمي فيروزآباد كه در خيابان هفتم تير ميبد واقع است، در 2 طرف خيابان به چشم مي خورد و آن طور كه به نظر مي رسد با ايجاد خيابان و كوچه ها قسمت هايي از قبرستان به مسير عبور و مرور مردم و وسايل نقليه تبديل شد.
با نگاه به محدوده اي از قبرستان در يك طرف خيابان مزار متروكه اي به چشم مي خورد، مردم شب هاي جمعه براي فاتحه خواني اموات به آنجا مي روند، گويا غبار فراموشي آن را فراگرفته است،به نظر مي رسد شايد امروزه كمتر به اين مزار به دليل قديمي بودن آن سركشي شود.
در طرف ديگر خيابان به گفته يكي از اهالي محل محدوده اي وجود دارد كه احداث حصار باعث شد در چهار ماه گذشته مردم براي رفتن به مزار اموات خود در اين محدوده كه حدود 200 متر است و 20 قبر را شامل مي شود با مشكل مواجه شدند و نتوانند به مزار اموات دسترسي داشته باشند.
همچنين در فضاهاي مجازي اين حصاركشي به قبرستان خواري تشبيه شد.
شهردار ميبد عصر روز پنجشنبه در اين ارتباط به ايرنا گفت: به يقين نمي توان اين حصار كشي را قبرستان خواري ناميد ، اين حصار به دنبال اخطار به صاحب ملك پشت محدوده كه به جهت آواربرداري براي مدرسه اي كه در جنب ملك قرار دارد، به دستوري كه جهت حصار كشي چهار ميخ ديوار خود جهت رفع خطر داده شده بود ، ايجاد شد.
عليرضا نقوي افزود : شهرداري چندين بار به صاحب ملك كه به گفته خود اشتباها حصار را فراتر از ملك خود قرار داده است اخطار كتبي جهت تخريب حصار داد و با توجه به اينكه نامبرده به اخطارها توجه نكرد شهرداري به دادسرا شكايت كرد و پرونده در شعبه 2 دادسراي ميبد در نوبت رسيدگي است.
وي تصريح كرد: همچنين با مراجعه به اداره ثبت اسناد، كل ملك توقيف شد، در دادگستري نيز با پرداخت مبلغ كارشناسي از سوي شهرداري پرونده به واحد كارشناسي ارجاع شد.
شهردار ميبد ادامه داد: امروز نيز پرونده در كميسون ماده 100 متشكل از نماينده شوراي شهر، نماينده وزارت كشور و نماينده دادگستري يا قاضي پرونده مطرح شد و با راي اعضاي كميسيون ماده 100 يك فرصت 10 روزه به صاحب ملك داده شد تا لايحه دفاعيه خود را در ارتباط با تصرف محدوده مزار ارائه كند.
وي يادآور شد : شهرداري مجري قانون است و با حساسيت تصرف بخشي از قبرستان را دنبال كرد اما نمي توان فراتر از قانون عمل كرد و بايد پرونده مراحل قانوني خود را طي كند.
عضو شوراي شهرميبد نيز در اين ارتباط گفت : با توجه به خطر ساز بودن گودبرداري حصار كشي صورت گرفت كه به دنبال آن صاحب ملك محدوده اي از مزار را تصرف كرد.
عليرضا آزاد منش يادآور شد : تلاش مي شود در اسرع وقت با پيگيري حصار تخريب شود و مردم بتوانند به قبور مردگان خود دسترسي داشته باشند.
به گفته يكي از اهالي محله فيروزآباد استشهادي در اين ارتباط در اعتراض به حصاركشي تهيه و امضا و به مراجع قانوني مانند شهرداري ، شوراي شهر و ... ارجاع شد و در دست پيگيري است.
وي افزود: بر اساس وعده ها ظرف چند روز آينده حصار مورد نظر تخريب مي شود.
مردم منطقه نسبت به قرائت فاتحه براي اموات خود در شب هاي جمعه پايبند هستند چه خوب است با رسيدگي به قبرستان ها به گونه اي عمل شود كه قبرستان متروكه به چشم نيايند حتي اگر حدود 50 سال باشد مرده اي در آن مكان به خاك سپرده نشده باشد.
به گفته مردم حدود 50 سال است كه در مزار قديمي فيروزآباد مرده اي به خاك سپرده نشد.
شهرستان ميبد بيش از 17 محله و آبادي دارد كه اكثر آنها داراي قبرستان هاي مختص به اهالي همان محله است .
ميبد بالا ، ميبد پايين ، بشنيغان ، مهرجرد ، فيروزآباد ، اميرآباد ، شاه جهان آباد ، كوچه باغ ، كُوچك ، شهيديه ، بارجين ، محمودآباد ، ركن آباد ، بدرآباد ، مهرآباد ، بفروئيه ، خانقاه و... از محلات ميبد به شمار مي روند.
مركز شهرستان 104هزار نفري ميبد در 50 كيلومتري شمال غرب شهر يزد مركز اين استان قرار دارد.
9934/ 2047/