۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۳۹
کد خبر: 83297521
T T
۰ نفر
ترامپ مجبور به عقب نشینی از سیاست های ضد ایرانی خواهد شد

تهران - ایرنا- استاد حقوق و روابط بین الملل دانشگاه معتقد است: ترامپ در تعامل و برخورد با ایران از سوی افكار عمومی و جامعه جهانی در فشار است و در نهایت مجبور به عقب نشینی از سیاست هایش خواهد شد.

«مهدی ذاكریان» روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درخصوص سفر اخیر وزیر امور خارجه به نیویورك و گفت و گو با رسانه های آمریكایی گفت: تخصص و حرفه گری محمدجواد ظریف به اندازه ای مورد مقبولیت جامعه جهانی است كه در 6 سال گذشته، وی هر كجا بوده، در كانون توجه رسانه ها، افكارعمومی و دیپلمات ها قرار داشته است.

** تیم B قصد رخ به رخ شدن با ایران و یكجانبه گرایی را دارد
وی ادامه داد: در روابط بین الملل، نظریه بازی ها مطرح است كه یكی از آنها، نظریه رخ به رخ است. براساس این نظریه، شما در داخل اتومبیلی نشسته اید و با سرعت زیاد در مقابل اتومبیلی قرار دارید كه آن هم به سرعت زیاد به سمت شما در حال حركت است. در این تقابل هر كس زودتر اتومبیل را به سمت راست بكشد، بازنده و بزدل خواهد بود و آن كس كه تا آخر و با سرعت براند، برنده می شود. نظریه پردازان در این شرایط می گویند اگر كسی به دست راست اتومبیل را هدایت نكند، هر دو اتومبیل با یكدیگر برخورد كرده و هر دو بازنده می شوند و از طرفی می توان هر دو اتومبیل را به سمت راست راند تا كسی بازنده نشود.
این كارشناس ارشد مسائل بین الملل با بیان اینكه ایالات متحده هم اكنون با سرعت بسیار زیادی به سمت ایران در حال حركت است، اظهار داشت: در مقابل این رویارویی، ایران كاملا ایستاده و موضعش نیز تغییرناپذیر است و قصد مقاومت و ایستادگی دارد. اما با وجود این مقاومت، ایران درصدد بیان این واقعیت است كه تهران مانع همكاری ها در عرصه بین المللی نیست وبه هر آنچه تعهد كرده، پایبند می ماند و این تیم B است كه قصد رخ به رخ شدن با ایران و یكجانبه گرایی را دارد.

**اقدامات «تیم ب» جز نفرت و عدم محبوبیت دستاوردی برای ترامپ نخواهد داشت
ذاكریان مواضع وزیر امور خارجه را به نفع جامعه جهانی عنوان كرد و افزود: آقای ظریف با در پیش گرفتن دیپلماسی رسمی و دیپلماسی عمومی درصدد بود تا با روشنگری هایی كه انجام می دهد، فشارهای لازم را از سوی افكارعمومی جهانی نسبت به گروهی كه برهم زننده استانداردهای بین المللی است، وارد كند.
وی به طرح تیم B از سوی ظریف و مصاف رسانه ای وی با آنها اشاره و تصریح كرد: اعضای تیم B از منفورترین و ضدحقوق بشری ترین چهره ها در دنیای كنونی سیاست هستند. در راس آن، جان بولتون است كه سابقه روشنی در ضدیت با جامعه بین المللی، دیپلماسی، چندجانبه گرایی، تعامل و گفت وگو دارد، از پیشگامان جنگ افروزی است.
این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینكه بولتون دشمنی صریحی با سازمان ملل متحد دارد، خاطرنشان كرد: مشاور كنونی امنیت ملی آمریكا درباره سازمان ملل متحد می گوید كه چیزی به نام سازمان ملل وجود ندارد و اگر آن را هم نابود كرد و از بین برد، اتفاق خاصی نمی افتد و زمانی این سازمان فایده خواهد داشت كه مجری اوامر كاخ سفید باشد.
ذاكریان با بیان اینكه دیگر اعضای تیم B كسانی هستند كه تنها كارشان سلاخی افراد، بستن صدای منتقدان، شكنجه و اعدام معترضان است، ابراز داشت: این افراد درصدد ایجاد كردن وضعیتی هستند كه چیزی جز نفرت و عدم محبوبیت برای ترامپ، دستاورد دیگری به همراه نخواهد داشت. در مجموع، می توان تیم B را گروهی جنگ طلب، ضد حقوق بشر، افراطی و یكجانبه گرا و طرفدار زور و قلدری دانست.

**ترامپ مجبور به عقب نشینی از سیاست هایش خواهد شد
وی در پاسخ به این سوال كه تا چه اندازه می توان امیدوار به جدایی ترامپ از این افراد بود؟ اظهارداشت: ترامپ در ابتدای كار خود از این تیم هم بدتر بود ولی آرام آرام مواضعش در حال فرق كردن است، چرا كه در تعامل و برخورد با سیاست های ایران از سوی جامعه جهانی در فشار است و در نهایت، خواهید دید كه او چگونه مجبور به عقب نشینی از سیاست هایش خواهد شد.
این استاد حقوق و روابط بین الملل دانشگاه اضافه كرد: این عقب نشینی مختص به ترامپ نخواهد بود و حتی پمپئو و بولتون هم مجبور به تغییر خواهند شد چرا كه آنها در مجاری بین المللی فعالیت خواهند كرد و در بستری قرار دارند كه دموكراتیك است ولی بی بی، بن سلمان و بن زاید، تغییر رویكرد نمی دهند چرا كه یكی نخست وزیر رژیمی اشغالگر، آپارتاید و خشن است و دو فرد دیگر از بسترهای غیردموكراتیك و ضد حقوق بشری برخاسته اند.
ذاكریان خاطرنشان كرد: امروز دیگر پمپئو از شروط 12 گانه برای مذاكره با ایران صحبت نمی كند چراكه همگان به وی خندیدند. كسی با فردی كه 12 شرط غیرممكن و غیرعملی می گذارد، مذاكره نمی كند و اصلا نام آن را دیگر نمی توان مذاكره نامید. مگر آنكه كشوری بیمار، مسئله دار و غیردموكراتیك و وابسته باشد كه ایران، این گونه نیست.
سیام *م.ا.ت*2021**