۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۲۳
کد خبر: 83302275
T T
۰ نفر

سرمايه گذاري فرامرزي عربستان در حوزه كشاورزي

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۲۳
کد خبر: 83302275
سرمايه گذاري فرامرزي عربستان در حوزه كشاورزي

تهران- ايرنا- عربستان سعودي با خريد 200 هزار هكتار زمين كشاورزي استراليا سرمايه گذاري گسترده اي را براي نفوذ اقتصادي در اين كشور اقيانوسيه به ويژه در صنايع دامداري و كشاورزي به كار گرفته است.

به گزارش روز شنبه ايرنا از رسانه هاي استراليايي ، شركت بزرگ سرمايه گذاري كشاورزي و دامداري عربستاني موسوم به(SALIC) بتازگي بيش از 200 هزار هكتار زمين هاي كشاورزي در 'ويتبلت' در غرب استراليا به ارزش 60 ميليون دلار( استراليا) خريداري كرده است.
طبق گزارش بيزينس نيوز استراليا ' متيو جانسن' مديرشركت ساليك گفته است كه اين اولين خريد ما در استراليا و همچنين اولين سرمايه گذاري در دامداري اين كشور است.
اين شركت همچنين 40 هزار راس گوسفند مرينوس را در اين بخش از استراليا خريداري كرده است.
نخستين اقدام اين شركت عربستاني براي خريد زمين هاي وسيع استراليا و سرمايه گذاري در صنعت كشاورزي و دامپروري استراليا گامي در جهت نفوذ گسترده در 2 صنعت اصلي كه پايه هاي مهم اقتصاد استراليا را تشكيل مي دهند، ارزيابي شده است.
عرب نيوز نيز با انعكاس اين خبر دراين زمينه گزارش داد: عربستان سعودي در سال 2008 برنامه توسعه روستاي گندم خود را به ميزان قابل توجهي كاهش داد و قصد دارد تا سال 2016 به طور كامل با واردات اين محصول برنامه صرفه جويي در آب را تقويت كند.
براين اساس، شركت سرمايه گذار عربستاني 'ساليك' به عنوان يك صندوق سرمايه گذاري عمومي متعلق به پادشاه عربستان است كه اهداف مهمي در خارج از اين كشوررا براي خريد زمين ها، سيلوهاي و پايانه هاي محصولات كشاورزي، به عنوان بخشي از سياست هاي امنيت غذا براي عربستان در خارج از اين كشور پيگيري مي كند.
به گزارش بلومبرگ آسيا اين شركت در تلاش براي گسترش كسب و كار جهاني بوده و در زمينه سرمايه گذاري بر توليد كالاهاي استراتژيك مانند گندم ، جو و ذرت و خريد و پرورش گسترده دام فعاليت دارد.
براساس اين گزارش ، اين شركت عمدتا در كشورهاي داراي مزارع كشاورزي وسيع درسراسر دنيا ، براي تامين مايحتاج داخل عربستان از جمله نان اروپايي تا گوشت در آمريكا سرمايه گذاري كرده است.
گستره زمين هاي كشاورزي خريداري شده در استراليا به گونه اي است كه از آن به عنوان 'مگا مزرعه ' ياد شده و شامل 30 مرزعه بسيار وسيع كاشت گندم و ساير محصولات كشاورزي و پرورش دام هاي مختلف است.
آساق **1599**1663**

سرخط اخبار جهان