۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۷:۴۹
کد خبر: 83300959
T T
۰ نفر
نماینده ترامپ برای خروج از بن بست مذاكرات با كره شمالی به سئول می رود

پكن- ایرنا- به دنبال شكست مذاكرات آمریكا و كره شمالی در ویتنام به دلیل آنچه كارشناسان زیاده خواهی تیم آمریكا عنوان كرده اند كره جنوبی امروز جمعه اعلام كرد 'استفان بیگن' نماینده ویژه واشنگتن در امور كره شمالی برای رایزنی درباره تحولات منطقه شبه جزیره به این كشور سفر می كند.

به گزارش ایرنا خبرگزاری یونهاپ كره جنوبی روز جمعه اعلام كرد در همین حال استفان بیگن امروز نیز به صورت تلفنی نیز با 'لی دو هون'
نماینده ویژه كره جنوبی در امور شبه جزیره كره تلفنی گفت و گو كرده است.
دو طرف در جریان گفت و گوی تلفنی درباره تحولات شبه جزیره كره، از جمله بن بست در مذاكرات آمریكا و كره شمالی و خلع سلاح هسته ای كره شمالی رایزنی كردند.
هر دو طرف با اشاره به بن بست رسیدن گفت و گوهای سران كره شمالی و آمریكا خاطر نشان كردند كه خلع سلاح هسته ای و صلح دائمی در شبه جزیره كره از اهمیت فراوانی برخوردار است و باید رایزنی ها درباره این موارد ادامه یابد.
یونهاپ می نویسد كره جنوبی تلاش گسترده ای كرده است تا مذاكرات به بن بست رسیده دو كشور آمریكا و كره شمالی از زمان برگزاری دور دوم در هانوی ویتنام از سرگرفته شود و این گفت و گوی تلفنی بخشی از آن اقدامات است.
این خبرگزاری خاطر نشان می كند طبق برنامه اعلام شده از سوی منابع دیپلماتیك، استفان بیگن آمریكایی برای گفت و گو درباره مسایل شبه جزیره كره از 8 تا 10 می از كره جنوبی دیدار می كند.
دومین نشست سران میان كیم جونگ اون و دونالد ترامپ، رهبران كره شمالی و آمریكا 8 و 9 اسفند 97 در هانوی پایتخت ویتنام برگزار شد، اما این نشست به دلیل زیاده خواهی های دونالد ترامپ در برابر درخواست های منطقی كیم، شكست خورد و ترامپ نشست را نیمه كاره رها كرد.
ترامپ در كنفرانس خبری بعد از این نشست گفته بود كره شمالی خواستار حذف همه تحریم ها در ازای انحلال بخشی از تاسیسات هسته ای شده بود به همین دلیل توافق را امضا نكردیم.
اما 'ری یونگ هو' وزیر خارجه كره شمالی در مورد شكست این مذاكرات گفته بود ما در نشست سران فقط خواهان لغو تعدادی از تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد بودیم كه در اقتصاد كشور و زندگی مردم اختلال ایجاد كرده اند و در مقابل، از بین بردن كامل تاسیسات هسته ای نیونگ بیون را پیشنهاد كردیم اما ترامپ آن را نپذیرفت.
رهبران دو كشور پیش از این در خرداد 97 در سنگاپور با یكدیگر دیدار كرده بودند نتیجه این نشست، توافقی مبهم در زمینه عاری سازی هسته ای شبه جزیره كره بود.
از آن زمان تاكنون با وجود آنكه كره شمالی یكی از سایت های هسته ای خود را نابود و از آزمایش هسته ای خودداری كرده، آمریكا تنها به توقف رزمایش های مشترك با كره جنوبی اكتفا كرده است.
آساق**231**1903**

سرخط اخبار جهان