۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۲۱
کد خبر: 83303620
T T
۰ نفر
آیین نامه استاد همكار پژوهشی در امیركبیر تدوین شد

تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه صنعتی امیركبیر با اشاره به تدوین آیین نامه مربوط به استاد همكار پژوهشی در امیركبیر گفت: یكی از شاخص های دستیابی به دانشگاه نسل سوم این است كه درب دانشگاه برای تمام افراد دارای توانایی علمی و فنی، باز باشد.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، احمد معتمدی در مراسم روز استاد گفت: رئیس دانشگاه صنعتی امیركبیر تاكید كرد: استاد همكار پژوهشی تجربه جدیدی بود كه در سال 97 در دانشگاه پیگیری شد و برنامه ریزی برای توسعه آن انجام شده است.
معتمدی گفت: استاد همكار پژوهشی به اساتیدی گفته می شود كه استخدام ما نیستند، اما زمان زیادی در دانشكده ها حضور دارند. اساتید همكار پژوهشی متشكل از اساتید داخلی و خارجی هستند.
رئیس دانشگاه صنعتی امیركبیر ادامه داد: از تفاوت های اساسی دانشگاه های نسل سوم این است كه افراد به راحتی با دانشگاه فعالیت علمی و آموزشی داشته باشند.
معتمدی گفت: آیین نامه ای درخصوص استاد همكار پژوهشی در دانشگاه تدوین شده است كه جزئیات آن اعلام می شود.

** اصلاح هرم اعضای هیات علمی
اصلاح هرم سنی اعضای هیات علمی از برنامه های اصلی دانشگاه بود كه از سال 93 این روند آغاز شد و تاكنون ادامه دارد و 117 عضو هیات علمی جدید طی سال های اخیر جذب دانشگاه شده اند.
رئیس دانشگاه صنعتی امیركبیر اظهار داشت: همچنین 131 پرونده تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی داشتیم و هر 15 روز یك بار شورای جذب دانشگاه برگزار می شود تا اساتید دغدغه تبدیل وضعیت نداشته باشند.
معتمدی گفت: در دانشگاه حدود 100 عضو هیات علمی بازنشسته و یا فوت شده اند كه در ازای این اساتید، جذب جدید داشته ایم.
وی عنوان كرد: براساس آمارهای موجود میانگین سنی اعضای هیات علمی دانشگاه پایین آمده و اكنون به 50 سال رسیده است كه این امر به دلیل جذب اعضای هیات علمی جدید در دانشگاه است.

** 110 دانشجو مشمول تسهیلات بنیاد نخبگان شدند
رئیس دانشگاه صنعتی امیركبیر اظهار داشت: جذب دانشجوی بهتر از اهداف معاونت آموزشی این دانشگاه است كه در این راستا درحال برنامه ریزی هستیم. عمدتا ورودی های این دانشگاه از دانشگاه های سطح یك است.
معتمدی گفت: دانشجویان مشمول تسهیلات بنیاد ملی نخبگان این دانشگاه در سال 93 حدود 48 نفر بودند كه این رقم در سال 97 به 110 نفر رسیده است.
وی افزود: درحال حاضر این دانشگاه 12 هزار و 414 دانشجوی فعال دارد كه این تعداد در مهرماه سال گذشته 14 هزار و 400 نفر بود.
رئیس دانشگاه صنعتی امیركبیر اظهار داشت: 10 تا 12 درصد دانشجویان این دانشگاه در پردیس خود گردان تحصیل می كنند كه این آمار نسبت به دیگر دانشگاه ها بسیار كمتر است و به نوعی توازن در پذیرش دانشجویان پردیسی داشته ایم.
وی تاكید كرد: بازنگری برنامه های درسی مقطع كارشناسی در دانشگاه نیز آغاز شده است و امسال نیز ادامه دارد.
رئیس دانشگاه صنعتی امیركبیر عنوان كرد: بحث مهارت افزایی مورد تاكید وزارت علوم و این دانشگاه است. همچنین دانشگاه در حوزه اشتغال دانش آموختگان نیز برنامه ریزی های متعددی انجام داده است كه این برنامه ها در معاونت های آموزشی و پژوهشی پیگیری می شود.
وی عنوان كرد: در بحث ارائه خدمات مشاوره به دانشجویان افزایش 45 درصدی داشته ایم و ظرفیت خوابگاه های دانشگاه نیز رشد 20 درصدی داشته است همچنین خوابگاه های این دانشگاه از نظر كیفیت در رتبه یك تا 3 قرار گرفته اند.
معتمدی خاطر نشان كرد: تعداد مجوز به برنامه های دانشجویی نیز افزایش یافته، به نحوی كه تعداد مجوزها از 213 مورد به 577 مورد رسیده است.

** میانگین تولید 4.2 مقاله به ازای هر استاد
وی ادامه داد: دانشگاه در حوزه تولید مقالات از وضعیت خوبی برخوردار است و به طور میانگین 4.2 مقاله به ازای هر استاد در دانشگاه تولید می شود كه آمار بسیار خوبی است. در حال حاضر از نظر كیفیت مقالات نیز نسبت به سایر دانشگاه های صنعتی كشور در جایگاه مناسبی قرار داریم.
معتمدی با بیان اینكه حضور اساتید در كنفرانس ها كاهش یافته است، گفت: مشكلات ارزی اثر خود را در این حوزه نشان داده است. در حوزه پسا دكتری رشد خوبی داشتیم و این موضوع یكی از مواردی است كه می تواند ما را در شاخص های پژوهشی ارتقا دهد. بنابراین برنامه داریم تعداد دوره های پسا دكتری را افزایش دهیم.
وی با بیان اینكه در حوزه ارتباط با صنعت، دانشگاه جهش خوبی داشته است، اظهار داشت: تشویق ها و تغییر آیین نامه ها در بسیاری موارد موجب جهش می شود و به دنبال افزایش رشد در حوزه ارتباط با صنعت، دانشگاه نیازمند برنامه ریزی های جدید است.
وی افزود: در حال حاضر این دانشگاه دارای چهار نشریه علمی است كه برنامه دارد دو نشریه را به آی اس آی ارتقاء دهد.
معتمدی ادامه داد: در راستای توسعه فعالیت های فناورانه برنامه در دانشكده ها یك مركز نوآوری ایجاد می شود.

** 900 پروژه مشترك بین المللی
وی با اشاره به توسعه فعالیت های بین الملل دانشگاه صنعتی امیركبیر در سال گذشته گفت: تعداد تفاهم نامه ها و قراردادهای بین المللی این دانشگاه افزایش یافته است.
رئیس دانشگاه صنعتی امیركبیر اضافه كرد: تعداد مقالات و پروژه های مشترك بین الملل این دانشگاه از حدود 400 مورد به 900 مورد افزایش یافته است.
یه گفته معتمدی این دانشگاه حدود 9 دوره مشترك با دانشگاه های خارجی دارد.
وی با بیان اینكه 230 دانشجوی خارجی در دانشگاه صنعتی امیركبیر مشغول به تحصیل هستند، تاكید كرد: تعداد دانشجویان خارجی این دانشگاه باید افزایش یابد.
رئیس دانشگاه صنعتی امیركبیر با بیان اینكه دانشگاه در چهار رتبه بندی مورد قبول وزارت علوم، فعالیت دارد، گفت: از این چهار رتبه بندی در سه رتبه بندی در میان دانشگاه های صنعتی كشور رتبه نخست و در یك رتبه بندی در جایگاه دوم قرار گرفته است.
معتمدی اضافه كرد: همچنین دانشگاه در رتبه بندی كیو اس در بخش ارجاعات جایگاه 28 دنیا را دارد و از بسیاری دانشگاه های خوب دنیا در این حوزه بالاتر است.
در مراسم نكوداشت مقام استاد در دانشگاه صنعتی امیر كبیر از 35 استاد برجسته این دانشگاه تجلیل شد.
**9465**1584

سرخط اخبار علم و آموزش