۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۴۶
کد خبر: 83308722
T T
۰ نفر

2500 اسب اصیل تركمن در گلستان شناسایی شد

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۴۶
کد خبر: 83308722
2500 اسب اصیل تركمن در گلستان شناسایی شد

گرگان - ایرنا - مدیر امور دام سازمان جهاد كشاورزی گلستان گفت كه تاكنون در این استان شمالی دو هزار و 500 سر اسب اصیل تركمن شناسنایی شده است.

غلامرضا هلاكو امروز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: استان گلستان 10 هزار سر اسب دارد و تاكنون برای 6 هزار و 200 سر شناسنامه هویت با همكاری مالكان آن ها تهیه شده است.
به گزارش ایرنا از گذشته بسیار دور پرورش اسب نزد قوم تركمن ساكن در گلستان با یك میلیون و 869 هزار نفری كه نیمی از آن را قوم تركمن تشكیل می دهد رایج بوده و امروز هم این خطه نه تنها در كشور بلكه در دنیا شهره به پرورش مادیان است.
در استان گلستان علاوه بر پیست اسبدوانی گنبدكاووس، دو پیست در آق قلا و بندرتركمن وجود دارد كه هر ساله طبق تقویم كاری هیات سواركاری استان كورس های بهاره، تابستانه و پاییزه در حضور علاقه مندان به این ورزش مهیج در مناطق مزبور برگزار می شود.
همچنین روستای تركمن نشین صوفیان كلاله نمونه بازر از معرفی صنعت پرورش اسب تركمن در گلستان است كه 14 سال مداوم میزبانی كشوری برپایی جشنواره اسب اصیل تركمن را برعهده دارد.
اسب تركمن معمولا در دو گروه یموت و ˈ آخال تكه ˈ دسته بندی می شود كه گروه اسب های تركمن آخال تكه در كشور تركمنستان و اسبهای یموت نیز در ایران پرورش می یابند.
گروه اسب یموت دارای یال بسیار ظریف و كم پشت، بسیار محكم و طاقت گرمای شدید را دارد.
این اسب برای مسابقه و اسب سواری در مسافت های طولانی مناسب است. سر و گردنی كوتاه نسبت به آخال تكه داشته اما در پایداری از آن بالاتر است و بلندای قد آن نیز 147تا 155 سانتی متر است.
6204/2729