۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۱۹
کد خبر: 83308454
T T
۰ نفر

سطح زير كشت يونجه در مهاباد به 4500 هكتار رسيد

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۱۹
کد خبر: 83308454
سطح زير كشت يونجه در مهاباد به 4500 هكتار رسيد

مهاباد - ايرنا - رييس اداره توليدات گياهي جهاد كشاورزي مهاباد گفت: سطح زير كشت يونجه در اين شهرستان به چهار هزار و 500 هكتار رسيده كه 200 هكتار آن در سال زراعي جاري كشت شده است.

جعفر عليزاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: ميانگين برداشت يونجه در مزارع مهاباد 6 تُن علوفه خشك در هر هكتار و سالانه در حدود 27 هزار تُن است كه اين ميزان برداشت نقش مهمي در تامين علوفه دام ها در اين شهرستان دارد.
وي اضافه كرد: شرايط اقليمي و آب و هواي مساعد و زمين‌هاي حاصلخيز مهاباد سبب شده تا سالانه چهار تا پنج نوبت يونجه از مزارع اين شهرستان برداشت شود.
عليزاده گفت: يونجه جزو گياهان علوفه اي چند ساله است و زراعت آن تاثير بسزايي در برقراري تناوب زراعي و توليد پايدار و اصلاح ساختمان خاك و افزايش باروري و حاصلخيزي آن دارد.
رييس اداره توليدات گياهي جهاد كشاورزي مهاباد افزود: برداشت يونجه در اين شهرستان به 2 شيوه سنتي و صنعتي انجام مي شود و در فصل پاييز و زمستان كه امكان تعليف دام در چراگاه ها وجود ندارد، مورد استفاده دامداران قرار مي گيرد.
وي با اشاره به اهميت يونجه در بخش دامداري در كاهش فشار بر مراتع افزود: توليد يونجه مورد نياز دام، فشار دام ها بر مراتع را كاهش مي دهد و به دنبال آن موجب كاهش فرسايش خاك و حفظ پوشش گياهي مي شود.
به گزارش ايرنا يونجه گياهي است چند ساله كه داراي ريشه هاي راست و مستقيم و جانبي است؛ ارتفاع اين علوفه تا يك متر نيز مي‌رسد و برگ‌هاي آن داراي سه برگچه كه برگچه‌هاي نوك تيز، سبز رنگ و بيضي شكل است.
گونه هاي داخلي يونجه شامل همداني، بمي، يزدي، قره يونجه، بغدادي، مهاجراني، قره يونجه خورونده، هراتي، افغاني، فامنين و دشته اي و ارقام خارجي آن موآپا، سونورا، سي ريور، سكوئل، ماسيرسا، رنجر، كانادايي، هارديگان و تركستاني است.
مهاباد داراي بيش از 80 هزار هكتار اراضي مستعد كشاورزي و باغي است؛ 62 هزار هكتار از مزارع اين شهرستان در سال زراعي گذشته به كشت محصولات مختلف اختصاص يافت كه 52 هزار هكتار آن به صورت ديم و مابقي به صورت آبي كشت شده بود.
3020/9903/6185/7129