۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۱۴
کد خبر: 83305875
T T
۰ نفر

تالاب بين المللي شادگان پس از 26 سال خشكسالي سيراب شد

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۱۴
کد خبر: 83305875
تالاب بين المللي شادگان پس از 26 سال خشكسالي سيراب شد

آبادان - ايرنا - رئيس اداره حفاظت محيط زيست شادگان با تاييد پرآب و سير آب شدن تالاب بين المللي شادگان در جريان سيل اخير بعد از 26 سال خشكسالي گفت: خروجي آب تالاب بين المللي شادگان به سمت خورها متناسب با سطح آب تالاب مسدود مي شود.

رحيم مجدمي روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت:تمامي نقاط تالاب بين‌المللي شادگان متاثر از سيلاب زيرآب رفته و تالاب در وضعيت آبي بسيار خوبي قرار دارد.
وي افزود:ميزان آب ورودي به تالاب در جريان سيل اخير به اندازه اي بود كه ناچار شديم براي كاهش اثرات ناشي از سيل در روستاي مجاور تالاب بخشي از آب را به خورها و خليج فارس هدايت كنيم.
مجدمي گفت:كارگروهي براي تنظيم ميزان خروجي آب از تالاب شادگان تشكيل شد و ميزان خروجي آب از كالورت ها در امتداد جاده آبادان به ماهشهر متناسب با سطح آب تالاب تنظيم مي شود.
وي افزود:سطح آب در قسمت شمالي تالاب كه از رودخانه جراحي تغذيه مي شود نسبت به قسمت جنوبي كه روان آبهاي سيل اخير در خوزستان به آن هدايت شده كمتر است و خروجي آب در اين منطقه بسته شده تا آب در اين منطقه به تعادل برسد.
رئيس اداره حفاظت محيط زيست شادگان گفت:در حال مديريت خروجي آب از تالاب شادگان هستيم.
به گزارش ايرنا در جريان سيل اخير در استان خوزستان سرريز تالاب شادگان سيل را به روستاها كشاند.
تالاب شادگان وسيع‌ترين تالاب كشور است كه از طريق خورهاي متعدد به خليج‌فارس متصل مي‌شود.
اين تالاب با آب‌ شيرين ، لب‌شور و آب‌شور ، محيطي مناسب براي زيست انواع آبزيان ، پرندگان ، جوندگان و حيوانات اهلي و وحشي است.
تالاب شادگان در منتهي اليه رودخانه جراحي و رابط ميان اين رودخانه و خليج فارس است.
اين تالاب در آغاز فصل پاييز، شاهد ورود انواع پرندگان آبزي و كنار آبزي مهاجر از مناطق سردسير سيبري، روسيه، آسياي ميانه و مناطق داخلي ايران است.
تالاب شادگان به دليل هواي معتدل در فصل زمستان محل زيست بيش از 110 گونه گياهي ، 174 گونه پرنده بومي و مهاجر شامل گيلانشاه و اردك مرمري ، 36 گونه پستاندار ، سه گونه دوزيست و 9 گونه خزنده است.
تالاب بين‌المللي شادگان در 105 كيلومتري جنوب اهواز قرار دارد و از شمال به شادگان ، از جنوب به رودخانه بهمنشير، از غرب به جاده دارخوين ، آبادان و آب‌هاي خورموسي محدود مي‌شود.
3015/6068

سرخط اخبار استان‌ها