۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۹:۱۰
کد خبر: 83306622
T T
۰ نفر
پيوست هاي زيست محيطي براي مقابله با سيلاب اجرايي نشده است

اهواز - ايرنا - مديركل مديريت بحران استانداري خوزستان از مشكلات اين استان را اجرايي نشدن پيوست‌هاي زيست محيطي خواند و گفت: پيوست هاي زيست محيطي نيز براي مقابله با سيلاب‌ اجرايي نشده است.

به گزارش ايرنا كيامرث حاجي زاده روز سه شنبه در نشست بررسي و اتخاذ راهكارهاي اجرايي براي ساماندهي زمين هاي كشاورزي و آماده سازي اين زمين ها براي كشت تابستانه با محوريت زمين هاي كشاورزي شهرستان شوش بيان كرد: پيوست هاي زيست محيطي فقط براي مقابله با گرد و غبار نيست بلكه در همه حوزه ها بايد اين پيوست ها رعايت و اجرا شود.
وي افزود: در برخي نقاط خوزستان حتي در خط القعر محل پخش سيلاب، شهر جديد، روستا و شركت توليدي احداث شده است.
مديركل مديريت بحران استانداري خوزستان بيان كرد: در محل پخش سيلاب تاسيسات و شركت هايي احداث شده كه موجب ورود آب به مزارع شده و اكنون دولت در شرايطي قرار گرفته كه بايد خسارت آنها را بدهد؛ چرا در محل پخش سيلاب تاسيسات ساخته مي‌شود؟
وي افزود: اگر از ساخت وساز برخي روستاها در بستر رودخانه ها ، هنگام احداث آنها رسيدگي و جلوگيري مي شد امروز با اين مصيبت‌ها رو به رو نبوديم.
حاجي زاده با بيان اينكه هر كسي بايد در مشكلات استان قصور خود را بپذيرد و از مردم عذر خواهي كند ادامه داد:فرهنگ مديريتي در كشور و استان با مقوله پيشگيري و پيش بيني همخواني ندارد و مقوله پيشگيري در فرهنگ ما جايي پيدا نكرده و برخي مديران فكر مي كنند اگر اعتباري را در مساله پيشگيري هزينه كنند هزينه اضافه است در حالي كه تا زماني كه اين فرهنگ اصلاح نشود اين مسايل وجود دارد.

** بيشترين تجاوز به رودخانه ها از سوي دستگاه هاي دولتي صورت گرفته است
وي با بيان اينكه در گذشته مي بايست با لايروبي، رسوب زدايي و برگشت بستر رودخانه ها به حالت اوليه و جلوگيري از تجاوز به حريم رودخانه ها انجام مي شد توضيح داد: بايد بپذيريم در شهرها بيشترين تعدي به حريم رودخانه را دستگاه هاي دولتي داشته اند.
مديركل مديريت بحران استانداري خوزستان گفت: اگر در 50 سال گذشته لايروبي رودخانه ها انجام مي شد و فكري براي سدهايي مانند دز مي‌شد و سيل بندها استحكام بخشي مي شدند اين مقدار خسارت به دولت وارد نمي شد؛ خسارت هاي مردمي سيل اخير بالا است و اولويت ما بنا بر تاكيد رهبر معظم انقلاب و دولت نيز اين است كه اول خسارت مردم پرداخت شود.
حاجي زاده با اشاره به اينكه پارسال در برخي مناطق خوزستان به دليل كم آبي كشت محدود و يا ممنوع بود، افزود: محصول پربار كشاورزان در سال زراعي جاري، در آستانه برداشت به زير سيل رفت و براي مردمي كه اينچنين خسارت ديده اند بايد همه هم و غم خود را در آماده سازي زمين هاي آنها براي كشت تابستانه بگذاريم.
وي گفت: مردم در اردوگاه ها از بيكاري خسته شده اند و بيكاري آسيب هاي اجتماعي و رواني عديده اي به دنبال خواهد داشت لذا بايد هر چه سريعتر تلاش براي راه اندازي مشاغل قبلي روستاييان كه كشاورزي و دامپروري بود صورت گيرد و آنها بر سر كار خود بازگردند.
مديركل مديريت بحران استانداري خوزستان با اشاره به كاهش خروجي سدها و دبي رودخانه ها ادامه داد: برخي از كشاورزان با به كار انداختن پمپ در حال تخليه آب از مزارع هستند و منتظر دستگاه ها براي امداد رساني ننشسته اند؛ تاكنون حدود 40 هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي از آب تخليه شده اما تخليه آب از مزارع مردم نيازمند عزم ملي و استاني است و يك حركت جدي را مي طلبد.
7164/ 6037