۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۵۵
کد خبر: 83305849
T T
۰ نفر

چرا پروژه ها طولاني مي شوند؟

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۵۵
کد خبر: 83305849
چرا پروژه ها طولاني مي شوند؟

ايرنا- ياسوج- طرح هاي عمراني بسياري در سراسر كشور و نيز كهگيلويه و بويراحمد كلنگ زني شده است كه بعضي از آنها با وجود اهميت بسيار در توسعه و با گذشت دهه ها از زمان اجرايي شدن همچنان بهره برداري نشده اند.

به گزارش ايرنا طرح هاي عمراني بسياري در كهگيلويه و بويراحمد وجود دارد كه نيمه تمام هستند و با گذشت سال ها از زمان كلنگ زني، به دلايل مختلفي به ثمر ننشسته اند.
براساس آخرين آمار بدست آمده يك هزار و 800 طرح نيمه تمام در كهگيلويه و بويراحمد وجود دارد كه باعث ايجاد شكاف هاي عميق در اعتبارات عمراني شد و در طول اين مدت ده ها هزار ميليارد ريال هزينه صرف اجراي آنها شده است.

** طرح هاي عمراني باعث توسعه كشور مي شوند
مصطفي خانزادي عضو هيات علمي دانشگاه كه در اين زمينه تحقيق كرده است عنوان مي كند: استفاده از درآمد ارزي حاصل از فروش منابع نفت و گاز، تبديل منابع پايان پذير به ارزش افزوده و فرصت سازي در مناطق مختلف همواره يكي از دغدغه هاي دولتمردان و سياستگذاران كشور در سطح كلان بوده و هست.
به اعتقاد وي اين مهم ميسر نمي شود مگر با توجه ويژه به طرح هاي عمراني ملي و زيربنايي كه در خط مقدم مبارزه با فقر و توسعه نيافتگي هستند، لذا با درك اهميت طرح هاي عمراني بخصوص طرح هاي عمراني ملي در مسير توسعه كشور، بررسي زواياي مختلف و شناسايي نتايج آنها مي تواند راهگشا باشد.

** تاخير در اجراي طرح ها تهديدي براي توسعه است
خانزادي در پژوهش عنوان مي كند: اگرچه اجراي به موقع طرح هاي عمراني فرصتي است براي جهش سريع توسعه كشور، تأخير در اجراي آنها اين فرصت را به تهديدي براي توسعه تبديل مي كند و از بين رفتن توجيه پذيري طرح، افزايش قيمت تمام شده طرح، تحميل نرخ تورم بر كشور و زيان حاصل از عدم بهره برداري همه از نتايجي هستند كه با تأخير طرح هاي عمراني كشور از قبل آنها متضرر مي شود.
برخي از تحقيقات انجام شده توسط محققان عدم انجام تعهدهاي پيمانكاران را موثرترين عامل و عوامل محيطي را كم اثرترين عامل در تاخير پروژه ها مي داند.

** رعايت نشدن قانون حجم بالايي از طرح هاي نيمه تمام را سبب شده است
دكتراحمد توكلي عضو هيات علمي دانشگاه نيز كه در اين زمينه تحقيق كرده معتقد است: براي داشتن يك اقتصاد با بهره وري بالا مجموعه اي از كالاهاي سرمايه اي به عنوان پيش نياز بايد در دسترس قرار گيرد تا بخش خصوصي بتواند دست به توليد و توزيع بزند، اين كالاهاي سرمايه اي بدون سرمايه گذاري دولت قابل تامين نيست.
به گفته وي سرمايه گذاري عمراني دولت مقدمه ضروري كاركرد مولد بخش خصوصي است؛ مشروط بر آن كه خود با بهره وري، همراه و از نظر حجم و تركيب با وضعيت كلان اقتصادي سازگار باشد.
توكلي در پژوهش عنوان مي كند: عدم رعايت قانون در تهيه و اجراي پروژه هاي عمراني، طي ساليان دراز، حجم عظيمي از پروژه هاي ناتمام را بر اقتصاد ملي تحميل كرده و سبب شده است تا دوره احداث، بسيار طولاني شود. اين پديده، تورمي بوده و باعث كندي نرخ رشد است؛ و بديهي است كه نارضايتي اجتماعي ، كاهش مشروعيت و اقتدار سياسي نيز از ثمرات آن خواهد بود.
طبق يافته هاي توكلي راه حل ميان مدت، تلاش براي اصلاح فرآيند سياسي و اداري تصميم گيري، باز تعريف نقش دولت، مبارزه با فساد و اصلاح نظام فني اجرايي است.
اين پژوهشگر معتقد است كه در كوتاه مدت بايد، جز در مورد ضرورت ها، از شروع پروژه جديد خودداري كرد و ادامه طرح هاي ناتمام موجود را نيز با 2 شاخص كارايي و عدالت اولويت بندي كرد تا مجموع عمليات، همواره از منابع در دسترس فراتر نرود.

** طرح هاي نيمه تمام مجاني به بخش خصوصي داده شود
عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي در نشست با فعالان اقتصادي كهگيلويه و بويراحمد در ياسوج گفت: تنها راه نجات كشور كمك به بخش خصوصي است و ظرفيت‌هاي خوبي در بودجه سال 98 براي شتاب به حركت بخش خصوصي در نظر گرفته شده است.
غلامعلي جعفرزاده ايمن آبادي افزود: در كشور 74 هزار طرح نيمه تمام وجود دارد كه تا الان بيش از هزار هزار ميليارد ريال براي آن‌ها هزينه شده است.
وي با اشاره به اينكه منابع دولتي قادر به تكميل طرح هاي نيمه تمام نيست، تصريح كرد: اگر اين طرح هاي راكد براي تكميل و بهر‌ه‌برداري، مجاني به بخش خصوصي داده شود، دولت ضرر نمي‌كند.

** مهمترين اولويت سال 98 تكميل طرح هاي نيمه تمام است
استاندار كهگيلويه و بويراحمد گفت: مهمترين اولويت استان در سال جديد تكميل طرح هاي نيمه تمام به ويژه در حوزه هاي اقتصادي، عمراني و زيربنايي است.
احمدي افزود: در سال 1397 با وجود تهديدها و تحريم هاي كم‌سابقه دشمنان انقلاب اسلامي دستاوردهاي خوبي در استان ايجاد شد.
وي بيان كرد: در حوزه‌هاي مختلف با تلاش همه مديران و دست‌اندركاران و مجموعه خدمتگزاران ، مردم استان شاهد بهره‌برداري از ده‌ها طرح مختلف در حوزه‌هاي عمراني ، زيربنايي و اقتصادي بودند.
احمدي تصريح كرد: در سال جاري بسترهاي لازم اجرايي و عملياتي اين طرح‌ها با تخصيص منابع دولتي و استفاده از ظرفيت هاي بخش خصوصي و ايجاد سرمايه گذاري فراهم مي شود.

** 2300 ميليارد ريال به تكميل طرح ‌هاي كهگيلويه و بويراحمد اختصاص داده شد
معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استاندار كهگيلويه و بويراحمد اظهار داشت: اين ميزان اعتبار از محل منابع ملي براي تكميل طرح هاي عمراني نيمه تمام تأمين و پرداخت شده است.
جعفر گوهرگاني افزود: اعتبار مورد نظر براي طرح ‌هاي عمراني نيمه تمام بالاي 60 درصد پيشرفت فيزيكي تخصيص داده شد.
وي بيان كرد: هم اينك 400 طرح عمراني نيمه تمام با پيشرفت فيزيكي بالاي 60 درصد در حوزه هاي مختلف در اين استان شناسايي شده است.
گوهرگاني عنوان كرد: تلاش مي ‌شود كه با اعتبار 2 هزار و 300 ميليارد ريالي اختصاص يافته اين تعداد طرح عمراني نيمه تمام كهگيلويه و بويراحمد تكميل و به بهره برداري برسند.
يكي از هزار پروژه عمراني نيمه تمام در كهگيلويه و بويراحمد طرح جاده ملي پاتاوه به دهدشت است كه بيش از 2 دهه از كلنگ زني آن مي گذرد اما هنوز به بهره برداري نرسيده است.
جاده ملي پاتاوه - دهدشت به طول 136 كيلومتر از مصوبات سفر سال 1373 رهبري فرزانه انقلاب به كهگيلويه وبويراحمد است و تكميل اين پروژه نقش مهمي در رونق استان خواهد داشت.

** جاده ملي پاتاوه-دهدشت تا شهريور 98 افتتاح مي شود
استاندار كهگيلويه و بويراحمد گفت: جاده پاتاوه به دهدشت مشكلي در زمينه اعتبار ندارد و در صورت شتاب بخشي از سوي پيمانكار، تا شهريور امسال به بهره برداري خواهد رسيد.
علي محمد احمدي اظهار داشت: دفتر مقام معظم رهبري سال گذشته افزون بر يك هزار و 100 ميليارد ريال به طرح ملي جاده پاتاوه- دهدشت ابلاغ كرد ولي با اين وجود و تامين اعتبار لازم، مجري و پيمانكار همچنان در انجام تعهدات خود نسبت به اجراي طرح كوتاهي مي كنند.
استاندار كهگيلويه و بويراحمد گفت: مجموع 136 كيلومتر اين طرح در چهار قطعه طراحي شده كه 63 كيلومتر آن(قطعه سوم) يكي از سخت ترين مراحل اجراي آن محسوب مي شود.
افزون بر 2 هزار ميليارد ريال از محل سفر رئيس جمهوري و هيات دولت به استان در مرداد سال 1396 و يك هزار و 110 ميليارد ريال نيز در سال گذشته توسط دفتر رهبر معظم انقلاب براي شتاب بخشي در ساخت و تكميل جاده ملي پاتاوه - دهدشت اختصاص يافت.
استاندار كهگيلويه و بويراحمد گفت: ميزان اعتبار مورد نياز براي تكميل و بهره برداري جاده ملي در حال ساخت پاتاوه - دهدشت افزون بر 2 هزار و 500 ميليارد ريال برآورد شده كه تاكنون همين مبلغ براي آن هزينه شده است.
كهگيلويه و بويراحمد حدود 6 هزار كيلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلي، فرعي و روستايي دارد كه از اين ميزان 142 كيلومتر بزرگراه، 505 كيلومتر راه اصلي، يك هزار و 238 كيلومتر راه فرعي و مابقي نيز روستايي است.
در شرايطي كه كشور دچار تحريم است و نوسانات نرخ ارز باعث تعطيلي برخي از پروژه ها شده است اين نيازمندي بيشتر احساس مي شود كه طرح هاي نيمه تمام را براي تكميل شدن براساس كارايي اولويت بندي كرد.
همچنين براي تعريف پروژه هاي جديد به منظور جلوگيري از اتلاف سرمايه ها، جوانب كار با دقت بيشتري در نظر گرفته شود.
9928/6110