۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۵۵
کد خبر: 83308267
T T
۰ نفر

پروندهٔ خبری

هوشياري ماندن در برجام

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۵۵
کد خبر: 83308267
هوشياري ماندن در برجام

تهران- ايرنا- آقاي روحاني در عين حال كه از برجام خارج نشد، تلاش كرد نشان دهد ايران با مشت گره كرده آماده ايستاده است، ضمن اينكه بيانيه‌اي كه از طريق شوراي عالي امنيت ملي و دبير اين شورا صادر مي‌شود بيانگر موضع كلي نظام و شفاف است.

روزنامه اعتماد در يادداشتي به قلم 'مهدي مطهرنيا'، نوشته است: ايران و ايالات متحده امريكا در وضع كنوني وارد نزاعي حيثيتي شده‌اند. اگر منازعه را به معناي سياسي كلمه داراي شقوقي بدانيم، اين شقوق در مرحله نخست تولد، در مرحله دوم شكوفايي، در مرحله سوم اوج، در مرحله چهارم فروكش و در مرحله پنجم پيامدهاي خود را دارد. بحران روابط ميان ايران و امريكا در مرحله انتقالي از مرحله شكوفايي به مرحله اوج است. در اين ميان پرونده هسته‌اي در قالب برجام به يك منازعه حيثيتي تبديل شده است. اين به نوع جهت‌گيري ترامپ برمي‌گردد. او بر مبناي آموزه‌هاي بنياد هريتيج (The Heritage Foundation) كه يك انديشكده محافظه‌كار امريكايي است، با اتكا بر پارادايم آشوب، دكترين «بازيگر ديوانه» از كيسينجر و سياست كلان ابهام و پيچيدگي و در همين حال با استراتژي جوجيتسو عمل كرد. استراتژي جوجيتسوي ترامپ سه ركن دارد كه او از آن به عنوان تاكتيك استفاده مي‌كند. اول: تحريك كردن، دوم: جا خالي دادن و سوم: پرتاب كردن. در اين چارچوب، ترامپ در كمپين انتخاباتي خود اعلام كرد كه از برجام عبور و به اصطلاح برجام را پاره مي‌كند، او از تكنيك توييت براي تكرار اين پيام خود استفاده كرد.

حالا از 18 ارديبهشت سال 1397 يك سال گذشته است و ايران همچنان در برجام مانده و به عبارتي در دام تحريك امريكا نيفتاد. امريكا هم تحريكات خود را ادامه داد و حتي اين اواخر سپاه را به عنوان يك گروه تروريستي اعلام كرد. همچنين معافيت‌هاي نفتي هشت كشور را براي تحريم ايران لغو و حجم گسترده‌اي از نيروها را تحت عنوان مانور فشرده وارد خليج فارس كرد و ارسال ناو هواپيما‌بر اتمي لينكلن به منطقه، زمينه‌هاي تحريك و تهديد ايران را فراهم مي‌كند. امريكا حتي گفت كه هر‌گونه حركت ايران و همپيمانانش عليه امريكا، مسووليتش با مقامات عالي ايران است. اينها در ادبيات سياسي معنادار است و پيام‌هاي خاص خودش را دارد. ايالات متحده امريكا به تحريكات خود ادامه داد تا ايران روز گذشته به هر تقدير از خود عكس‌العمل نشان دهد. آنچه كه آقاي حسن روحاني ديروز بيان كرد و موضعي كه نشان داد، عكس‌العملي در برابر تحريكات ايالات متحده امريكا بود. آقاي روحاني در اين سخنان هوشياري به خرج داد. ماندن در برجام، نشانه هوشياري رييس‌جمهور است.

آقاي روحاني در عين حال كه از برجام خارج نشد، تلاش كرد نشان دهد ايران با مشت گره كرده آماده ايستاده است، ضمن اينكه بيانيه‌اي كه از طريق شوراي عالي امنيت ملي و دبير اين شورا صادر مي‌شود بيانگر موضع كلي نظام و شفاف است.

اين در واقع يك نكته كليدي است كه در صحبت‌هاي آقاي روحاني و بيانيه مشخص شده است. به هرحال ايران نشان داده است كه در برابر حركات هژموني‌طلبانه ايالات متحده امريكا ايستادگي مي‌كند. اگرچه فضا يك فضاي بسيار مبهم است اما در عين اين ابهام نشان مي‌دهد كه طرفين بايد به تعهدات خود به برجام پايبند باشند.
*منبع: روزنامه اعتماد،1398،2،19
**گروه اطلاع رساني**1893**1732